Sleeping Dogs - překvapení roku?

Tagy:  GTA, akce, akční hra, otevřený svět, bullet-time, příběh, singleplayer, Sleeping Dogs, Saint Row, L.A. Noire, True Crime, Just Cause

Sponzorované odkazy:

Sleeping Dogs - překvapení roku?

Městské akce s otevřeným herním světem to nemají zrovna lehké. Vždy totiž musí čelit smrtícímu porovnání se skvělou sérií GTA, jejíž renomé znají dokonce i lidé mimo okruh hráčů počítačových her. Málokdo z nich tak slyšel o sérii True Crime, jejíž dva dosavadní díly se odehrávaly v L.A. (2003) a New Yorku (2005). Svého času se nejednalo o vyloženě špatné hry, avšak kvalit série GTA nedosahovaly ani náhodou. Třetí díl se měl odehrávat v Hong Kongu, ovšem nakonec od něj vzhledem k dlouhému vývoji a velkým nákladům jeho distributor Activision upustil. Práv se tedy chopil Square Enix, změnil název hry na Sleeping Dogs a hru konečně vydal. Zaplať pánbůh.

Wei Shen mezi triády zapadneWei Shen mezi triády zapadne

V asijském podsvětí

Jak již bylo řečeno, děj hry se odehrává v otevřeném městě – Hong Kongu. Ten sice své reálné předloze příliš neodpovídá, zato si však budete muset zvykat na řízení po levé straně silnic, částečné užití kantonštiny (čínský dialekt) a řadu dalších věcí, jež máme s touto oblastí spojenou. Jednou z hlavních deviz hry je její hlavní postava. Wei Shen není obyčejný zločinec, nýbrž policejní agent, který se snaží pochytat „velké ryby“ hongkongského podsvětí. Wei sám rozhodně není žádný svatoušek, kromě povinností je hnán částečně i pomstou, nadává svým nadřízeným a když přijde na akci, lidi kolem umírají. Jak se čím dál tím víc zaplétá do kriminálního podsvětí a získává důvěru ostatních, stává se jeho úkol čím dál složitější a Wei rozpolcenějším. Na psychologii hlavní postavy je zde kladen ohromný důraz a i když se tvůrci nevyhnuli pár klišé či „šokům“, které se dají očekávat, příběh samotný je velice, velice povedený.

Sleeping Dogs se můžou pochlubit povedenými cut-scénamiSleeping Dogs se můžou pochlubit povedenými cut-scénami

Známý koncept? Částečně

Hra odsýpá dle klasického schématu. Zajedete na označené místo na mapě, následuje filmeček, zadání úkolu, jeho splnění a zasloužená odměna. V Sleeping Dogs je to však trošku komplikovanější, plníte mise nejen pro triády, ale i pro policii. Ty jsou většinou ve znamení převleků, sledování, odposlechů, či vehnání zločince nenápadně do pasti. Policejní mise se tak velmi liší od klasických, zločineckých, jež se více orientují na přestřelky, honičky a souboje. Přesto je škoda, že tvůrci nešli ještě dál a pro shromažďování důkazního materiálu Weie nevybavili „policejním kufříkem“, v němž by měl třeba prášek na snímání otisků, ultrafialové světlo, pinzetu apod., jako tomu třeba bylo ve hrách Condemned. Do hry jsou zapracovány též nepovinné ilegální závody či další kratší mise, jejichž plnění vám však vylepší postavu. Tím se dostáváme k RPG prvkům.

Souboje na blízko jsou krvavé a hlavně zábavnéSouboje na blízko jsou krvavé a hlavně zábavné

Vývoj postavy

Abyste rozuměli – hráč disponuje třemi „metry“ – policejním, zločineckým a „face metrem“ (reputace). Vy se snažíte v rámci těchto metrů postupovat na další úrovně především plněním úkolů. Reputaci získáte plněním oněch nepovinných úkolů a dosažení dalšího levelu vám odemkne například blahodárnější účinek zkonzumovaného jídla či energetického nápoje, možnost zakoupit si dražší oděv či vozidlo. Policejní metr pak kromě plnění misí naplňujete co nejmenším počtem zabitých nevinných postav, či nedemolováním prostředí během honiček v autě. Díkybohu, pokud budete jezdit jako prasata, vždycky lze body nahnat v nepovinných policejních misích, kde udáváte drogové dealery. Zločinecký metr pak naplňujete kromě plnění misí efektivně zvládnutými přestřelkami a souboji.

