Zlatý kompas

Tagy:  Zlatý kompas, Golden Compass

Sponzorované odkazy:

Zlatý kompas

Z knihy na filmové plátno a z něj rovnou na monitory počítačů. Tak právě tento model je již několik let nesmírně populární a ve většině případů tak mají všichni zainteresovaní na takovýchto projektech na nějakou dobu zabezpečené živobytí. Tento prodejní model se nevyhnul ani rodinné fantasy s názvem Zlatý kompas, který brázdil ještě nedávno naše kina.

Na film mě nalákala přítelkyně a neodradily mě ani značně rozporuplné kritiky. Kdyby mně bylo tak 12 let, asi bych se u filmu bavil více, nicméně i tak byl příběh mladé slečny Lyry, která žije v alternativním Londýně a má svého daemona poměrně slušný a o propadák rozhodně nešlo. Ale popořádku. Náš svět je podle knihy i jejího filmového přepisu jen jedním z mnoha a ostatní světy jsou s tím naším spojeny magickým prachem. Tato poměrně ujetá představa je ještě umocněna tím, že po Lyře pátrají přívrženci sekty (ve filmu velmi podobná jednotkám SS za druhé světové války), která tyto věci popírá, ale chce se dostat k talismanu, který dostala Lyra od svého strýce. Jde totiž o aletyometr (zlatý kompas), se kterým je schopná najít odpověď na jakoukoliv otázku. Aby toho nebylo málo vlastní každý člověk svého daemona, což je zvíře, které umí komunikovat s daným člověkem a je s ním nenávratně spojeno. To tedy nástin příběhu a nyní již k samotnému hernímu zpracování Zlatého kompasu.

Hra kompletně kopíruje filmovou předlohu vzniklou podle knihy Philipa Pullmana. Pokud bych měl hru zaškatulkovat do některého ze žánrů, tak jde určitě o akční adventuru. Začínáte tedy s Lyrou v Londýně, odkud se poměrně rychle dostáváte na sever (cca území dnešního Laponska). Po celou cestu vás bude doprovázet zvířecí kamarád (daemon). Jelikož Lyra ještě nedosáhla plnoletosti má její daemon schopnost převtělovat se do několika zvířecích forem. Nejčastěji jde o lasičku a následuje kočka, pták a opice. Každá forma má své opodstatnění a bez správného užití té dané formy se neposunete ani o píď vpřed.

Naprostou většinu času budete provádět stejné úkoly jako v ostatních akčních agenturách – skákat, ukrývat se a samozřejmě bojovat. Například klasika žánru Tomb Raider je ukázkou, že se dá vše velmi dobře skloubit a přitom zachovat vysokou hratelnost a zábavnost. Zde se ale nepovedlo vůbec nic. Kamera je jak po 10 pivech a nastavit alespoň na minutu nějaký rozumný úhel je natolik nadlidský úkol, že po chvíli rezignujete a raději budete umírat a zkoušet jestli na 55 pokus tu lávku přejdete nebo ne. Filmové trailery lákaly vehementně na souboje ledních medvědů a toto zvíře se tak trochu stalo i výborným prodejním a reklamním artiklem. Zde si medvědy užijete také a to rovnou v kůži Iorka, kterému se nevede nejlépe a svůj žal utápí v levném alkoholu. Lyra mu ovšem promluví do duše a Iork nachází smysl života v pouti zpět do rodného kraje, kde se nakonec ujímá vlády po vítězném souboji s podlým medvědím králem. Kdo čeká propracovaný soubojový systém, důmyslná komba a jiné samozřejmosti, tak bude zklamaný. Tady jde o bezduché klikání a další herní aspekt je tak zadupán do země.

Když stojí za nic hratelnost, bude určitě grafické pozlátko tím, co vás u hry nakonec udrží? Ne. Grafika vypadá tak z dva roky starého titulu a přitom je poměrně náročná na hardware. Soudruzi slovo optimalizovat vskutku neznají. Dabing a hudba jsou naštěstí na skvělé úrovni a jsou opravdu tím jediným, co je na této hře pozitivní. Hra je sice u nás distribuována i s českými titulky, ale přesto nemohu hru doporučit ani malým dětem, protože zvlášť ony budou z nepřizpůsobivé kamery frustrované a hru si tak nemají šanci užít. Škoda.

Hodnocení hry: 20%

Koupit Zlatý kompas za 399,–Kč

Zlatý kompas video trailer:

Článek Zlatý kompas byl publikován 19. března 2008 v 19.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Miroslav Mlejnek (Ryan). Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...