DiRT 4 - Nejlepší závody na trhu

Sponzorované odkazy:

DiRT 4 - Nejlepší závody na trhu

Když Codemasters na konci roku 2015 po několika měsících betatestování vydali své DiRT Rally, volné pokračování dnes již klasických závodních sérií Colin McRae Rally a DiRT, byli jsme v sedmém nebi. Po dlouhé době nás totiž závodní hra dokázala připoutat před monitory a nutit nás učit se jednotlivé tratě prakticky nazpaměť, abychom je následně mohli projíždět v široké škále historických i moderních závodních vozů v co možná nejlepších časech. Když se k tomu přidal ještě propracovaný jízdní model, který byl po vypnutí všech pomocníků velmi podobný dodnes populárnímu a nesmírně tuhému Richard Burns Rally, tak se zpětně ani nedivíme, že jsme s ním strávili několik desítek hodin, během nichž jsme najezdili tisíce kilometrů. O to hůře se nám říká následující fakt: ve srovnání s DiRT 4 vypadá DiRT Rally jako auto, které je na první pohled sice pěkné, ale při bližším prozkoumání mu zcela chybí volant a motor. Uf, a je to venku.

Závody v mlze, kdy vidíte jen pár desítek metrů před vás, mají úžasnou atmosféru.Závody v mlze, kdy vidíte jen pár desítek metrů před vás, mají úžasnou atmosféru.

Nebudeme nic zastírat. Čtvrtému DiRTu jsme moc nevěřili. Když jej letos v lednu Codemaster oznámili s tím, že jej mají v plánu vydat ještě v první polovině roku, nabyli jsme dojmu, že se jedná pouze o vychytralý tah producentů, jak se svést na vlně úspěchu DiRT Rally a pokusit se ze značky vytěžit nějakou tu zlatku navíc vydáním hry, která sice bude přinejlepším lehce nadprůměrná, ale lidé si ji stále koupí, protože zmíněné DiRT Rally sérii napravilo pošramocené renomé.

Ve výsledku je ovšem všechno jinak. DiRT 4 v žádném případě není rychlokvaška nevalných kvalit a už vůbec to není byť jen průměrná závodní hra, která by byla předem odsouzena k tomu, že zmizí v propadlišti dějin, jako se to stalo například GRIDu (od stejných tvůrců). Je to neuvěřitelně chytlavá, rychlá a příjemná závodní hra, jež pokračuje ve šlépějích těch vůbec nejlepších rally her, co kdy vyšly.

Poprvé na trať

První plusové body sbírá DiRT 4 již v momentě, kdy si vytváříte své herní alter ego. Tehdy totiž dostanete na výběr, zda si chcete hru projít s arkádovým jízdním modelem, nebo simulačním. I DiRT Rally nabízelo širokou škálu možností úprav jízdního modelu a s trochou snahy jej bylo možné nastavit do arkádovitějí podoby. I se všemi zapnutými pomocníky se však stále jednalo o poměrně tuhou záležitost, která mohla být lidem, jež si chtěli jen tak zajezdit ve slavných závodních vozeh z různých časových epoch, dost proti srsti. Zde tomu tak není. Pokud si zvolíte arkádový jízdní model, budete mít při jízdě přibližně stejný pocit, jako při hraní stařičkých původních dílů série Colin McRae. Když jsme si tento jízdní model zvolili, skutečně jsme měli dojem, že jsme se vrátili o dvanáct let zpátky v čase. Do dob, kdy nám kamarád přinesl na DVD s ručním popiskem vypálené Colin McRae Rally 04, s nímž jsme strávili takové množství času, že to snad raději ani nebudeme přiznávat zkrátka proto, že bylo naprosto božské. A také kvůli tomu, že závodních her z prostředí rally v té době bylo jako šafránu.

Kdo se bojí, nesmí v noci do lesa.Kdo se bojí, nesmí v noci do lesa.

Pokud však patříte mezi ty, kteří ve hrách hledají především výzvu, ani pak nepřijdete zkrátka. Simulační jízdní model je prakticky jedna ku jedné k tomu, jímž disponovalo DiRT Rally, nicméně s několika vylepšeními. Například se již tak snadno nedá „brzdit motorem“, dvoukolky s náhonem na přední kola jsou více nedotáčivé, a pokud na trať vyrazíte s autem, jehož váha je vyšší nebo naopak nižší než jak tomu bylo u vozu, s nímž jste dosud jezdili, věřte, že i tento fakt pocítíte na jeho jízdních vlastnostech.

