Need for Speed - Půjde o rozpačitý návrat krále?

Sponzorované odkazy:

Need for Speed - Půjde o rozpačitý návrat krále?

Ať si kdo chce co chce říká, ale série Need for Speed byla a stále je matkou všech moderních závodních arkád. A to od vydání jejího prvního dílu letos uplyne dlouhých dvacet let. Jistě, i před Need for Speed zde byly závodní hry podobného ražení, za zmínku stojí minimálně Lotus 3 – The Ultimate Challenge, který byl podnětem pro bezesné noci pro celou řadu hráčů. Teprve Need for Speed však dokázal zabalit na první pohled banální ježdění z bodu A do bodu B do líbivého kabátku, který na hráče zafungoval a jenž je zárukou vysokých prodejů i dnes.

Dlouhé roky byl Need for Speed synonymem pro nejlepší arkádové závodění napříč všemi dostupnými platformami. Konkurence se jej snažila napodobit, což se někdy vyplatilo (Juiced) a někdy ne (Xpand Rally), nebo přijít s vlastními unikátními koncepty (Mashed, Flatout). Jak už to tak bohužel bývá, když někdo dosáhne vrcholu příliš rychle a moc snadno o to bolestivější ho čeká pád.

Jedna série – dvě éry

Po vydání mimořádně úspěšného dílu Need for Speed 2000, který velmi citlivým způsobem zmapoval historii automobilky Porsche a dal hráčům možnost projet se ve všech významných vozech, jež tato slavná německá automobilka v letech 1940–2000 vyprodukovala, přišel zlom, jenž by se dal označit za začátek druhé éry celé série. Vyšel Need for Speed: Underground. Tento díl mnoho lidí označuje za ten vůbec nejpovedenější, jiní ho zase označují za konec série, protože počínaje jím se hlavním tématem Need for Speed staly ilegální závody na první pohled notně inspirované tehdy se teprve rozjíždějící filmovou sérií Rychle a zběsile s velmi podobnou tématikou.

Porsche Carrera RS je zpátky! Nové Need for Speed si už za tohle zaslouží pochvalu.Porsche Carrera RS je zpátky! Nové Need for Speed si už za tohle zaslouží pochvalu.

Ano, tvůrci se i poté pokusili sérii posunout jiným směrem, vždy to nicméně dopadlo tragicky (vyšly ukrutně slabé díly jako Pro Street či Undercover). Celková bezradnost vývojářů nakonec vyústila ve vydání dvojice komerčně nepříliš úspěšných titulů Most Wanted 2012 a Rivals, které zmizely v propadlišti dějin, což mělo za následek to, že se série na dobu dvou let zcela odmlčela.

Návrat ke kořenům?

Když jsme se v dubnu dozvěděli první informace o tom, že se série Need for Speed letos na podzim vrátí, nebylo to žádné velké překvapení. Mnohem více nás začalo zajímat, jakým směrem se autoři rozhodnou sérii nasměrovat tentokrát. Ještě před výstavou E3 jsme se dočkali krátkého traileru, který nám na tuto otázku odpověděl. Vývojáři z EA Black Box, kteří za letošním Need for Speed stojí společně s týmem Ghost Games, před odhalením svého nového titulu několikrát prohlásili, že se hodlají vrátit k opravdovým kořenům série. To mělo za následek to, že celá řada herních veteránů začala nové Need for Speed vyhlížet v naději, že opět dostane možnost vytáhnout ze své herní garáže naleštěné Porsche 365 a vyrazit s ním na pohodovou projížďku na hornatou Korsiku. Možná právě tato zcestná očekávání byla hlavním podnětem k tomu, aby nám tvůrci výsledek své dvouleté práce představili dva týdny před začátkem E3 formou kratičkého videa a zabránili tak možnému zklamání z nenaplněných očekávání.

