Prototype - masakr v ulicích New Yorku

Tagy:  prototype, alex mercer, new york, pomsta, masakr, krev, brutalita, akční hry

Sponzorované odkazy:

Prototype - masakr v ulicích New Yorku

Stojím na okraji střechy jedné z lesklých budov na Páté Avenue, a zatímco zhluboka oddechuji po šíleném úprku skrz ulice New Yorku, dole jen o pár metrů níže slyším hlas. Voják rozčileně podává hlášení do své vysílačky.

Voják: „Podezřelý zmizel. Vůbec se mi to nelíbí. Přepínám.“

Ústředí: „Drž pozici, někde kolem tebe musí být. Přece se nevypařil. Opakuji, drž pozici. Ústředí konec.“

Nevím co se to děje, ale náhle mě znovu ovládne vztek a užuž se chystám, že seskočím a jednou ranou jednoduše zabiji. Zadrží mě pohled na nedaleko kroužící helikoptéry speciálních jednotek. Skryji se do stínu za velkou plechovou konstrukci a začnu si znovu promýšlet svou pomstu. Jsem mutant, zrozený k neznámému účelu. Za to, co mi udělali, je třeba zaplatit. Ale netuším, kdo je za všechno zodpovědný. Alespoň prozatím.

Dne 12. června u nás vyšla hra Prototype, která si za cíl nekladla nic menšího než zisk titulu Hra roku. Podařilo se jí to? Zapsala se zlatým písmem do povědomí hráčů, rozsekala své soupeře a zasedla PCčkový Olymp? Na tyto otázky se bohužel nedá jednoznačně odpovědět tak, aby se mnou úplně všichni souhlasili.

Ale teď už dost planých řečí, pustíme se do recenze!

Alex MercerAlex Mercer

Příběh jako z béčkového filmu

Během hraní budete ovládat postavu Alexe Mercera, chlápka, kterému je jedno koho a jak zabije, protože jeho jediným hnacím motorem se stala, jak už bylo zmíněno výše, pomsta. Na začátku hry budete doslova „vhozeni“ do víru dění. S pomocí Alexe a jeho úžasných schopností (o těch bude řeč později) zmasakrujete vojáky, kteří svými samopaly a puškami rozhodně nemávají jen pro legraci, posléze se ale ve formě jednoho velkého flashbacku vrátíte zpět do doby, kdy se příběh fakticky začal odehrávat.

A kdo vlastně je Alex Mercer? Je to experiment, zasažený pěkně velkou amnézií, kterou se v průběhu hry bude snažit odbourat. Pokud budeme sledovat příběh po časové ose, jako první se probudíte v ukryté laboratoři. Jenže jak to? Jak jste se sem dostali? Otázky proudí do vašeho mozku rychleji než odpovědi a tak mizíte z budovy hned za dvojicí vědců, kteří se vám ještě před chvílí snažili otevřít hrudní koš. Nicméně venku jsou vědci odpraveni vojáky, kteří olovo o moment později naládují i do vás. To by v tom byl ale čert, kdybyste se z mrtvých nevrátili i podruhé (přece jenom by to byla opravdu velmi krátká hra). Berete nohy na ramena a dvěma obdivuhodnými skoky se dostanete pryč.

Nelítostný Alex MercerNelítostný Alex Mercer

Za docela krátkou dobu Alex zjistí, že je schopen absorbovat životní sílu, schopnosti a vzpomínky a dokonce i vzhled všech živých lidí. Během pochybností o své vlastní lidskosti dále objeví, že město New York (proč to není pro změnu třeba Bombaj nebo Peking?) bylo zamořeno virem, jenž proměňuje v co možná nejkratším možném čase nakažené v bloudící netvory běsnící po krvi.