Po absolvování úvodní erzety, v níž vám váš spolujezdec vysvětlí základy ovládání závodního vozu a principy, na nichž fungují jeho instrukce, se již ocitnete přímo v hlavním menu hry, odkud vaše kroky následně budou pravděpodobně směřovat přímo do sekce kariéra.

Cesta na vrchol

Zpracování kariéry je v novém DiRTu o poznání lepší, než tomu bylo v případě DiRT Rally. Díky rozdělení do jednotlivých šampionátů, které na sebe volně navazují a jež nabízejí pozvolna rostoucí obtížnost, ať už tím, že se v nich účastníte stále vyššího množství rychlostních zkoušek, případně tím, že se i vaši soupeři postupně stávají schopnějšími, je vše mnohem přehlednější. Jelikož DiRT 4 nenabízí natolik rozsáhlé tratě, jako tomu bylo u jeho předchůdce (většinu rychlostních zkoušek je možné dokončit pod hranici pěti minut), není problém si některé z nich zopakovat třeba jen tak z dlouhé chvíle. Za každý úspěšně dokončený šampionát budete po zásluze odměněni a to samozřejmě formou kreditů, za něž si následně můžete dokupovat stále lepší auta a také zkušenostních bodů, jejichž sbíráním získáváte kromě možnosti šplhat po úrovních (systém je identický jako v sérii F1) také závodní licence, které vás opravňují k účastem ve stále náročnějších a profesionálnějších soutěžích. Na začátku hry se účastníte pouze šampionátů na oblastní úrovni, postupem času se však probojujete až k soutěžím na úrovních světových.

Právě jsme na šasi našeho týmového sporťáku umístili logo nového sponzora. Peníze se budou jen sypat!Právě jsme na šasi našeho týmového sporťáku umístili logo nového sponzora. Peníze se budou jen sypat!

Výše jsme se zmínili o tratích. Dovolte nám ale se k nim ještě vrátit. Jak jsme řekli, drtivá většina z nich je kratší, to ovšem neznamená, že by se ani zde nenacházely úseky, které jsou rozsáhlé a poměrně náročné. S tímto druhem tratí se budete setkávat především v pozdějších fázích hry či v multiplayerovém módu, kde je vždy po určitý časový úsek zveřejněna událost, v níž je vaším cílem projet určitou trať se specifickým vozem. Váš čas poté bude zařazen do online tabulky, kde můžete porovnat, jak si stojíte v porovnání s hráči z celého světa.

Notně prezentovanou novinkou před vydáním hry byla zbrusu nová funkce Your Stage, s níž se setkáte v módu rychlého závodu. V praxi to funguje tak, že si nastavíte jak dlouhou a složitou trať si chcete projet, následně si ještě zvolíte druh počasí a kliknete na tlačítko generovat. Za pár vteřin vám poté hra vytvoří trať přesně podle vaší chuti, a i když po několika odjetých závodech na takto vytvořených tratích jsme nabyli dojmu, že jezdíme vlastně pořád po jedné a té samé, i tak se jedná o zajímavou novinku, s níž se v sérii jistě budeme potkávat i v budoucnu.

Takto vypadá premiérově představená funkce Your Stage, s níž si můžete vytvářet vlastní tratě.Takto vypadá premiérově představená funkce Your Stage, s níž si můžete vytvářet vlastní tratě.

Jelikož jste na začátku hry nováček bez valného finančního obnosu, budete muset vzít za vděk místem závodního jezdce u soukromých týmů. Pokud budete podávat kvalitní výkony a nebudete příliš bourat, existuje šance, že postupem času dostanete možnost usednout za volant vozu spadajícího do některé z vyšších kategorií. Mnohem pohodlnější a také rychlejší však je nastřádat si nějaký ten finanční obnos a ten následně využít k rozjetí vlastního týmu.

