Dead Space - vesmírný horor jako řemen

Tagy:  horor, Dead Space, EA, akce, monsta, přežití, akční hry

Sponzorované odkazy:

Dead Space - vesmírný horor jako řemen

Oprava vesmírné lodi je vcelku pohodová a lehká věc. Stačí jen přiletět dostatečně blízko nějaké planety, zavolat komunikátorem, hladce přistát, a hned se můžeme pustit do oprav. Co ale dělat, pokud zjistíme, že je na lodi cosi „zkaženého“? A z opravné mise se může velmi rychle stát souboj o vlastní přežití. Právě to nás čeká v hororově laděné hře Dead Space, kterou si dnes představíme, tak zavřít všechny okna a dveře, pozhasínat světla a směle se pusťme do opravy.

Vývojáři z EA

Asi si nedokážeme představit lepší vývojářský tým pro hororovou akční hru, než je tým Visceral Games (známý jako EA Redwood Shores). Právě ona skupina se může chlubit hororově laděnými projekty, jako jsou třeba Resident Evil či Silent Hill, a vůbec jim z toho neběhá mráz po zádech. Již na počátku roku 2008 byl oznámen vývoj této hry a to pro PC, Playstation 3 i XBOX 360. Datum vydání bylo oznámeno na čtvrtý kvartál ještě téhož roku a skutečně se vše povedlo tak, jak mělo, a my jsme již před Vánoci mohli sednout ke svým „nadupaným herním mašinám“ a pořádně si nechat rozproudit krev i adrenalin v žilách. A když říkám nadupané herní mašiny, myslím tím alespoň 2-jádrový výkonný procesor s 2 GB RAM a výkonnou grafickou kartu podporující DirectX 10. Pokud vám postačí horší kvalita obrazu, silně redukované stíny či nulové vyhlazování hran, vystačíte si i s nepatrně horším počítačem.

Instalace a první start hry

Instalace Dead Space (DS) patří ještě k těm „světlejším“ stránkám započetí procesu hraní, protože zde není nic problémového, neočekávaného. Prostě stačí vložit DVD médium do mechaniky a postupovat dle pokynů. Každý tímto jistě mnohokrát prošel a není zde nic složitého.

TitulkyTitulky

Již první spuštění mají „kluci“ z EA velmi dobře provedené a začíná pomalu ladit hráče na tu správnou frekvenci. A právě zde si všimneme jednoho velmi příjemného zjištění, hra je v českém jazyce! Přeloženy tak jsou veškeré texty menu, popisky ve hře a především dialogy obsahují české titulky. No není to nádhera? Jen je potřeba zkontrolovat, snad jsou titulky zapnuté v Možnostech – Zvuk a pak se hned podíváme na sekci Obraz. Právě zde si volíme to nejdůležitější, kvalitu obrazu, která bude rozhodující pro celou hru. Pokud se nám již v počátečním menu kurzor myši pohybuje nezvykle pomalu či „trhaně“, nastavíme kvalitu grafiky na nižší stupeň.

Hra pro skutečně odolné

Před samotnou hrou je ještě nutné podotknout, že byla „zcenzurována“ a je doporučována pouze pro dospělou část populace, 18-leté a více. Pokud přijmeme tento fakt, můžeme zatemnit okna, pořádně se posadit do židle a začít hrát. A i na lehkou obtížnost je to „zábava“!

Úvod hryÚvod hry

A nyní už jdeme do hry: Hned na počátku si všimneme něčeho znepokojivého, nejasného chrčení v komunikátoru a kompletně zatemněné lodi USG Ishimura, která představuje vyspělou těžařskou stanici s tisícem obyvatel na palubě. Než si však stihneme všechny tyto a další informace třikrát zopakovat, staneme se svědkem nehody „naší“ záchranné lodi. V tom okamžiku dostáváme plnou kontrolu nad svým tělem i svým vybavením a můžeme se pustit do zjišťování, co se vlastně stalo.

ČeštinaČeština

Neuběhne však ani 5 minut herního času stráveného obyčejnou údržbářskou kontrolou a z možná až příliš jednoduché adventury se dostáváme do silného survival hororu (hororu o přežití). Nepřátelé zpočátku vypadají trochu jako lidé, ale jen z počátku. S přibývajícím časem přibývá adrenalin, obtížnost a to nemluvím o atmosféře, která je skutečně příhodná.

Uložení hryUložení hry

Váše postava, Isaac Clarke, je obyčejným technikem, který má kromě rukou a nohou (kterých bude hodně potřeba) také možnost vylepšovat si svůj oblek a dokupovat nové zbraně. Systém dokupování a získávání věcí je založen na „hledání ve tmě“ a nákupu, který čeká vždy po skončení herního kola, levelu. K obtížnosti hry ještě určitě patří nemožnost ukládání pozice na jiných než pevně daných místech, kterých skutečně není mnoho. Každé zabití znamená návrat na poslední uloženou pozici a to je někdy skutečně nepříjemná záležitost.

NepřítelNepřítel

Horor jak má být!

Celá hra se od jiných stříleček typu DOOM liší především svým pohledem (pohled 3. osoby) a pak i různými „hlavolamy“, které budete muset kromě neustálého střílení, sekání a rozdupávání vyřešit. Koncepce celé hry tak dostává mnohem zajímavější a pestřejší rozměr, který by i řada dnešních her potřebovala místo bezduché akce. Mě samotného Dead Space chytil na poměrně dlouhou dobu, resp. na dlouhé, temné a ničím nerušené večery, při kterých jsem si užíval nejen neubývající akci, ale také pořádnou dávku strachu i adrenalinu. No jen si to zkuste, hrát tenhle horor 3 hodinky v kuse a pak za tmy vyrazit na chodbu :-) Každopádně se Dead Space stal hrou, která si mě získala a ukázala mi, že kvalitní horory stále ještě existují!

Mé hodnocení =  90 %

Výhody:

  • Grafika
  • Čeština
  • Hratelnost
  • Zajímavý příběh

Nevýhody:

  • Vysoké nároky na hardware

Článek Dead Space - vesmírný horor jako řemen byl publikován 15. července 2009 v 06.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Pavel Dobeš. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...