Držíme jídlo, tedy informace hezky pod krkemDržíme jídlo, tedy informace hezky pod krkem

Po městě se pohybují po zuby ozbrojené jednotky BWSF (The Black Watch Special Forces), které se snaží nastolit pořádek a ochránit většinu normální zdravé populace a střílí vše, co se na ně jen škaredě podívá.

V tomto velice živém prostředí se Alex Mercer snaží přes své pěsti a nemilosrdné zabíjení splétat pavučinu informací tak, aby si pomalu mohl udělat obrázek o tom, co se tady vlastně sakra děje, přičemž vše se točí kolem tajemné firmy Gentek. Informace bude získávat hlavně z mozků jednotlivých lidí, kteří byli jakkoliv zapojeni do supertajného projektu na vývoj smrtícího viru. Záplatku budete postupně rozkrývat, přičemž si kdykoliv můžete přehrát libovolnou část vašich „vzpomínek“, což někdy nebude na škodu, protože místy je příběh zbytečně zmatený.

Rychlá a nečekaná konzumace důstojníkaRychlá a nečekaná konzumace důstojníka

Le Parcour

Pohyb po budovách, který jste si částečně mohli vyzkoušet například ve hrách jako Assassins Creed nebo Mirror’s Edge , je zde přetvořen na docela jinou úroveň. A tím docela jinou myslím perfektní, brutálně rychlou a svěží. Jakožto experiment, který je napumpovaný neskutečnou silou, po městě šplháte, skáčete, létáte s grácií mistra tanečníka. Přemety, salta a malé skoky jsou automatické, vše co musíte obstarat je vhodně poskládat komba tak, abyste se přes velké překážky dostali co nejrychleji a mohli tedy uniknout schopným pátracím týmům americké armády.

Vyhlídkový let při západu slunceVyhlídkový let při západu slunce

Schopnosti, body, upgrady

Za postup v příběhové linii, za zabíjení nepřátel a za plnění vedlejších úkolů dostáváte body zkušeností, jejichž množství máte neustále na očích v pravém horním rohu obrazovky hned pod ukazatelem zdraví. Těmito body si můžete (a musíte!) platit upgrady vašich schopností nebo schopnosti úplně nové, které někdy mohou být vyžadovány pro úspěšné splnění mise. Má rada tedy zní – vylepšujte, vylepšujte, vylepšujte, co to půjde, protože nedokončit misi kvůli tomu, že neumíte pořádně házet věcmi a nebudete schopni sundat vrtulník z oblohy, je pěkná otrava.

Jednoduchá nápověda k novým schopnostemJednoduchá nápověda k novým schopnostem

Bojové situace

Ze začátku, když budete muset zabít řekněme tři, maximálně pět útočníků, je boj docela lehká záležitost. Nicméně nebude zas tak dlouho trvat a dostanete se do situací, kdy budete muset využít všechny své schopnosti na totální maximum. Třeba první boj se zmutovanými lovci ve vojenském skladišti vám dá docela zabrat, budete totiž v omezeném prostoru, nebude skoro kam utéct a berte na vědomí, že lovci jsou téměř stejně tak rychlí jako vy!

Boj se zmutovanými lovci ve skladištiBoj se zmutovanými lovci ve skladišti

K destrukci nepřátel, vojenských základen a líhní mutantů je vám dán k dispozici kromě pěstí, drápů a jiných prodloužení vašich končetin také klasický arsenál zbraní – pušky, samopaly, dokonce i tanky a helikoptéry. Pomocí zaměřování, které lehce zpomalí hru, a útokům z velké výšky budete mít oproti nepřátelům velkou výhodu. Asi nejlepší taktika je vždy co nejdříve zabít (resp. zkonzumovat, sežrat) cíl, ty, co stojí k vám nejblíže a poté co nejrychleji zmizet. Také si dávejte pozor na vojáky, kteří budou vysílačkou žádat o posily. Na nic nečekejte a pošlete je rychlým útokem za řeku Styx.

