Recenze Stezky tukanů – kreslení do deskové hry

Dnes se opět podíváme na trošku neobvyklý kousek, a ne tak známý žánr deskové hry. Jedná se totiž o hru, do které si kreslíte, tudíž je zde drobný limit mapek. Ale nikterak zásadní, mapek je vcelku dost, přesněji sto kusů a jsou oboustranné. Každá strana disponuje jiným ostrovem, tak aby zde byla alespoň nějaká proměnlivost prostředí. Lze využít také gumu, takže si hru užijete do sytosti, než vám dojdou hrací mapy.

Pohled na celé baleníPohled na celé balení

Kreslící desková hra má hned několik výhod. První z nich je ta, že ji připravíte během chvilky, a to až pro osm hráčů. Pro tolik hráčů je množství dostupných her také pomálu. Hrát může i hráč samotář, což je u deskovek spíše vzácnost. Jedna herní seance je tak na patnáct minut. Tím pádem se jedná o rychlou hru, u které není potřeba nikterak dlouho vysvětlovat pravidla a ani připravovat, takže ideální pro méně zkušené hráče či větší skupiny.

Budovatel cest

Ještě jsem nezmínil o čem hra vlastně je. Tukaní ostrovy jsou plné pozoruhodných tvorů a známek prastarých civilizací, úkolem hráče je vystavět na tomto nepříliš známém souostroví síť stezek, které domorodcům usnadní přesun mezi vesnicemi a umožní jim navštívit místní atrakce.

Každý hráč dostane mapu ostrova s vesnicemi, atrakcemi a různými terény. Dle otočených karet zakresluje hráč stezku do mapy a snaží se propojit, co nejvíce vesnic a atrakcí, tím postupně vybudovat pořádnou síť stezek a ten nejúspěšnější hráč samozřejmě vyhrává.

Mapa jednoho ze dvou ostrovůMapa jednoho ze dvou ostrovů

Na mapě je vždy určitý počet atrakcí a vesnic a dle vylosovaných karet jsou vesnice označeny písmeny a k zisku bonusových bodů je potřeba spojit vesnice se stejnými písmeny. Další bonusové body a tahy získáváte za spojování jedné vesnice s atrakcemi a opět získáte bonus, pokud se vám podaří jednu vesnici propojit s více atrakcemi stejného typu.

Pohyb mezi jednotlivými políčky a budování stezek určují karty terénu, jenž míchá a vykládá hráč, který je určen jako starosta. Pak záleží na každém hráči, jakým směrem se budou snažit stezky vést. Kolo končí ve chvíli, kdy zbude poslední karta terénu, poté se spočítají dosud získané body a celé kolo se opakuje. Po druhém konci kola nastává konec hry a hráč s nejvíce body vyhrává.

Kouzelné balení jen ta guma chybí

Celá hra má velice pěkné balení na přední straně máme zobrazenou tajuplnou mapu s rukou, která do ní zakresluje stezku. Nad tím vykukuje dobrodružný tukan s batohem a okolí je ve stylu tropického ostrova. Na zadní straně je rychlý náhled, o co ve hře jde. Uvnitř nalezneme pěkně zpracovaná pravidla v českém a slovenském jazyce.

Blok s mapami je základní stavební kámen, jak jsem již zmínil každá strana obsahuje jiný ostrov (celkově jsou dva). Kromě mapy jsou zde znázorněné bonusy za spojení vesnic a atrakcí, které si po jejím získání kroužkujete. A dole nalezneme tabulku na zapisování získaných bodů. Nesmíme zapomenout ani na karty terénu, rozložení vesnic a karty bonusů, které využíváte jen při hře nad čtyři hráče.

KartyKarty

V poslední řadě zde nalezneme osm tužek, tak abyste nemuseli doma lovit volné tužky, pokud budete chtít hrát v plném počtu. Jen gumu nenalezneme v balíčku, ale ta je potřeba jen, když vás hra hodně chytne a vyplácáte všechny mapy v bloku, což rozhodně není snadný úkol. I když krabice neobsahuje žádný chytrý insert, tak na vás po otevření na horní a spodní straně vykoukne hrana s krásnými ilustracemi atrakcí ve hře jako je yeti, tukan, kniha, nebo obelisk.

Více hráčů či samotář

Hra má odlišná pravidla a postupy, pokud budete hrát jako dobrodruh samotář, nebo i když se do hry pustíte v pěti až osmi hráčích. Při více hráčích využíváte všechny karty a jako samotný hráč již logicky využíváte nejméně a jako cíl hry je získat, také co nejvíce bodů a dle vyhodnocovací tabulky překonat co možná nejvyšší metu. Úplně přesně zde nebudu licitovat drobné změny v hře při různém počtu hráčů, ale jako tomu bývá u většiny deskovek, čím více hráčů tím více zábavy, tak i zde je to tak trochu pravdou. Už není tak velký rozdíl, zda hrajete ve třech či osmi, ale hrát tuhle hru jako sólo hráč tolik zábavné není.

Hezké balení hryHezké balení hry

Tato možnost je fajn na vyzkoušení jedné či dvou her, než přizvete další hráče, abyste jim vše mohli rychle a snadno vysvětlit, popřípadě ukázat, ale na delší zábavu pro jednoho to rozhodně není určené.

Verdikt

Stezka tukanů není žádný hit, který by vás usadil ke hracím stolům na dlouhé hodiny, ale jako rychlá jednoduchá a příjemná zábava plně postačí a zabaví. Díky svému hezkému vizuálu a jednoduchosti je ideální na rodinné hraní s dětmi, rodiči či prarodiči. Osobně to byla moje první zkušenost s podobným typem deskové hry a beru to jako příjemné osvěžení od běžných deskovek.

Hodnocení redakce:  85 %

• Nenáročná a rychlá zábava
  • Hezké ilustrace