God of War: Ascention - překvapení i rutina exkluzivně pro PS3

Tagy:  God of War, PS3, Playstation, Kratos, exkluzivní, multiplayer, Playstation

Čekání na v pořadí již šestý GoW v mém případě provázely stále sílící obavy. Snad každá zpráva, trailer a rozhovor s tvůrci ve mně budil sílící podezření, že se série vydává až příliš bezpečným a mnohokrát vyzkoušeným směrem, na druhou stranu však pánové a dámy ze Santa Monica Studios hodlají popřít to, co dělalo příběh a hlavní postavu hry zábavnými. V následující recenzi se pokusím shrnout, zda výsledná hra potvrdila, či vyvrátila zmíněné obavy.

Takhle Krata neznáme.Takhle Krata neznáme.

První Kratovo dobrodružství

Jedni ho milují, druzí ho nenávidí. Kratos je fiktivním Chuckem Norrisem řecké mytologie – postavou, jenž ve třetím dílu vraždí samotné bohy a s nimi uvrhá celý svět včetně nevinných lidí do Chaosu, to všechno jen kvůli osobní pomstě samotnému Diovi. Osobně se mi nadsazená jednorozměrnost, všudypřítomný hněv, touha po spasení a následné pomstě u hlavního hrdiny série vždy velmi líbila. Tvůrci se však v Ascention pravděpodobně pokusili vyhovět Kratovo kritikům a představit ho v jaksi „lidštější“ podobě. Ve výsledku však tento diskutabilní záměr selhává na celé čáře. Příběh zasazený na začátek celé ságy pojednává o Kratově snaze vysvobodit se z přísahy, kterou složil bohu Áreovi. Jakožto křivopřísežník je neustále naháněn božskými Erýnijemi (v řecké mytologii pronásledovaly především Oresta). Kupodivu v celé hře nenarazíte na jediného člena obecně známého řeckého panteonu. Není přitom pravda, že by jejich zásoba byla vyčerpaná – především absence Apollóna a Artemidy či jejich matky Létó je do očí bijící, zvlášť když se Ascention odehrává mj. v Delfách a na Délu – lokalitách, jež do historie vešla jako nejznámější místa jejich kultu. Příběh sám je neuvěřitelně minimalistický a trpí akutním nedostatkem cutscén a dialogů. Nikdo nechce mít z GoW Metal Gear Solid, ovšem ani avizovaná lidskost brutálního hrdiny tak nevynikne a v těch pár „dojemných“ chvílích působí pohled na „ublíženého“ hromotluka jako parodie na sérii samotnou.

Bude bitkaBude bitka

God of War jak ho znáte

Hratelnost samotná velmi připomíná předchozí díly. Grafika a zvuk patří k tomu nejlepšímu na současné generaci konzolí a velkolepé scény střídají komornější pasáže, kdy se váš postup úrovní zahradí náhle se vynořivší bariérou, která zmizí, až když pobijete všechny nepřátele. Kamera pracuje většinou na výbornou, až na výjimky, kdy se poněkud výrazně oddálí, aby vyniklo gigantické měřítko hry, zatímco vám tak nezbývá než bušit do tlačítek a doufat, že něco trefíte. Hře prospívá i větší důraz na vertikalitu a šplhání, jež naopak vypadá skvěle a pomáhá podtrhnout ono měřítko úrovní. Taktéž se připravte na mnohá puzzle, jež oscilují mezi nejasnými po skvěle promyšlené. Boj bude veteránům série okamžitě povědomý, ačkoliv Kratos nyní disponuje pouze svými čepelemi, které velmi brzy nabije čtyřmi různými živly, mezi nimiž je možno přepínat. Každý živel přitom dovoluje použít vlastní útoky a kouzla a z nepřátel je v některých případech schopný „vymlátit“ orby posilující zdraví, magii či další specialitky. K tomu je možné zvedat, bojovat a házet zbraněmi nepřátel. A aby toho nebylo málo, při sérii útoků, během nichž vás nepřítel nezasáhne, naplňujete speciální metr, který vám po vyplnění umožní používat další speciální útoky. Soubojový systém je tak asi vůbec nejlepším v sérii, ačkoliv mi chyběly některé zbraně a kouzla z předchozích dílů. To souvisí i s poněkud nedomyšleným režimem Game Plus.

Potvora dostane co proto.Potvora dostane co proto.

Nenaplněný potencionál

Game Plus, kterou je možno aktivovat po dohrání GoW v rámci určité obtížnosti je třeba se zmínit obšírněji. Můžete podobně jako v předchozích hrát použít cheaty v podobě nalezených předmětů, avšak ty jednak činí hru podstatně méně zábavnou, nebo se zcela míní účinkem – k čemu vám bude víc zkušenostních orbů, když už máte vaší postavu vypiplanou na maximum a disponujete všemi útoky? Daleko více bych ocenil možnost používat zbraně a kouzla z ostatních her GoW série, především třetího dílu. Naopak mě potěšila délka hry, jež rozhodně není kratší než tomu bylo dříve, jak tvůrci původně varovali.

Multiplayer se ohromně povedl.Multiplayer se ohromně povedl.

Multiplayer – překvapivá bomba

Čekání na GoW: Ascention doprovázely především otravné trailery a představování multiplayeru, který řada fanoušků odmítala jako zbytečný přídavek odvádějící pozornost a prostředky tvůrců od vlastní hry. MP v Ascention je však kupodivu ohromným překvapením, neboť se jedná o skvělou, originální a především velmi profesionálně vyladěnou záležitost, až se nechce věřit, že se jedná o první MP v sérii. V žádném případě se nejedná o chaotické bitky jednotlivých postaviček pobíhajících a hledajících se na prázdné mapě. Souboje a klání vyžadují zkušenost, rychlé reflexy a taktiku, tedy pokud hodláte být dlouhodobě úspěšní a nespoléhat pouze na štěstí náhodným bušením do tlačítek. Důležité je, že body nezískáváte pouze za zabití protivníka – hra vás odměňuje za plnění úkolů (např. zabití gigantického kyklopa či jiné obludy), zabírání pozic či kalichů, nebo prosté otvírání truhlic. Mapy jsou navíc velmi dobře navržené a především velmi interaktivní a stále se děje něco, co je možno obrátit ve váš prospěch – tu se někomu podaří probudit Gorgonu, jindy vás v aréně svou přítomností poctí obluda, za jejíž zbití dostanete velké množství bodů, jiné levely se zase hroutí, či mění tvar apod. K tomu si připočítejte i povedený co-op mód (možno hrát i samostatně), jenž nejvíce připomene Mercenaries z Resident Evilu, všemožné challenge a možnosti, jak si upravit a vybavit svou postavu a vyjde vám MP, jenž na PS3 patří k tomu vůbec nejzábavnějšímu a nejoriginálnějšímu.

Kratos v řetězechKratos v řetězech

Shrnutí

God of War: Ascention je přes nezajímavý a zbytečný prequelový příběh dobrou hrou, která v singleplayeru sice pobaví, byť příliš nepřekvapí zkušené veterány série. Multiplayer je oproti tomu málokdy viděnou „trefou do černého“ hned na první pokus. Snad se tvůrci rozhoupou a posunou sérii dále, nejlépe do prostředí nové mytologie (severská by jí ohromně sedla) a nebudou se bát ani překopání zavedených mechanismů.

• Multiplayer
  • Grafika
  • Zvuk