Kingdom Come: Deliverance – Recenze největší české hry v historii

O vývoji této české hry se toho napsalo opravdu mnoho, přes vznik nového studia a začátky s úspěchem v Kickstarteru, díky kterému mohlo vzniknout hratelné demo. Následně to velmi dlouho vypadalo, že i přes tento úspěch vývojáři pod vedením Dana Vávry neseženou investora pro splnění jejich snů. Naštěstí se zadařilo a my můžeme okusit další velkou hru z rukou vývojářů, kteří se podíleli na legendární Mafii nebo Operaci Flashpoint.

Čekání na velký bojČekání na velký boj

Čeští vývojáři jsou opravdoví machři na tvorbu realistických her. Například, když se podíváme na první Mafii s pokutami za rychlost a obtížností, jakou nasadila v bojích. Nemusíme ani mluvit o vojenském simulátoru ARMA, nebo kamioňáckém simulátoru Euro Truck či American Truck. Kingdom Come pokračuje v této české jedinečnosti a nabízí opravdu hořkou pachuť středověku v období 15. století.

Česká země, sláva a pád

Za vlády Karla IV se české zemičce opravdu dařilo a to až takovým způsobem, že by se dala nazvat světovou velmocí. Bohužel se jeho synové příliš nepotatili. Zatímco Václav IV, který zdědil Čechy, dával přednost lehkým děvám či vínu nežli vladaření a jehož přílišná náklonnost ke Kutné Hoře a zanevření nad mocnou Prahou ho stálo také podporu šlechticů, Zikmundovi, který zdědil Uhry, zase chyběla chytrost a čest, jež měl jeho otec. O naší historii v tomto období by se dalo psát opravdu dlouho, proto již jen ve zkratce, jelikož si tuhle část historického příběhu vyslechnete pokaždé, když pouštíte hru: Zikmund unesl svého bratra, aby získal Čechy a vtrhl k nám se svojí armádou, posílenou převážně Kumánci.

Pořádných sobojů není nikdy dostPořádných sobojů není nikdy dost

Zde začíná příběh našeho hlavního hrdiny, Jindřicha, syna kovářského mistra ze Stříbrné Skalice. První kroky našeho hrdiny jsou jednoduché. Obstarat věci pro výrobu meče, který právě vyrábí náš otec pro Racka Kobylu, což je panovník Skalice. Hra již ze začátku ukazuje své krásy. Nejvíce si jich užijete při interankcích s NPC, soubojích či prostým pozorováním toho, kterak herní svět reaguje na vaše činy. Vesnická idylka končí útokem Zikmunda na Skalici a vyvražděním většiny obyvatelstva, včetně rodičů Jindřicha. Ten prchá do Talmberku, kde je mu poskytnuta pomoc. Kromě Zikmundova vojska zemi bez krále okupují i lapkové. O příběhu bychom toho také mohli napsat spoustu. Pro někoho sice může být fádní, nás však ve finálním pojetí bavil.

Život v Čechách je krásný a živý

Vývojáři si určitě zaslouží ovace za úchvatné zpracování prostředí. Po celou dobu hraní jsme se kochali krásami naší země. Každý potůček, les, bažina nebo vesnice vypadá úchvatně a ojediněle. I hrady, kláštery a kostely jsou dobře zpracovány. Škoda jen, že ve hře není třeba** Praha nebo Kutná hora**, ale to by bylo pro vývoj asi hodně nákladné, ztvárnit takto velká města.

Není to nádherný pohled?Není to nádherný pohled?

Ke kráse přírody patří i život obyvatel, kteří jen hloupě nečekají na jednom místě, ale opravdu vykonávají nějaké své činnosti. Třeba chodí i kolem poledne jíst, v noci spí a odmítají se s vámi bavit. Dokonce i na svých cestách občas potkáte nějakého tuláka, pytláka, lapky nebo vojáky. Také se můžete připlést do nějaké té šarvátky.

Pojďme chlastat, hrát kostky, lovit zvěř, nebo se natáhnout do lázní

Hra nabízí i mnoho vedlejších aktivit, jako je třeba hraní kostek v hospodě, které jsou odlišné třeba od těch v Zaklínači. Nebo se vydáte na lov zvěře, kdy pomocí luku se šípy skolíte nějaké zvíře a pak ho oberete o maso, postupem času se můžete naučit i stahovat kůži nebo odjímat paroží. Lov je velice zábavný. Používání luku není úplně snadné, jelikož ve hře není vůbec žádný zaměřovač. Díky tomu je však jeho užívání autentické a díky vysoké obtížnosti máte radost z každé ulovené kořisti.

Dále se můžete věnovat četbě, nejprve se však musíte naučit číst. Zde to není jako ve Skyrimu, kde si přečtete hned, co chcete, ale pěkně několik hodin knížku studujete a ta vám za to zlepší danou vlastnost. K rychlosti zlepšování přispívá pohodlí prostředí. Samozřejmě jsou ve hře i historické knížky, které lze jednoduše přečíst bez studování.

