The Walking Dead – dilema volby v emocemi nabitém skvostu

Tagy:  Walking Dead, příběh, VGA, postavy, volby

Sponzorované odkazy:

The Walking Dead – dilema volby v emocemi nabitém skvostu

Videohra The Walking Dead není tím, co by člověk čekal. Ačkoliv operuje s klasickým motivem zombie nákazy, nejedná se o akční hru s potoky krve. Není založena na mrtvých, nýbrž na živých. Pokud vám nic neříká stejnojmenný komiks či seriál, nic vám nebrání plnohodnotně si hru užít. Hra má vlastní hrdiny s vlastními osudy a zombie apokalypsa, její důvody a rozsah pro vás nejsou důležité. Staráte se pouze o přežití a únik. Žánrově se Walking Dead nejvíce blíží hrám typu Heavy Rain či Fahrenheit, které představují zatím asi nejdůsledněji provedený mix filmového zážitku a hry. Ovšem ani jedna z nich nepostavila před hráče tak brutální a zdrcující možnosti volby. V tomto se s WD může měřit opravdu snad pouze druhý Zaklínač.

Lee objímá Clementine.Lee objímá Clementine.

Interaktivní fi…seriál

Hlavním protagonistou Walking Dead je Lee, s nímž se seznamujeme zrovna při jeho převozu policejním vozem do věznice, kde si má odpykat trest za vraždu. Do věznice však vůz nikdy nedojede, Lee se octne na svobodě a hned v úvodu potká opuštěné děvčátko Clementine. Její rodiče jsou pravděpodobně po smrti, a přestože Lee je odsouzený za vraždu (podrobnosti nebudu prozrazovat), je to zároveň učitel a fajn chlap. O Clementine se tedy rozhodne alespoň prozatím starat a ochraňovat ji před nebezpečím. Na své cestě skrz pět na sebe navazujících epizod tito dva hlavní protagonisté potkávají další přeživší a celá skupina se snaží přežít. Je přitom naprosto fascinující, jak dokonalé psychologické drama v rámci této skupiny autoři byli schopni rozehrát.

Pomozte jejímu otci, bude vám vděčná.Pomozte jejímu otci, bude vám vděčná.

Volby, volby, volby

Brzy se totiž dostavuje ponorková nemoc, frustrace a bezmoc. Jednotlivé postavy se začínají nenávidět a vy jste nuceni zastat se tu jednoho, tu druhého, případně hrát mrtvého brouka a snažit se zůstat neutrální a přitom riskovat, že na vás budou naštvaní všichni. Důsledky vašich činů jsou vždy nějakým způsobem viditelné, často však vyplynou na svět až mnohem později. Pokud někoho naštvete, buďte si jistí, že vám to nezapomene. Budete v situacích, kdy se budete muset rozhodnout, koho zachráníte a koho obětujete. Ruce si ušpiníte tak jako tak. Hra vás tak pohltí, že budete vystaveni vlastnímu vzteku i výčitkám. Několikrát během hraní se mi stalo, že jsem udělal něco, čeho jsem později litoval a přál si to změnit. Ze vzteku, z pomstychtivosti, ze snahy o přežití a záchranu ostatních. Vtip je v tom, že savy vám to většinou nedovolí, museli byste hru začít hrát znovu. Nic z toho by přitom nefungovalo nebýt fantastické psychologie postav. Žádná postava není dobrá nebo zlá, všechny mají důvody svého chování. Ten se stará o svou dceru, jiná má zase pochybnosti o vaší schopnosti postarat se o Clementine, jiný zase prostě nemá sílu uchovat si za současných okolností charakter a odvahu. Kdo by to dokázal? Vašim rozhodnutím přitom nějak neulehčuje fakt, že je většinou musíte učinit během pár sekund.

Paní se na vás zlobí…Paní se na vás zlobí…

Minimalistické ovládání

Hra se ovládá velmi snadno, Lee de facto pouze chodí a aktivuje či prozkoumává jednotlivé předměty. Občas přijde nějaká ta akční část, kdy musíte mačkat tlačítko případně zaměřit kurzorem a vystřelit, to je ale vše. Žádný inventář, žádné sprintování, krčení, skákání. Walking Dead je především o rozhovorech, chození, prozkoumávání kurzorem (ovšem bez adventurních zákysů) a sledování příběhu. Hra je rozdělena na již zmíněných pět epizod (herní doba čítá celkem cca 10 hodin) přičemž vždy na konci následuje ono klasické „V dalším díle uvidíte…“ a na začátku epizody „V minulém díle jste viděli…“

Naučíte Clementine střílet?Naučíte Clementine střílet?

Komiksová grafika

Stylově hra vychází z komiksu a grafika tomuto pojetí odpovídá. Bohužel v grafice vidím snad jediný vážnější nedostatek hry. Hře založené na emocích by prospěly detailnější obličejové animace a více rozmanitých výrazů. Věřím, že toho je možno dosáhnout i při komiksové grafice lépe než ve WD. Tím nechci říct, že by výrazům postav emoce chyběly, avšak je zde velký prostor k vylepšení. Tím spíš, že dabing je naopak velice povedený. Co se hudby týče, ta je povedená a jistě si zapamatujete několik charakteristických melodií.

My se vrátíme…My se vrátíme…

Jen víc takových

Walking Dead je prostě fantastickým herním zážitkem. Tvůrci z Telltale Games již oznámili, že druhá série bude a vzhledem k velkému úspěchu a počtu ocenění, jakých se her dostalo, lze předpokládat, že WD tu s námi nějaký čas zůstane. Závěr první řady sice tak docela nereflektoval to, čeho jsem se snažil docílit, ale kdoví, třeba to druhá sezóna napraví. Jen víc takovýchto skvostů.

Hodnocení HerniMag.cz:  93 %

Výhody:

  • skvělý příběh
  • volby
  • psychologie postav
  • znovuhratelnost
  • atmosféra
  • napětí
  • epizodický koncept

Nevýhody:

  • slabší animace
  • závěr tak úplně nesedí

Koupit PS3 hru The Walking Dead na xzone.cz

Článek The Walking Dead – dilema volby v emocemi nabitém skvostu byl publikován 18. února 2013 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Jakub Žežule. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...