Být Weiovo nepřítelem má nejeden háčekBýt Weiovo nepřítelem má nejeden háček

Akce na výbornou

Zde je třeba vyzdvihnout opravdu velmi povedené souboje nablízko. Jejich základem je systém útoků a protiútoků, který známe s Assasins Creed nebo Batmana, ovšem časem budete disponovat slušnou škálou útoků (i tato oblast je vámi vylepšovaná prostřednictvím sbírání sošek, na něž však většinou narazíte snadno během misí). Souboje jsou navíc velice brutální – lámání nohou a rukou opravdu na pohled bolí. Vrcholem je však interakce s prostředím – protivníka můžete chytnout a vrazit mu hlavu do větráku, prohodit akváriem, strčit do kontejneru, vhodit do pece a tak dále. Wei se s tím opravdu nemazlí. Na přestřelky je kladen menší důraz (pistoli dostanete až ve třetině hry), avšak i zde se jedná o zábavnou složku využívající cover-systém. Prostředí je zničitelné, nepřátelé přepadávají přes zábradlí a při přeskocích překážky můžete aktivovat bullet-time a pálit do nich, co to dá. Bullet-time se aktivuje rovněž během přestřelek v autech a opět to vypadá proklatě efektně. Navíc můžete dokonce přeskakovat z jednoho auta do druhého rovnou za jízdy!

Čeká vás i střelba z motorkyČeká vás i střelba z motorky

Potíže s ovládáním

Právě při tomto přeskakování je však nejvíce vidět, že Sleeping Dogs je přece jen hrou, která se hraje lépe s gamepadem. Ne že bych si chtěl na klávesnici vyloženě stěžovat (klávesy lze nastavit), ale pokud máte gamepad, je to jasná volba. Ve hře se párkrát setkáte i s minihrou páčení zámků a přestože mi hra ukazovala, abych k tomu užil myš, hra na její pohyby nereagovala a musel jsem použít šipky. Jelikož se jednalo o činnost, kde bylo důležité hýbat se šperhákem jemně (na gamepadu páčkami), jednalo se tak o dost zdlouhavý, nepříjemný zážitek.

Při přeskoku můžete použít bullet-timePři přeskoku můžete použít bullet-time

Vizuální hody

Zapomenout bychom neměli ani na grafickou stránku hry, která je opravdu povedená. Především odlesky a efekty deště jsou úžasné, ale i další detaily jako krev ulpívající na postavách, nebo honičky po svých, v nichž efektně přeskakujete a přelézáte překážky – to vše dělá ze Sleeping Dogs velmi pěkně vypadající hru. Pochválit musím i hardwarové nároky, takže si jí bude moci vychutnat opravdu velké množství hráčů. Hudba je mixem západních i asijských písní a melodií a podobně jako v GTA i zde můžete v autě přepínat mezi několika stanicemi. Vynikající dabing je povětšinou v angličtině se vsuvkami z již zmíněné kantonštiny.

Hádejte, co bude následovatHádejte, co bude následovat

Závěrem

Sleeping Dogs jsou pro mě překvapením roku. Tvrdit o nich, že jsou nejpovedenějším klonem GTA, je jejich nedoceněním. GTA je sice stále podle mého názoru králem, Sleeping Dogs jej však překonává v soubojích na blízko, parkourem, grafickou optimalizací, vývojem postavy a některými dalšími drobnostmi. Je škoda, že hra nedisponuje multiplayerem a palných zbraní mohlo být také více, přesto se jedná o prvotřídní akční zážitek, který by neměl žádný příznivec her tohoto typu minout.

Hodnocení HerniMag.cz:  90 %

Výhody:

  • Skvělý příběh
  • Pohledná grafika
  • Vývoj postavy
  • Souboje
  • Akční scény

Nevýhody:

  • Žádný multiplayer
  • Málo střelných zbraní

Koupit PC hru Sleeping Dogs na xzone.cz
Koupit PS3 hru Sleeping Dogs na xzone.cz
Koupit X360 hru Sleeping Dogs na xzone.cz

Článek Sleeping Dogs - překvapení roku? byl publikován 25. září 2012 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Jakub Žežule . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...