Herní veletrh E3 2013 - druhá část: hry a budoucnost

Tagy:  E3, výstava, open world, otevřený svět, multiplayer, střílečka, závody, akce, next gen,

Sponzorované odkazy:

Herní veletrh E3 2013 - druhá část: hry a budoucnost

V druhé části našeho reportu se podíváme blíže na hry samotné a dále se pokusíme zachytit, jak se nám herní budoucnost rýsuje jako celek. Mnohé nové, zatím jen zlehka naťuknuté trendy nastupují v rámci svých žánrů, jiné však podobné hranice překračují. S novými IP navíc přichází čerstvá konkurence zavedeným značkám se svými nápady a to je vždy pozitivní.

CoD: Ghosts může v tvrdé konkurenci narazit.CoD: Ghosts může v tvrdé konkurenci narazit.

Call of Duty a jeho rozviklaný trůn krále stříleček

Pokud bychom měli uvést největší herní zklamání z letošní E3, pak by to jistě bylo CoD: Ghosts. Jejich „ zcela nový engine“ je de facto enginem starým s přidanými pokročilými prvky a hra vypadá oproti ostatním střílečkám stále o poznání hůře. K tomu je třeba připočíst i slabou zvukovou stránku a opravdu nešťastný výběr dema . Ve dvou levelech jste si téměř nevystřelili, zato vás hra celou dobu otravně vede za ruku. Ghosts tak činí v době, kdy vám kampaně konkurenčních titulů nabízejí mnohem větší volnost (Battlefield 4, Killzone: Shadow Fall, Crysis 3, Destiny, ale i předešlé Black Ops 2!). Zdá se také, že jsou pryč i vychytávky, jež do série zavedl Treyarch v Black Ops 2 jako nelinearita a challenge pro kampaň (o charismatické hlavní postavě místo ,,němého blba" nemluvě). Již neobstojí argument, že pro tvůrce je primární 60 fps, tedy maximálně plynulý zážitek z hraní. Vždyť to samé nabízí i o třídu lépe vypadající Battlefield 4 (s 64 hráči v multiplayeru a destrukcí) nebo například Titanfall od Respawn (u ostaních stříleček 60 fps potvrzeno nebylo).

Battlefield 4 má nejen vynikající modely postav.Battlefield 4 má nejen vynikající modely postav.

„Střílečkáři“ měli však přesto na letošní E3 žně. Battlefield 4 vypadá a zní naprosto famózně a slibuje daleko komplexnější multiplayer s bohatými úpravami výzbroje i vozidel, možností hrát jako velitel a zadávat svému týmu příkazy (i přes tablet), velkým důrazem na odměňování týmové hry, o fantastické destrukci ani nemluvě. Destiny a Titanfall (s mechy a jetpacky) přitom slibují multiplayerovou hru se „singleplayrovou příchutí“ – podobné propojení nás přitom čeká i v případě některých závodních her.

The Crew bude rivalem NfS:Rivals.The Crew bude rivalem NfS:Rivals.

Závody nové generace

Na nedostatek závodních her si člověk také nemohl stěžovat. PS4 exkluzivita Driveclub a arkádová The Crew od Ubisoftu budou téměř sociálními sítěmi v podobě závodních her, ačkoliv i ony půjdou hrát v singlu. Need for Speed: Rivals, jehož krásnou grafiku pohání Frostbite 3 engine taktéž slibuje smazat rozdíl mezi hraním o samotě nebo s kamarády. Pokud jste online, sdílíte otevřený svět s přáteli a je přitom jedno, pokud hrajete spolu nebo ne. The Crew se svými zběsilými honičkami a ohromným herním světem (pokrývá celé USA!) bude asi nejvíce soutěžit právě s NfS: Rivals. Tradičněji se v tomto ohledu jeví Gran Turismo 6 (zatím pro PS3, časem pro PS4), jež bude dostávat měsíční DLC (jistě bude k dispozici Season Pass). Forza Motorsport 5 oproti tomu hodlá způsobit revoluci v AI, kdy si hra zapamatovává styl jízdy živých lidí a pomocí cloudu jej pak promítá do umělé inteligence závodníků – výsledek je skutečně znát.

