Prince of Persia

Tagy:  Princ, hra

Sponzorované odkazy:

Prince of Persia

V roce 1989 spatřil světlo světa jeden z nejznámějších herních hrdinů. Vydržel s námi až do současnosti a jeho popularita neklesá. Dokonce se chystá i na stříbrné plátno. A k tomu všemu stačilo jen získat princeznu a zabít vezíra. Prince of Persia je jedna her, na kterou se nedá zapomenout.

Úspěšný mladý muž

Jordan Mechner (*1964) se dostal do všeobecného podvědomí již o 5 let dříve, kdy vytvořil hru s názvem Karateka. Hra vzbudila zájem a stala se pro Jordana dobrým přivýdělkem ke studiu na univerzitě. Rok 1989 se stal zlomem v kariéře. S týmem Brøderbund vydává Mechner hru Princ of Persia na počítače Apple II. O rok později si hru mohou vychutnávat i majitelé Amigy, Atari ST a IMB PC. Úspěch je fenomenální a jde o jednu z nejvíce kopírovaných her v té době. Kdo nehrál, byl out. V roce 1993 se hráči lačnící po pokračování konečně dočkají a Jordan Mechner stále pod křídly týmu Brøderbund vydává pokračování s podtitulem The Shadow and the Flame. I přes poměrně vysokou obtížnost, to byl zase komerční úspěch. Pak se 6 let nic nedělo, než na scénu přišel perský princ poprvé ve 3D kabátku. Třetí díl byl vyvíjen společností Red Orb a hra se stala propadákem (více níže). Od roku 2003 vlastní práva na všechny další díly Princ of Persia francouzská společnost Ubisoft, díky čemu patří všechny další díly série (The Sands of Time, Warrior Within a The Two Thrones) opět k tomu nejlepšímu. Je třeba říci, že na nových dílech se Mechner podílí spíše okrajově jako konzultant a textař. V současnosti Jordan natáčí dokumentární filmy, píše screenplaye a věnuje se spíše konzolovým hrám.

Pár slov o jednotlivých dílech

Prince of Persia – první díl legendární série, který je mnohými považován za vůbec nejlepší. Hráli jste (jako ostatně i v jiných dílech) za bezejmenného perského prince, který měl hodinu na vysvobození princezny z paláce sultána, který chce uchvátit vezír Jaffar. Hra byla klasická 2D akční plošinovka, kdy bylo třeba překonávat překážky ve formě propadající se podlahy, ostnů a jiných pastí. Navíc jste podstupovali šermířské souboje s nepříteli. V té době na hře nejvíce upoutaly animace samotného prince. Veškeré pohyby byly snímány pomocí kamery a fotografií na postavě bratra Jordana Mechnera Davida. Mechner tak vlastně přispěl ke vzniku populární technologie motion capture.

Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame – druhý díl a podle mě rozhodně nejpovedenější. Náplň hry je v podstatě totožná s prvním dílem, ale přibyly další pasti, nepřátelé, lektvary a hlavně obtížnost rapidně vzrostla. Z technického hlediska byl mezi prvním a druhým dílem propastný rozdíl ať již v grafice nebo díky hudbě, která konečně byla součástí hry po celou dobu hraní.

Prince of Persia 3D – největší zklámání roku pro všechny fandy perského prince. Red Orb převlékl prince do 3D kabátu, ale samotné provedení bylo otřesné. Zoufalá grafika, animace, kamera a hlavně ovládání. Hrát tento díl bylo sebemrskačstvím. Nic na tom nezměnila ani možnost využívat kromě obligátní šavle také luk s různými druhy šípů. Tomuto dílu se vyhněte velkým obloukem.

Prince of Persia: The Sands of Time – studio Ubisoft poprvé v akci. Oproti Prince of Persia 3D je vše radikálně vylepšeno a až na zmatenou kameru si pořádně nebylo na co stěžovat. Skvělá pohádková grafika a animace uchvátily nejednoho hráče. Poprvé si zde také odbývá premiéru Dýka času, která umožňuje princovi manipulovat s časem.

Prince of Persia: Warrior Within – pro mě nejtemnější díl série co do atmosféry a dialogů. Děj se odehrává 7 let po událostech v The Sands of Time princ již není úplný dobrák jak ho známe. Stává se z něj mašina na zabíjení a je možné pozorovat jeho nadcházející paranoiu. Ve Warrior Within byly k dispozici bojová comba, která byla chvílemi opravdu jen pro silné povahy. Hra také měla alternativní zakončení, kterého se ale dočkal málokdo.

Prince of Persia: The Two Thrones – pro pochopení příběhu Dvou trůnů je třeba dopracovac se k alternativnímu konci v předchozím dobrodružství. Princ cestuje zpátky do Babylonu, která je tou dobou ve válce a princova loď se kousek od břehů potápí střelou z katapultu. Naštěstí přežije a znovu se vydává zabít vezíra, který je opět naživu. Mezi novinky kromě vylepšené grafiky patří i možnost rychlého a tichého zabítí nepřítele a hlavně hra za princovo zlé dvojče. To je vybaveno jinými útoky, zbraní a neustále mu uniká život. Je třeba ho doplňovat pískem a zpátky do druhého těla se dostává po styku s vodou.

Co bude dál?

Příběhy prince z Persie nekončí. V přípravě je minimálně jeden další díl a dokud bude hlad po dalších jeho dobrodružstvích, přizpůsobí se Ubisoft poptávce. Jde o herní sérii, kterou by neměl minout žádný hráč.

Prince of Persia video trailer:

Prince of Persia demo download:
Prince of Persia demo

Koupit Prince of Persia Trilogie za 559,–Kč

Článek Prince of Persia byl publikován 22. prosince 2007 v 16.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Miroslav Mlejnek (Ryan). Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...