Masakr v ulicích, ani nevinní chodci nezůstanou ušetřeniMasakr v ulicích, ani nevinní chodci nezůstanou ušetřeni

Eventy

Zajímavým prvkem ve hře jsou tzv. eventy (jinými slovy vedlejší úkoly, minihry), za jejichž splnění dostanete jednak zkušenostní body, jednak se vám mohou otevřít nové schopnosti k nakoupení. Na mapě máte zobrazeny 4 typy ikon, které označují začátek eventů. Každý typ ikon pochopitelně určuje i zaměření daného eventu – zabít co nejvíce vojáků, zabít co nejvíce nakažených, zabít co nejvíce vojáků s pomocí nakažených, proskákat trať skrze checkpointy nebo například dostat se nepozorovaně do vojenské základny a zkonzumovat důstojníka – a to vše v časovém limitu.

Event ve vojenské základněEvent ve vojenské základně

Nedá se říct, že by se hra nedala bez plnění eventů dohrát, budete to mít ale opravdu zbytečně těžké, protože se vám nebudou dostávat body zkušeností, z toho plyne, že nebudete mít na zaplacení upgradů.

Hodnocení

Prototype vás úplně pohltí nebo jej odhodíte do koutu s myšlenkami na promrhané peníze. Někdo může pochybovat o aktuálnosti grafiky, ale řekněme si na rovinu – hardwarová náročnost by byla ohromující, pokud by grafika měla být na úrovni těch nejmodernějších her. Díky rychlosti, kterou se Alex pohybuje, naprosto nestačíte vnímat detaily budov ani lidí, kteří se pohybují desítky metrů pod vámi. Detaily mohly být o něco málo propracovanější, to by ale šlo na úkor plynulosti hry. Přece jenom je lepší mít kvílející davy lidí v ulicích, vrtulníky, tanky, interaktivní pluky vojáků, které neustále hledají teroristu numero uno (tedy vás :)), než pár propracovaných budov v zašedlém městě New York.

V uniformě vás poznají jen těžkoV uniformě vás poznají jen těžko

Trochu mě také mrzelo, že únik od ozbrojených sil nebo od nakažených lidí a lovců je po pár vylepšeních naprosto triviální záležitost. Bude vám totiž stačit uniknout nejprve pozemním jednotkám (popř. lovcům) a ničivým projektilům z tanků, poté na střeše některého z mrakodrapů urvete kus budovy a kroužící helikoptéry sestřelíte nejvýše na třetí pokus. A kromě obrovského masakru a krvavých cárů všude, kam se Alex podívá, toho moc neuvidíte, protože ve hře Prototype se toho kromě zabíjení moc dělat nedá.

Hra i přes tuto moji výtku ale stále má co nabídnout – zajímavý příběh, jenž částečně odráží známé tajnůstkaření vlád, rychlou surovou akci, volný, na pohled velmi působivý pohyb a hlavně Alexe, odvrhnutého, bažícího po pomstě.

Minimální systémové požadavky

– OS: Windows XP SP3/Vista SP2
- Procesor: Intel Core 2 DUO E4700 (2.6 GHz)/AMD Athlon 64 X2 3800+
- Paměť: 1 GB (XP) / 2 GB (Vista)
- 8 GB volného místa
- Grafická karta: 256 MB (nVidia GeForce 7800/ATI Radeon X1800)
- Zvuková karta: DirectX kompatibilní
- DirectX: 9.0c

Úvodní video ke hře

Výhody:

  • Necenzurovaná akce
  • Volný pohyb po městě
  • Velké množství upgradů a schopností
  • Autentická hlášení ve vysílačkách
  • Alex Mercer

Nevýhody:

  • Zašedlé, nepropracované modely budovy
  • Místy zmatečný příběh
  • Jednoduchý útěk na volném prostranství

Moje hodnocení:  85 %

Článek Prototype - masakr v ulicích New Yorku byl publikován 9. července 2009 v 06.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Petr Baštan. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...