GTA Online – doplňková recenze ke Grand Theft Auto 5

Multiplayerový mód GTA Online, jenž je součástí každé kopie ze všech stran chválené hry Grand Theft Auto 5, byl spuštěn na začátku října a hned od počátku se potýkal s řadou bugů. Asi nejvážnější představovaly vaše postavy a vozidla mizející z uložených pozic. Tvůrci již nejzávažnější nedostatky odstranili a my se tedy můžeme podívat na to, jak se to s GTA Online má.

V GTA Online můžete vlastnit garáž.V GTA Online můžete vlastnit garáž.

Vytvořte si postavu

Mód začíná nepřekvapivě vytvořením si vlastní postavy. To je podáno poměrně originální cestou – například si vyberete, jak vypadali její rodiče a prarodiče a po kom zdědila více vizuálních rysů nebo kolik času obyčejně tráví vysedáváním před televizí, chozením do společnosti, nebo prací legálního i ilegálního charakteru. Tyto ukazatele vám nastaví RPG vlastnosti vaší postavy. Vše to trochu připomíná The Sims. Zmíněné vlastnosti (střelba, zdraví, stamina, řízení…) si samozřejmě po čas hraní vylepšujete podobně jako v GTA 5 závisle na tom, jak usilovně jednotlivé skilly pilujete. V San Andreas vašeho hrdinu přivítá starý známý černoch Lamar známý z příběhu, jakožto Franklinův nepříliš schopný „gangsta“ parťák. Vítejte.

Přestřelky jsou v GTA běžné.Přestřelky jsou v GTA běžné.

Příběh? Tak trochu.

Při hraní GTA Online se Rockstar kupodivu pokusil ukotvit vaší postavu v jakémsi pseudo-příběhu. Překvapí tak cutscény během nichž však vaše postava zarytě mlčí podobně jako ve stařičkém GTA 3, což působí opravdu křečovitě a velmi hloupě. Termín „pseudo-příběh“ používám záměrně, poněvadž zmíněné scény mají spíše napomoci tomu, že prováděné aktivity mají nějaký smysl v rámci kriminálního života vaší postavy. Nehrajete tedy v rámci hry ani tak jednotlivé „módy“ ale „práce“, za něž dostáváte kromě zkušenostních bodů ještě peněžitou odměnu.

Tvorba postavy je v GTA Online originální.Tvorba postavy je v GTA Online originální.

Postup hrou

Po nasbírání jednotlivých zkušenostních bodů (kromě plnění úkolů je dostáváte i za řadu dalších aktivit jako zabíjení NPC, ostatních hráčů, loupeže, útěky před policií apod.) dosahujete dalších levelů, které vám kromě zpřístupnění nových prací klasicky odemknou více zbraní, oděvů atd. Oblečení je přitom ve hře opravdová spousta a nehrozí, že byste ve hře narazili na stejně vypadající postavy. Kromě zpřístupnění těchto elementů si je samozřejmě ještě musíte koupit, stejně jako nějakou tu nemovitost, garáž a samozřejmě auto. Ty lze přitom tunit a upravovat v rámci ohromné nabídky součástek a vylepšení.

V práciV práci

Když práce není zábava

GTA Online má však dva poměrně dosti výrazné kameny úrazu. Zaprvé – jednotlivé mise nejsou vždy zábavné, obsahují řadu nedomyšleností a dlouho se u nich načekáte. Především většinu musíte splnit minimálně ještě s jedním hráčem. To je celkem logické, avšak GTA Online funguje (podobně jako Red Dead Redemption) na principu, že na jedné herní mapě se v rámci tzv. „session“ potuluje určitý počet hráčů (je tedy jakousi lobby) a abyste mohli misi odstartovat, je třeba hráče (klidně i hromadně) pozvat a doufat, že vám dostatečný počet vyhoví. To bývá ale leckdy problém, neboť na mapě se často velké množství hráčů nenachází a řada z nich se na vás vykašle, neboť dělají něco jiného. Pokud tedy nevydržíte delší čekání, riskujete, že budete plnit misi s jedním až třemi parťáky, která by však mohla být zábavná až tak v osmi. Může jít například o misi, kde vás hra rozdělí do dvou týmů, které se nahánějí po rozsáhlém prostoru a než dojde ke kontaktu (který trvá řádově pár sekund), je to celkem nuda. Jindy musíte ukrást dvojici aut. Zatímco vy jedno vozidlo doručíte, můžete strávit 5–10 minut čekáním, až tak učiní i váš kolega.Nudy a hluchých míst si prostě na rozdíl od příběhového GTA 5 v online módu užijete opravdu dost a v zásadě za to nemůže ani tak špatný úkol mise, ale spíše nekompatibilní počet hráčů, jež v ní participují. Nemůžu s zbavit dojmu, že by hře ohromně prospělo, kdyby kromě herní mapy fungující coby lobby a „rozcestník“ pro mise a aktivity Rockstar nabídl hráčům i klasickou sbírku módů z menu s pevněji stanoveným počtem hráčů.

