SOMA - Nový horor od tvůrců Amnesie

Sponzorované odkazy:

SOMA - Nový horor od tvůrců Amnesie

Všechno to začalo nenápadně v roce 2006, když skupinka švédských studentíků vytvořila ve svém na koleni vyrobeném enginu HPL hříčku jménem Penumbra. Ta se navzdory všem očekáváním stala takřka přes noc hitem, takže nikoho nemohlo překvapit, když se jí její otcové rozhodli využít za účelem komerčního vydání. Vznikla tak hororová trilogie adventur Penumbra tvořená epizodami Overture, Black Plague a Requiem. Od ostatních her svého žánru se lišila především tím, že vás v ní sice naháněli nepřátelé, kterým stačilo několik málo zásahů k vašemu úspěšnému skolení, ale vy jste se jim nemohli až na čestnou výjimku nikterak bránit. Právě tento systém se postupem času ukázal být trefou do černého a vedl k vytváření celé řady titulů, jež se snažili na úspěchu Penumbry svézt.

Podstatná část hry se bude odehrávat pod hladinou oceánu.Podstatná část hry se bude odehrávat pod hladinou oceánu.

Penumbra byla úspěšná, to bez debat. Pravé jméno však šikovnému švédskému studiu Frictional Games udělala až jeho další hra – Amnesia: The Dark Descent z roku 2010. Ta dokázala, že kvalitní herní horory nevymřely a stala se jakýmsi svatým grálem pro Youtubery, kteří se vyžívají v nahrávání videí z her s webkamerou namířenou na obličej. I dnes platí Amnesia za jednu z nejděsivějších her a není se tedy čemu divit, že všichni byli zvědaví, s čím na naše nervy Frictional Games vyrukují příště.

Pět let vývoje

První zmínky o SOMě je možné dohledat až do roku 2013. Dlouhé dva roky nás její tvůrci krmili sérií sice pěkných, ale celkově nic neříkajících hraných videí, které občas ještě podložili nějakým tím zajímavým artworkem či screenshotem, z něhož přímo kapala ona děsivá atmosféra, po níž všichni fanoušci kvalitního děsu touží.

Prvních záběrů z té verze hry, která se nejspíš dostane i do prodeje, jsme se dočkali až na konci května. Tvůrci nám naservírovali hned dvanáctiminutový záznam hraní, kterým chtěli především upozornit na největší plus svého nového titulu, jímž je nelinearita.

Ve videu sledujeme události, které na hráče čekají po zhruba jedné hodině hraní. Jak autoři prozradili, tak ani zdaleka nám nepředvedli všechny možnosti, kam je v ukazované lokaci možné jít a co dělat. Například druhému útoku robota se při správném postupu půjde zcela vyhnout a podobných situací bude ve hře plno.

SOMA byla ve vývoji dlouhých pět let. Díky tomu však vypadá zase o něco lépe, než třeba Amnesia, protože tvůrci měli dostatek času na dokončení třetí generace svého enginu HPL. I ten by měl být, stejně jako předchozí HPL2, postupem času uvolněn ke stažení, takže podobně jako Amnesie i SOMA se pravděpodobně dočká celé řady fanouškovských map a modifikací, které její hratelnost značně prodlouží.

Podobně jako loňský Alien bude SOMA sci-fi horor.Podobně jako loňský Alien bude SOMA sci-fi horor.

Jiný druh strachu

SOMA je sice na první pohled Amnesii velmi podobná, na ten druhý se však jedná o úplně jinou hru. Jejím protagonistou bude chlapík jménem Simon, který, na rozdíl od Daniela z Amnesie, ví přesně, kdo je, ale neví kde je. Tvůrci mají v plánu nám v průběhu hry odvyprávět hned několik mikropříběhů a můžete vsadit boty na to, že všechny budou mít patřičně hororový nádech. Stejně jako v Amnesii bude spousta těchto příběhů vyprávěna nenásilně, například pomocí prozkoumávání herního světa. To bude mít ve hře vůbec důležité postavení. Tvůrci jsou odhodláni hráče nikterak nevodit za ručičku, takže bude pouze na něm, jak ke hře přistoupí.

Monstra v Amnesii byla děsivá a způsobila celé řadě hráčů nejednu infarktovou chvilku. Bylo jich však jen několik málo druhů, což mohlo postupem času způsobit lehké otupení a následný úpadek atmosféry. Přeci jen když víte, proti čemu stojíte a jak se to chová, tak to už není tak děsivé jako při první konfrontaci. Z tohoto důvodu tedy ve Frictional Games připravili pro SOMu celou plejádu zvláštních stvoření. Když už si tedy v jedné části hry zvyknete na přítomnost určitého druhu nepřítele, tak v další se na vás vrhne něco úplně jiného. To, že se před nadpřirozenými zrůdami nebude možné nikterak bránit a že sebemenší nepozornost tudíž bude mít fatální následky, myslíme netřeba zmiňovat. Ještě k tomu připočtěte skutečnost, že ne všichni nepřátelé vás budou ohrožovat hned od začátku a máme tu parádní vzorec pro vytvoření paranoie. Brr.

SOMA bude porobných scén plná.SOMA bude porobných scén plná.

Další novinkou, kterou SOMA využije pro dokreslení atmosféry, budou takzvané černé skříňky, které u sebe nosí všichni obyvatelé jejího světa. Když tedy narazíte na mrtvolu, budete mít díky ní možnost dozvědět se, co se dělo v posledních deseti vteřinách jejího života. Vzpomínáte si na geniální scénu z Penumbry, kdy jste v jednom z kumbálů našli kazetu se záznamem od doktora, jenž končil zuřivým řevem zmutovaného pracovníka, který jej usmrtil? Bylo to po čertech děsivé a v SOMě nás takových momentů čeká hned několik.

Horor na dobrou noc

SOMA bude prvním titulem Frictional Games, který vyjde kromě PC také pro PS4. Nejen díky tomu vypadá ze všech jeho dosavadních projektů jednoznačně nejambiciosněji. Datum vydání zní 22. září, takže už to nebude trvat dlouho a dostaneme šanci vydat se na průzkum tajemného sci-fi světa plného děsivých překvapení. A čím jiným si zpříjemnit chladné podzimní večery, než kvalitním hororem od mistrů svého žánru?

Dojmy z E3

Frictional Games nedostali na E3 tolik prostoru, kolik by si zasloužili. Ian Thomas v jedné minutě shrnul to, co o hře víme a následně uvedl novou minutovou ukázku ze hry. Informačně mnohem hodnotnější byl jeho rozhovor pro Playstation LiveCast, v němž dost podrobně rozebral výše zmíněnou dvanácti minutou ukázku. Možná je dobře, že toho o SOMě stále mnoho nevíme. Přec jen, krása hororů spočívá hlavně v napjatém očekávání a odhalování neznámého.

Článek SOMA - Nový horor od tvůrců Amnesie byl publikován 7. července 2015 v 05.00 v rubrice Hry, Novinky a Novinky. Autorem článku je Jaroslav Choun. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...