Grafika současné generaceGrafika současné generace

Otevřené světy – detailnější než dříve

Již jsme se toho dotkli, ale zaslouží si podtrhnutí, že hry s otevřeným světem budou větší, detailnější, živější, bohatší a tedy uvěřitelnější než dříve. Tato skutečnost byla nejvíce patrná na dech beroucím třetím Zaklínačovi, Metal Gear Solid 5, Infamous: Second Son, Watch Dogs, Destiny, Assasin‘s Creed 4, Dead Rising 3 (s fantastickou destrukcí, hordami zombíků na obrazovce a úžasnou interaktivitou prostředí) a překvapení výstavy – Tom Clancy’s: The Division. Právě na té bylo také patrné smazávání rozdílu mezi singlem a multiplayerem, podepřené navíc opravdu realistickou grafikou. Rozum zůstává stát nad již zmíněným Metal Gear Solid 5: Phantom Pain. Jedna z nejlépe vypadajících her výstavy je zatím ve vývoji pouze pro PS3 a X360 (!!!) a Kojima až na E3 odhalil, že hodlá hru vydat i na PS4 a XO, kde bude ještě výrazně detailnější a plynulejší. Hra přitom vzbudí jistě vlnu kontroverze, neboť hráč bude konfrontován s mučením zajatců, dětskými vojáky, či krvavými scénami. Všichni, kteří však Kojimovo práci znají, moc dobře vědí, že se tento nadaný tvůrce násilí zatím spíše vyhýbal a nikdy by podobné scény do hry nedával, pokud by k tomu nebyl důvod. Záměrem je přivést hráče do situací, v nichž ještě nebyli a přinést jim skutečně silný emocionální zážitek. Potvrzen je i Metal Gear Online jako součást MGS5 a nový hlas pro hlavní postavu Snakea (obstará ho Kiefer Sutherland) a Ocelota (Troy Baker z Last of us a Bioshock: Infinite).

Stick of Truth nebude o nic menší zábava než seriál.Stick of Truth nebude o nic menší zábava než seriál.

„Mimo radar“

Řadě her se nedostalo toliko pozornosti v tak velké konkurenci, dílem i proto, že některé cílí ještě na současné konzole či pouze PC (případ Rome 2: Total War a Command & Conquer). Již v srpnu tak vyjde Splinter Cell: Blacklist, který nabádne velmi pestrý herní zážitek (prvotřídní kampaň, co-op i MP), Dark Souls 2, jenž bude podstatně víc PC-friendly než předchůdce a vyjde v prvním čtvrtletí roku 2014 stejně jako originální detektivka Murdered: Soul Suspect (PS3/X360/PC). Další ,,černý kůň" South Park: Stick of Truth je výborně vypadající RPG, jenž nerozeznáte od seriálové předlohy (snad koncem tohoto roku) nebo Evil Within (pro staré i nové konzole a PC v roce 2014). To však ukázalo velmi krátké demo předvádějící spíše jen tísnivou, horrorovou atmosféru hry. Poměrně nevýrazně působil nový Thief (next-gen a PC) a Batman: Arkham Origins (PS3,PC,X360,Wii U). Ten sice nabídne 2× větší prostředí a podstatně vylepšený detektive mode, avšak jinak působil až příliš povědomě. O jeho úspěchu pravděpodobně nejvíce rozhodne kvalita příběhu. Zajímavě a ujetě zároveň vypadal i ještě letos vycházející Wolfenstein: New Order (staré i nové konzole a PC). Hra bude nejspíše skutečně „oldschoolovou“ záležitostí s tunou střílení, hláškami ve stylu Duka skýtající lineární, skriptovaný zážitek. Zmiňme ještě ohlášení Mirror’s Edge 2 a teasery na Dragon Age: Inquisition (konec 2014, next-gen i stávající konzole, PC) a Star Wars: Battlefront od DICE (bez trojky v názvu, údajně nikoliv pouhá kopie Battlefieldu ve stylu Star Wars).

Bude Arkham Origins zbytečným prequelem?Bude Arkham Origins zbytečným prequelem?

Budoucnost tedy vypadá pro hráče her lépe než kdy předtím. Bude zajímavé sledovat s čím se v dalších měsících ještě Sony a MS vytáhnou – je možné, že MS zmírní či zcela zruší opatření vůči bazarovkám a svou „ověřovací“ politiku. E3 není jediná výstava v roce a je jisté, že řada her, na nichž se pracuje, nebyla na E3 ukázána (snad Uncharted 4, Fallout 4, Half-Life 3, Gears of War 4, Beyond Good & Evil 2 a další). Slovy Sony: Greatness Awaits!

Předobjednat PS4 hru Metal Gear Solid 5 na xzone.cz
Předobjednat XO hru Metal Gear Solid 5 na xzone.cz

Článek Herní veletrh E3 2013 - druhá část: hry a budoucnost byl publikován 4. července 2013 v 05.00 v rubrice Novinky. Autorem článku je Jakub Žežule. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...