Mass Effect, Half Life, Deus Ex – Na hry jinýma očima

Mass Effect, Half Life, Deus Ex – Na hry jinýma očima

Nejlepší hry stojí málokdy pouze na grafickém zpracování. Dobrá hra totiž znamená komplexní průřez nápadité hratelnosti, zajímavých herních mechanik, ale také poutavého příběhu s dostatečně hutnou atmosférou. Co může herní průmysl svými produkty nabídnout a jakou má pozici vedle letitých filmů, seriálů a knih?

Němý hrdina Gordon Freeman

Počítačové i konzolové hry zdaleka nemusejí být pouze dobrými herními dárky pro muže, mohou totiž oslovit podstatně širší publikum. Video hra jako taková totiž nabízí možnosti jistou mírou ovlivnit příběh a přinést do něj zásadní interaktivitu, která toto médium jednoznačně ozvláštňuje.

Half-Life 2 po všech stránkách povedená hra. Na Metacritis se jedná o nejlepší PC hru s hodnocením 96 %.Half-Life 2 po všech stránkách povedená hra. Na Metacritis se jedná o nejlepší PC hru s hodnocením 96 %.

Říkáte si, hloupá akce plná střelby a desítek mrtvých nepřátel nemůže nabídnout pořádnou dávku příběhu a atmosféry hodné mezigenerační filmové klasiky. Ovšem akční Half Life z pohledu první osoby, tento náhled na klasické střílečky zcela vyvrací již v roce 1998. Výborné zpracování, originální herní mechanismy a na pozadí příběh o zmařeném pokusu s mimozemskou technologií. Na první díl navazuje neméně slavný Half-Life 2 společně s dvěma epizodami, kde se hlavní protagonista Gordon Freeman snaží pomoci odboji, který bojuje s invazními mimozemšťany. Mnoho tajemna a především hutná atmosféra se zatím nezavršeným příběhem. Jaký bude Half-Life 3? Na to čekáme již přes 10 let.

Deus Ex a problémy lidství

Přežít – elementární instinkt, který má každý živočich v sobě. Atomová válka? Ano, Fallout v rámci celé série rozebral post-apokalyptické dění po atomové válce. A lidé se nemlátí pouze klacky a kameny. Nikdo se s nikým nepáře, ale popkulturní narážky nechybí, stejně jako dobrá dávka humoru v jinak zničeném světe plném šedi a zbytků staré civilizace. Přestože jsou žánry, co vývojářům dovolují větší zaměření na příběhovou linii, dosáhnout se toho dá jistými mechanikami téměř všude. Oni totiž i klasické hrací automaty zdarma vždy nabídly svoji porci příběhů, byť v minimalističtější podobě s přímočarou hratelností. Mluvím třeba o Tronovi, Castelvanii, či starém Terminátorovi.

Na původní Deus Ex hráči rádi vzpomínají. Ten současný nezůstal vůbec pozadu.Na původní Deus Ex hráči rádi vzpomínají. Ten současný nezůstal vůbec pozadu.

Co je pro lidstvo nejlepší? Tak před tyto otázky staví hráče série Deus Ex, která letos bude obohacena o nový díl Deus Ex: Mankind Divided. Společnost je rozdělena. Někteří lidé podporují augmentaci, jiní syntetické podpůrné systémy lidského těla a kovové náhradní končetiny zavrhují. Každé má své a lidé se snadno dají strhnout jako stádo ovcí. Nadvláda korporací, striktní řízení vládou, nebo zastavení vývoje v této oblasti? Nic není černobílé a každé má své. Je jen na hráči, jakou budoucnost lidstvu určí.

Mass Effect a těžká rozhodnutí

Lidstvo je progresivní rasa a po objevení artefaktů na Marsu se dostalo do víru galaktické politiky a rozbrojů. Společně s tím se ale setkává i s hrozbou pocházející od neznámé rasy ohrožující všechny vyspělé obyvatele přilehlých galaxií. Hráč je v roli velitele Sheparda napříč celou trilogií postaven před různá menší i větší rozhodnutí, které se různou mírou podepisují na dalším vývoji příběhu. Některá rozhodnutí postup usnadní, jiná umí pěkně zatopit v tu nejméně vhodnou chvíli. Atmosféra od prvního dílu graduje, aby na konci trilogie postavila hráče do pozice člověka, co rozhodne o osudu celé galaxie. A věřte, že se specifické konce Mass Effectu dlouho probíral na diskusních fórech.

Trilogie o záchraně lidstva před zhoubnými Reapery je uzavřená a letos nás čeká nový díl série – Mass Effect Andromeda. Přímo navazovat by neměl, ale příliš přesných informací zatím není k dispozici. Vše je zatím otázkou spekulací.

Opravdový hráč?

Hráčská základna je rozdělena do mnoha skupin a trička s herním potiskem často mohou ukázat příslušnost k jisté skupině. To samé je ale i u filmů a seriálů. Ať už jde o hráče a fanoušky Counter-Strike, League of Legends, Minecraft či výše zmíněných sérií, každá hra může přinést nové zábavné herní mechanismy, příběhy a celkově nový rozměr do herního průmyslu. Hry jsou jako médium zatím mladé a až budoucnost ukáže, zda-li budou moci oslovit tak velké publikum, jako mají knihy, filmy a seriály.

Článek Mass Effect, Half Life, Deus Ex – Na hry jinýma očima byl publikován 15. března 2016 v 21.15 v rubrice PR články. Autorem článku je Ondřej Dostál. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...