Vytlačí herní konzole někdy počítače?

Tagy:  herní konzole, PlayStation, PS, Xbox, PC hry, počítač, cloudové hraní, Sony Vita, PSP

Vytlačí herní konzole někdy počítače?

Hráči PC her se neustále dohadují s konzolovými hráči, kteří vlastní Sony PlayStation 3 nebo Xbox 360, zda-li je lepší hraní na konzoli či na počítači. Každé má své výhody i nevýhody. Pojďme si je tedy trochu nastínit.

V křesílku s ovladačem

Největší výhodou konzole je jejich flexibilita. Při hraní za pomoci ovladače můžete sedět kdekoliv a téměř v jakékoliv poloze, neboť ovladač je prostorově mnohem méně náročný než duo klávesnice a myš. Dalším kladem konzolí je pohybové ovládání a je jen otázkou, za jak dlouho přijde toto ovládání i na počítače. Je sice pravda, že „vážné“ hraní nelze provozovat s pohybovým ovládáním, na druhou stranu při nějaké sešlosti s ním lze zažít mnoho zábavy.

Na konzole existuje celá řada výhradně konzolových her, mezi které patří například legendární God of War, interaktivní film Heavy Rain, Halo či Red Dead Redemption. V případě těchto titulů se bohužel počítačoví hráči ve většině případů nedočkají portu na PC. Zářnou výjimkou byla série Resident Evil, jejíž počítačová verze mívala velké problémy s ovládáním myší a klávesnicí. U této série lze snadno zpozorovat, že při vývoji byl prioritou ovladač.

Vývoj her je pro konzole z hlediska optimalizace logicky snazší, neboť je hra vyvíjena na jednu hardwarovou konfiguraci. Proto se z daného hardwaru dá vyždímat mnohem větší výkon a lze využít opravdu každého výpočetního potenciálu. Současným konzolím však již dochází dech, přeci jen už jsou na trhu hezkou řádku let. Jediná výjimka je PS2, která je stále prodávána v hojném počtu, i přestože již uběhlo celých 12 let od vydání. Nové hry na PS2 už bohužel nevycházejí.

Sony má své slovo i v mobilní platformě Sony PSP, respektive Sony Vita. Ale to už je úplně jiné odvětví, které do našeho srovnání nebudeme započítávat.

On-line hraní a LAN párty

Některé typy her jsou bez klávesnice a myši opravdu nehratelné. Příkladem mohou být velkolepé a složité strategie, mezi které patří například série Total War či Men of War. Pro ovládání těchto sérií by byl ovladač opravdu těžkopádný. Další výhodou je on-line hraní, které je mnohem snazší a dovoluje sdružit mnohem větší počet hráčů. Další výhodou je možnost koupě herního notebooku, což však vyžaduje vysokou investici. Nevýhodou je bezesporu celá hromada hardwarových konfigurací, nutnost řešit náročnost her a čas od času zainvestovat do nového hardwaru. PC hry však bývají většinou levnější.

Závěrem

Jak jsem říkal na začátku. Každá platforma, stejně jako všechno ostatní, má svoje pro i proti. V oblasti konzolí by se Sony i Microsoft měli více angažovat, neboť současnému hardwaru prostě dochází dech a vývojáři musí stále dělat určité kompromisy. Tak i tak si myslím, že situace, kdy by měly být počítače vytlačené ven z herního trhu, nastane až za velmi dlouhou dobu. Potom budou konzole zábavním centrem v plném měřítku a počítače se stanou jen pracovními nástroji s výkonem optimalizovaným pro pracovní úkony. Do té doby však klidně může nastoupit cloudové hraní.

Článek Vytlačí herní konzole někdy počítače? byl publikován 5. června 2012 v 00.00 v rubrice PR články. Autorem článku je Ondřej Dostál. Pro diskusi slouží komentáře (2).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...