Ještě jednou potěšit okoJeště jednou potěšit oko

Můžete si také hrát na bylinkáře a alchymistu. Stačí chodit po přírodě a sbírat nejrůznější bylinky či houby v lese, pak se z knih naučit recepty a tvořit lektvary. Což není tak úplně jednoduché. Nejdříve si zvolíte, jaký lektvar budete dělat, připravíte si pytlíčky s bylinkami, základ do lektvaru (víno, olej či voda), pak různě přidáváte bylinky, zahříváte kotel, a k odhadnutí času používáte přesýpací hodiny. Alchymie je parádně zpracovaná a lepší systém v jiné hře jen tak nenajdete.

Jelikož se postava na svých cestách hodně zašpiní, tak je dobré čas od času zajít do lázní a pořádně se opucovat, nebo se alespoň opláchnout u kádě s vodou. Ve hře totiž každý detail má vliv, pokud chcete někdy někoho ukecat, nebo na něj zapůsobit tak je dobré mít čisté oblečení a tím si nesnižovat svoji míru charisma. Starat se musíte i o svoje brnění a zbraně, jenž potřebují údržbu, kdy meč si lze opravit na brusném kolu a zbytek výbavy buď u specialistů, nebo za pomocí nářadí, pokud máte dostačující úroveň dovednosti.

Čestný rytíř, nebo špinavá lapka

Vlastně vše, co děláte, se odráží na vaší postavě a v reakcích lidí vůči vám. Při jízdě na koni zvyšujete schopnost jezdectví, pokud často smlouváte s obchodníky a povídáte si s lidmi, tak vaše výřečnost stoupá. Ale když neustále platíte pokuty za krádeže, nebo sedíte ve vězení či máte špinavé, roztrhané oblečení, budou vámi lidé opovrhovat. Naopak pokud budete čestný rytíř v lesklé zbroji, tak vás lidé budou zdravit a přistupovat k vám lépe.

Vesnická tancovačka aneb zábava v hospoděVesnická tancovačka aneb zábava v hospodě

I různé úkoly můžete plnit na vícero způsobů. Z hodně věcí se lze vylhat. Třeba při úkolu zabití skupiny lapků, tak je jedna z možností jednoduše říct zadavateli úkolu, že už jsou mrtví. Nebo vše řešit silou, každému vyhrožovat nebo mu dát do zubů. Další z možností je apelovat na svojí čest a poslání. Všechny postavy mají své vlastnosti a na každého působí něco jiného.

Souboj jako perlička na závěr

Pravděpodobně ta nejdůležitější věc, co dělá hru Kingdom Come tak odlišnou, je soubojový systém. Popravdě jsem se hodně bál, že bude příliš zdlouhavý a nudný, ale opak je pravdou. Souboje jsou delší a nestačí jen mačkat zběsile tlačítka, ale chytře reagovat na schopnosti a výbavu protivníka. Hra obsahuje různé kombinace útoků, a protivník reaguje na místo zásahu. Soubojový systém by snesl článek sám o sobě. Dále tu máme pěstní souboje, které se na první pohled mohou zdát zmatečné, ale v době kdy jim přijdete na kloub, si je začnete užívat.

Trocha vína v lázníchTrocha vína v lázních

Bohužel celkem výbornou hru velice sráží enormní množství chyb a bugů. Nejedná se pouze o grafické chyby, které jen trochu znepříjemňují zážitek ze hry, ale nejhorší jsou ty, jenž znemožňují dohrání některých úkolů. Celkem jsem během hraní narazil na tři questy, jež nešly splnit. Vývojáři se sice snaží vše opravit, ale hlavně na konzolích to nějaký ten čas zabere.

Kingdom Come: Deliverance je výborná hra. I přesto, že neměla rozpočet jako velké RPG hry, jakými je Zaklínač nebo Skyrim, tak se jim kvalitou rozhodně vyrovnává. Bez chyb by atakovala ta nejvyšší hodnocení, jak uvádějí i světové recenze. Hra v nás zanechala spousty vzpomínek, jako třeba když se s farářem opíjíte celou noc a pak za něj musíte sloužit mši. A již teď se těším, co dalšího nám studio Warhorse přinese dál.

Hodnocení redakce:  90 %

• Krásné prostředí české krajiny
  • Originalita soubojů
  • Spousta vedlejších aktivit a zábavných vedlejších misí
  • Plno nezapomenutelných zážitků

• Velké množství chyb

Zaklínač

Trilogie RPG her od našich severních sousedů je momentálně asi tím nejlepším titulem, po němž můžete sáhnout, pokud vám Kingdom Come z nějakého (pro nás nepochopitelného) důvodu nesedlo. Stejně jako český hit nabízí velký důraz na příběh, vysoké množství propracovaných úkolů (hlavních i vedlejších) a mnoho nezapomenutelných momentů.

Článek Kingdom Come: Deliverance – Recenze největší české hry v historii byl publikován 12. března 2018 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Matěj Pejsar. Pro diskusi slouží komentáře (0).