Letošní Need for Speed nebude v žádném případě návratem k opravdovým kořenům série. Autoři se rozhodli neriskovat a opět vsadit na tématiku ilegálního závodění. Podobně jako ve stále populárním díle Underground z roku 2004 nás tedy čekají noční závody v autech, která si budeme moci vylepšovat podle vlastní chuti a vkusu. Tvůrci se dušují, že nové Need for Speed nabídne nejvíce možností úprav vozů ze všech dosavadních dílů série. Kromě obligátních věcí jako změna barvy či instalace neonů nás tedy čeká rozsáhlá nabídka spoilerů, disků a dalších radostí.

Need for Speed 2015 nabídne mnoho možností kustomizace vozů.Need for Speed 2015 nabídne mnoho možností kustomizace vozů.

Největším rozdílem oproti Undergroundu bude přítomnost policie, která se nám bude plést do cesty. Podobný koncept jsme tu už jednou měli v roce 2006, když vyšel jeden z méně výrazných dílů série s názvem Carbon. Právě jemu je letošní Need for Speed v mnohém velmi podobný. Kromě výše zmíněného také urputnou snahou vyprávět příběh. Nevíme jak vy, ale my zastáváme tvrzení, že příběh je pro kvalitní závodní hru zcela irelevantní. Mnohem raději bychom byli, kdyby se v EA zaměřili na jiné složky hry.

Dojmy z E3 verze

Letošní Need for Speed je sice označováno za restart série, toto označení je však dle našeho názoru dosti zavádějící. Z toho, co jsme měli možnost vidět na E3 hra působí jako kompilát nedostatečně vytěžených nápadů z předchozích dílů. Tímto způsobem jej ostatně v rámci konference EA popsal i Marcus Nilsson, který jej označil za „opravdové Need for Speed“. Máme tu policii v nočním městě jako v Carbonu, máme tu pokus o velkolepý příběh jako v Undercoveru a navrch tu máme velké město, po němž se můžeme volně pohybovat a vyhledávat závody jako v původním Most Wanted.

Vypadá to tedy, že v EA už definitivně rezignovali na experimentování, které v minulosti stejně nikoho moc nepotěšilo (viz příšerný Need for Speed: The Run) a sázejí na léty prověřené. To je v každém případě krok správným směrem.

O velký rozruch se nové Need for Speed postaralo už na začátku června, krátce po svém odhalení. Pro jeho hraní totiž budeme muset být permanentně připojeni k internetu. To pochopitelně zvedlo velkou vlnu nevole a není se čemu divit. V minulosti se už několikrát ukázalo, že always online s sebou sice přináší několik nezanedbatelných výhod (eliminace podvodů, snazší vyhledávání spoluhráčů), ale zejména v prvních dnech po vydání také nestabilitu. Nemusíme chodit daleko – stačí si vzpomenout na v médiích notně provařené problémy Diabla 3.

Na souzení hry je zatím příliš brzy. Vypadá sice hezky, jen se trochu bojíme toho, aby v EA Black Box stejně jako u většiny předchozích dílů série, na nichž se podíleli, nezůstali ve svých snahách jen na půli cesty. Když to vezmeme kolem a kolem tak nejlepší Need for Speed od tohoto studia je již notně vousatá minisérie Underground z let 2003–2004. Nyní však mají na dosažení svých cílů dva roky namísto jednoho, což by se na výsledném produktu mohlo velmi pozitivně projevit. Datum vydání je stanoveno na 3. listopadu, takže se již brzy dozvíme, jak to se slavnou sérií Need for Speed bude dál. Její stará sláva se již nejspíš nikdy nevrátí, ale kdo ví?

Předobjednejte si Need for Speed pro PC
Předobjednejte si Need for Speed pro PS4
Předobjednejte si Need for Speed pro XBOX One

Článek Need for Speed - Půjde o rozpačitý návrat krále? byl publikován 14. července 2015 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Jaroslav Choun. Pro diskusi slouží komentáře (1).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...