Kooperace je zábava, pokud na ni přijde.Kooperace je zábava, pokud na ni přijde.

Nespravedlivé odměny

Druhým velkým problém, jenž s prvním přímo souvisí je odměňování. Jedním oblíbeným „módem“ maskovaným coby „mise“ je tzv. Last Man Standing, kdy se hráči mající jeden život rozdělí do týmů a bojují proti sobě. Tyto „mise“ lze hrát přitom i ve dvou nebo ve čtyřech a snadno se tak stane, že hra skončí po 20 sekundách, kdy se sotva rozkoukáte – a to s velkým nápisem WINNER nebo LOSER a nudným loadováním. Členové vítězného týmu přitom dostanou tučný balík, i když třeba ani během hry nestačili zamířit. To samé platí o „horde módu“ s 10 vlnami nepřátel, které je třeba porazit. I zde můžete mít pramalý vliv na úspěch, který obstarají vaši parťáci. Klidně zdechnete během několika sekund každého kola (vlny), zatímco zkušený hráč si najde pozici, z které střídavě vykukluje a odvede veškerou práci. Vzkřísit vás není možné a tak většinou klidně sledujete jeho počínání bez možnosti být mu jakkoliv prospěšný. A pokud se takto dostanete přes 10 vln nepřátel, můžete se radovat z dosti nezasloužené odměny. Jindy zase naopak po prohrané misi na způsob „ochraň a eskortuj někoho nebo něco,“ která může trvat i deset minut, nedostanete za její odehrání ani čestnou korunu nebo zkušenostní bodík. Pochvalu si naopak zaslouží Deathmatch/Team Deathmatch, který připomíná mix mezi MP Uncharted a Max Paynem a je skvělý. Oldschoolové provedení se zbraněmi a lékárnami s brněním rozsetými po mapě je kombinováno s krátkodobými výhodami pro tým a hráče co dostává na výprask a hra skvěle motivuje k rivalitě mezi hráči. Deathmatch si mimochodem můžete dát mj. i čistě jako piloti stíhaček. Trojici tzv. „rychlých prací“ (lze do nich skočit přímo z telefonu ve hře a obsahuje rozmanitě pojaté „mise“ a deathmatch) doplňují poměrně rozmanité závody všeho druhu.

Vrtulník vs. automobil.Vrtulník vs. automobil.

Kooperace a trpělivost jako hlavní požadavky

GTA Online tak stále není módem, který by dosahoval kvalit příběhové části. Hra má ohromný potenciál, leč trpí problémy spojenými s matchmakingem, odměňováním hráčů a jednotlivými misemi, které se často nehodí pro tak rozmanitý počet hráčů, ačkoliv jej umožňují (patrně důsledek toho, že si Rockstar uvědomuje obtížné nahánění hráčů nepovedeným matchmakingem). Výsledný dojem může být podstatně lepší, pokud hrajete s kamarádem a komunikujete přes headset a obecně platí, že když kooperace funguje, je GTA Online radost hrát. Avšak v tuto chvíli se mi zdá, že mód mnohé zájemce z výše uvedených důvodů snadno odradí. Na druhou stranu, zábavu může skýtat i vyvádění v rámci volného pohybu městem, úkoly, které dostanete od NPCček formou SMS (lze je plnit i sólo a tyto mise tím zpravidla netrpí), či aktivity typu tenis, golf či šipky. Procentuální hodnocení tentokrát nehledejte – GTA 5 si jako celek stále zaslouží svých 99%.

• Úprava postavy
  • Deathmatch
  • Ohromný potencionál