Grand Theft Auto 5 – nejlepší GTA je tady!

Vydání každé hry ze série Grand Theft Auto od dob GTA 3 doprovázelo vždy doslova zemětřesení v herním průmyslu. Stejně jako trojka (první GTA ve 3D) vytřelo Vice City, San Andreas i GTA 4 v době svého vydání vždy konkurenci zrak a hráčská komunita jen nevěřícně zírala, jak ohromné, megalomanské dílo jí tvůrci dokázali naservírovat. Na GTA 5 jsme čekali přes čtyři roky – což je dlouhá doba, ačkoliv nám ji zpříjemnila vydání dvou rozšíření do čtvrtého dílu a následné westernové Red Dead Redemption. Nyní, těsně před příchodem XOne a PS4, je však regulérní, páté „gétéáčko“ zde. Podařilo se naplnit ohromná očekávání a dostát dědictví série? Že se ptáte…

Trojice hlavních hrdinů hryTrojice hlavních hrdinů hry

Trojnásobná zábava

Největší změnou v GTA 5 je dozajista trojice hlavních protagonistů, namísto jedné hratelné postavy. Jedná se o logické vyústění nápadu, s kterým si Rockstar pohrával již v GTA 4 a obou DLC, až na to, že nyní si mezi protagonisty můžete libovolně přepínat. To platí kdykoliv v rámci poflakování se v otevřeném světě města Los Santos (inspirovaném americkým Los Angeles) a přilehlém venkovu Blaine County, někdy však lze mezi postavami přepínat i během misí. Trojici hlavních hrdinů tvoří Michael – ženatý muž ve středních letech a lupič na odpočinku, kterému nevěrná, hysterická manželka i rozmazlená dítka dělají ze života peklo. Druhou postavou je Franklin – podvodník a zlodějíček, jenž se snaží přijít si na dostatečný obnos, aby unikl z beznadějného prostředí ghetta plného ztracených existencí.

Trevor – nepřibližujte se.Trevor – nepřibližujte se.

Trojici uzavírá Trevor – Michaelův bývalý parťák, drogový dealer, psychopat, recidivista a násilník. Představte si Joea Pesciho z Goodefellas nebo Casina a zkombinujte jeho náturu s jižanským buranstvím a sexuální deviací – vyjde vám Trevor. Příběh je tentokrát daleko více bezprostřední. Již se nehoníte za jediným cílem po celou dobu hry, jen abyste splnili 30 misí, než se dostanete k něčemu co má vazbu na hlavní zápletku. Ta se vyvíjí pozvolna, ačkoliv určité hlavní motivy příběhu jsou přítomny neustále – především Michaelovy problémy v osobním životě, jeho ochrana a vydírání ze strany FIB i spletitá minulost s Trevorem. To vše prošpikováno skvělým, všudypřítomným humorem, perfektními dialogy a vynikajícím dabingem.

Projedete se i na koleProjedete se i na kole

Nevídaný herní svět

San Andreas (název oblasti zahrnující Los Santos a Blaine County) je vskutku ohromným herním světem, ačkoliv slibům o jeho rozloze, která měla být větší než RDR,GTA 4 a San Andreas dohromady, příliš nevěřím. Není to však počet kilometrů čtverečních, nýbrž neskutečná pozornost věnovaná detailům, která činí z tohoto světa tak uvěřitelné místo. V rádiích i na ulici slyšíte hovořit postavy o fiktivních událostech v satirickém světě GTA 5 či dokonce o vylomeninách, které jste sami způsobili. Ve hře je záplava náhodně generovaných událostí podobných těm z RDR, mise pojmenované „Strangers and Freaks“ si v ničem nezadají s klasickými příběhovými misemi a ve hře je jich přitom spousta. Nestačí? Můžete si koupit některý z podniků, občas vám zavolá manažer a požádá vás o službu. Dále jsou zde aktivity jako tenis, golf, závody, lov, skákání s padákem a další vylomeniny. Ty podobně jako mise samotné (se skvěle rozmístěnými checkpointy) disponují tabulkami na poměřování výsledků s ostatními na internetu. K tomu si připočtěte úžasnou grafickou stránku s bohatě animovanými postavami (zhruba na úrovni Max Payne 3) a řadu tradičně chytlavých radiových stanic, jež je radost poslouchat nehledě na váš hudební vkus. Nově byla do hry zahrnuta i dynamická hudba během misí, která pomáhá vytvořit ještě lepší, filmovou atmosféru.

Z motorek se nepadá tak často jako v původním GTA 4.Z motorek se nepadá tak často jako v původním GTA 4.

Herní mechanismy a design misí

Neuvěřitelná je však především propracovanost a hloubka jednotlivých složek hry – ať mluvíme o nepovinných aktivitách, možnosti úprav všech vašich postav, rozmanitosti, počtu a bohatému tunningu skvěle se ovládajících vozidel či dokonce zbraní. Střelba a cover-systém byl výrazně ovlivněn již zmíněným třetím Max Paynem a funguje na výbornou, zvlášť při scénách, kdy si můžete přepínat mezi jednotlivými postavami. Při hraní jednotlivých misí jste navíc stále ohromeni tím, s čím tvůrci dokázali přijít a jak rozmanité mechanismy do hry zapracovat. GTA 5 přitom není tolik obtížnou jako San Andreas a GTA 4 – částečně díky zmíněným checkpointům, částečně i kvůli novému systému regenerace zdraví (pouze do určitého bodu), či delší výdrži aut. To vše snižuje frustraci na minimum, pro hráče hledající výzvu tu jsou však zároveň challenge v misích a internetové tabulky.

Vozový park je v GTA 5 vskutku obsáhlý.Vozový park je v GTA 5 vskutku obsáhlý.

Ohromný obsah

Že je GTA 5 rozsáhlou hrou je z výše uvedeného jasné – hlavní příběhové mise a velkou část volitelných „Strangers and Freaks“ (některé obsahují sběratelské předměty) dokončíte asi za 35 hodin. Centrální příběhové mise – tj. vloupačky – můžete přitom splnit dvěma možnými způsoby a závěrečná mise má hned tři možné podoby (a závěry). K tomu si však můžete připočíst zmíněné nepovinné aktivity, pilování RPG dovedností vašich postav, další příležitosti vydělat si peníze…a pak je tu samozřejmě ještě ohromný mód GTA Online odehrávající se ve stejném herním světě, kterému se však budeme věnovat v samostatné recenzi.

Trevor se baví s Franklinem.Trevor se baví s Franklinem.

Nedostatky a budoucnost série

Hledat nedostatky v pátém GTA je opravdu velmi obtížné a jediné co mě napadá je systém boje na blízko. Ten sice funguje bez problémů, avšak vedle takových Sleeping Dogs působí velmi jednoduše a postrádá onu hloubku typickou pro zbytek hry. Ano, můžete narazit i na nějaký ten bug, avšak ty jsou opravdu extrémně ojedinělé, což je vzhledem k rozsahu hry zázrak. Otázkou je, co bude se sérií dál. PC verze je téměř jistá (snad na jaře 2014) a vsadili bychom si i na verzi pro PS4 a XOne. DLC a dlouhodobá podpora GTA Online budou dozajista pokračovat a je možné, že tvůrci budou do hry zapracovávat i další oblasti a města z GTA univerza (San Fierro, Las Venturas, Vice City či Liberty City). To všechno jsou však pouze naše spekulace – zatím si na nedostatek herního obsahu stejně stěžovat nemůžeme.

Hodnocení HerniMag.cz  99 %

• Propracovaný svět
  • Grafika