Jsme jeden tým

Založení a následná správa týmu patří v DiRT 4 rozhodně k tomu nejlepšímu. Poté, co si nastavíte jeho název a zvolíte týmové barvy, zobrazí se před vámi na pohled jednoduchý, v jádru však nesmírně komplexní systém, v němž budete uzavírat smlouvy se sponzory, nabírat nové techniky, manažery a dokonce i spolujezdce, kteří se s vámi následně budou účastnit jednotlivých soutěží. Zatímco u spolujezdců je víceméně jedno, koho si zvolíte – rozdíl je skutečně pouze v hlase (my jsme si oblíbili slečnu, co nás provedla tutoriálem), v případě techniků a jejich nadřízených budete muset hledět na to, jak se který z nich vyzná v oblasti techniky, jak moc vám bude schopný pomoci s postupným vylepšováním vašich vozů a tak podobně. Nejedná se o žádná bezejmenná individua, jako tomu je v případě většiny jiných her. Každý člověk, jehož můžete přijmout, je vám krátce představen profilovou kartičkou, jejíž součástí je kromě obligátních statistik také jeho fotka, jméno a národnost. Nevíme proč, ale technici ruské národnosti jsou zde vypodobněni tak, že na pohled působí jako vrazi korejských dětí. Asi k tomuto designerskému rozhodnutí měli v Codemasters dů­vod.

Zní to skvěle, hraje se to ještě lépe

Ačkoli rally patří k hlavním tahákům nového DiRTu, tvůrci si pro nás připravili ještě několik lahůdek v podobě závodů buggyn, tahačů, historických aut a rallycrossu. Všechny tyto pomyslné bonusy jsou skvěle zpracované. V momentě, kdy se s umělou inteligencí ovládanými soupeři setkáte přímo na trati (potažmo okruzích) jde nicméně poznat, že se nejednalo o ty části hry, jejichž odladění by tvůrci věnovali největší množství času a sil. Umělá inteligence latinu příliš neseká a třeba takové bránění pozic jí činí znatelné problémy, protože se v drtivé většině případů snaží vehementně držet ideální stopu a v momentě, kdy se nacházíte mimo ní, tak si s vámi neví rady. Podobnými problémy však trpí drtivá většina závodních her.

Závody v rozpálené australské buši. Přesně po tom jsme několik let toužili!Závody v rozpálené australské buši. Přesně po tom jsme několik let toužili!

DiRT 4 můžeme směle označit za to vůbec nejlepší, co si příznivci nejen rally her, ale také závodních her obecně mohou momentálně v obchodech pořídit. Tvůrci vzali úspěšné DiRT Rally, obrousili ostré hrany, odstranili několik drobných nedostatků a přidali hromadu obsahu navíc. Výsledkem je hra, u níž si dovedeme představit, že s ní strávíme stejné množství hodin jako před lety se sérií Colin McRae. V podstatě jedinou věcí, kterou bychom jí mohli vytknout, jsou nejasně nastavené stupně obtížnosti umělé inteligence. Hra nabízí celkem tři základní a čtvrtý bonusový, který si odemknete postupným hraním. Stejně jako v sérii F1, ani zde se lidem v Codemasters nepodařilo rozdíly mezi jednotlivými nastaveními dostatečně propracovat, takže první dvě nejnižší budete procházet i s prstem v nose a teprve druhé nejnáročnější udělá hru takovou, jaká by měla být.

Nesmíme opomenout zvukovou stránku hry. To že všechna auta znějí prakticky identicky, jako jejich reálné předobrazy, jistě nemusíme zmiňovat, stejně jako to, že jen podle zvuku poznáte, zda jedete po asfaltu, či rozblácené šotolině. Zejména když si zapnete kameru, která se nachází přímo v kokpitu. Hodně nás nicméně překvapil rozsáhlý repertoár populárních songů, jež hrají v menu hry a také během přestávek v park fermé. Nyní již vždy, kdy uslyšíme Pompeii od skupiny Bastille, budeme mít neodolatelnou chuť zapnout si DiRT 4 a vyrazit na závody. Bravo, Codemasters!

Hodnocení redakce:  94 %

Výhody:

  • Kariéra
  • Propracovanost jízdních modelů
  • Snadno přístupné pro každého
  • Soundtrack
  • Zvuková stránka
  • Možnost založení týmu
  • Rychlé a propracované tratě
  • Vozový park
  • Optimalizace
  • Funkce Your Stage

Nevýhody:

  • Umělá inteligence v rallycrossu
  • Nevyvážené obtížnostní stupně

Koupit DiRT 4 ve verzi pro PC na Xzone.cz

Koupit DiRT 4 ve verzi pro PS4 na Xzone.cz

Koupit DiRT 4 ve verzi pro Xbox One na Xzone.cz

Článek DiRT 4 - Nejlepší závody na trhu byl publikován 11. června 2017 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Jaroslav Choun. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...