Nacházíte se: Úvodní stránka > Hry > TESV: Skyrim: Dragonborn - více Skyrimu pro fanoušky
Sponzorované odkazy:
Dragonborn je po regulérní expanzí Dawnguard a add-onu Hearthfire třetím rozšířením pro Bethesdino opus magnum TESV: Skyrim. Zároveň nutno hned upozornit, že se jedná o DLC zatím nejrozsáhlejší. Otázka ale zní, dokáže Skyrim většinu svých hráčů ještě zaujmout?
Expanze je tentokrát situována na ostrov Solstheim, který si věrní fanoušci série The Elder Scrolls pamatují z datadisku pro TES III: Morrowind pojmenovaný Bloodmoon. Ostrov představuje jakousi směsici prašných plání známých z již zmíněného Morrowindu a zasněžených lesů a pahorků připomínajících Skyrim. Přes určitou neokoukanost „morrowindové“ části ostrova působí prostředí mnohem méně estetickým dojmem než rozsáhlá, nádherná krajina Skyrimu. Sněhové vánice jsou v severní části ostrova frekventované a zhoršují viditelnost, naproti tomu prašnost a celková „hnědost“ druhé části ostrova působí v porovnání s prostředím základní hry vyloženě nezajímavě – s výjimkou gigantických hub na samém jihovýchodě Solstheimu. Pojmenovat hlavní sídliště Raven Rock městem či vesnicí by bylo také poměrně hodně odvážné tvrzení a ostatní dvě obydlené lokality (titěrná vesnička seveřanů a „houbové příbytky“ Tel Mithryn) jsou ještě menší.
Ústřední dějová linka vypráví o tom, že váš protivník – druhý Dragonborn jménem Miraak připravuje svůj návrat ze světa Apocrypha (o něm níže) a je na vás ho zastavit. Miraaka potkáte přitom jen asi dvakrát za celou hlavní linii a hra zcela selhává ve vykreslení jeho osoby jako vašeho rovnocenného protivníka. Připočtěte si k tomu podivné nelogičnosti v příběhu, kdy vás Miraak například vtáhne do svého světa a pak vás zcela bezbranného a bezmocného se slovy: „Vyčkej můj příchod!“ pošle zase zpět, ačkoliv by vás mohl klidně dorazit. Příběh je tedy opět na dosti mizerné úrovni, ačkoliv jedna až dvě postavy hry tentokrát stojí za zapamatování – především arogantní badatel dunmer Neloth a daederský princ s talentem pro neskutečně nudné promluvy Hermaeus Mora.
Ačkoliv ústřední dějová linie je poměrně krátká, Dragonborn má pro vás v zásobě celou řadu vedlejších úkolů a z tohoto hlediska si dovolím tvrdit, že se jedná o největší DLC od Bethesdy od dob Shivering Isles pro TESIV: Oblivion. Jak už to tak je ale u této série obvyklé, některé questy pobaví a překvapí, jiné jsou vyloženě slabé a generické. Zajímavý je již zmíněný svět Apocrypha, do něhož se dostanete četbou některou ze speciálních knih. Apocrypha jako by vypadla z horrorů H.P. Lovecrafta – celý svět je vystavěn ze stohů knih a chodeb, které se samovolně posouvají a vytvářejí tísnivý dojem neznáma a klaustrofobie. Kolem chodeb a platforem se přitom nachází řeky slizu, jehož všudypřítomné bublání vás vytrvale provází, narazíte i na poletující netvory s chobotnicovitými hlavami či další podivnosti. Po dokončení jednotlivých levelů navíc dostanete na výběr některou ze speciálních vlastností či aktivovatelných schopností – lze si tak např. přivolat služebníka, co za vám ponese část inventáře, jiná schopnost vám například zaručí, že po dobu 30 sekund nepřijdete o žádnou magickou manu či staminu apod.
Po dohrání hlavní linie navíc můžete resetovat některou z vašich schopností – přijdete tak i o všechny perky, které se k ní váží, avšak ty lze přidělit jinam. Používání zmíněné vlastnosti se tedy navíc opět počítá směrem k novému levelu vaší postavy. Patch 1.9 možnost resetování skillů navíc umožňuje kdykoliv, pokud je vaše schopnost na 100. úrovni. Buďte však opatrní – po vyresetování destruktivní magie se třeba pro mě tento skill stal v rámci Dragonbornu naprosto nepoužitelným pro svou náhlou slabost.
Pro milovníky světa TES jsou určeny mnohé nové knihy a především všemožné odkazy na provincii Morrowind. Do hry nyní přibylo také víc typů brnění, jež jste schopní sami vytvořit (Stahlrim, Chitin, Nordic, Bonemold) a pár nových shoutů. Jeden z nich vám umožní i „ochočit“ si draka, takže se na něm můžete klidně i proletět. Tato libůstka je však vyřešena značně kostrbatě, neboť nejdříve musíte na nějakého narazit, ten pak po „ukecání“ skrze shout sletí na zem, vy nasednete a teprve poté fičíte. Nad drahou letu však nemáte zcela žádnou kontrolu! Můžete sice drakovi nařídit, aby na někoho zaútočil, přistál, či sami sesílat z hřbetu šupinaté bestie kouzla, to je ale tak vše.
Dragonborn je velmi rozsáhlým DLC, avšak kvantita v něm převažuje nad kvalitou a nemohu říct, že bych se při jeho hraní bavil více než u Dawnguardu. Skyrim se mi už prostě okoukal – ruiny dwemerů, otevírání dveří skrytým kovovým pařátem, „puzzly“ na stejný způsob… Bethesda by se měla posunout dál a nabídnout kvalitnější příběh, dialogy, lepší souboje či zásadní novinky a to samozřejmě v rámci plnohodnotné TES VI s novým prostředím a vším všudy. Tohle samozřejmě od DLC čekat nelze. Pokud chcete ale více klasického Skyrimu, více questů, nový ostrov, potvory, předměty a další vhled do světa TES, Dragonborn by vás neměl zklamat.
Hodnocení HerniMag.cz: 70 %
Koupit PC hru
TESV:Skyrim: Dragonborn na xzone.cz
Koupit
PC hru TESV:Skyrim na xzone.cz
Sponzorované odkazy:
HerniMag.cz - magazín o hrách (ISSN 1802-8551)
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.