The Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard - upíří přídavek od Bethesdy

Tagy:  Skyrim, Dawnguard, DLC, upíři, Bethesda, RPG, TES, Elder Scrolls

Sponzorované odkazy:

The Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard - upíří přídavek od Bethesdy

Nějaký pátek to trvalo, ale majitelé pátého dílu veleúspěšné řady The Elder Scrolls se konečně dočkali očekávaného přídavku pojmenovaného Dawnguard. Hned z kraje je třeba podotknout, že se nejedná pouze o nový quest či balíček zbraní, nýbrž o na dnešní poměry obsáhlé DLC.

Vůdce Dawguardu Isran nemá upíry v lásceVůdce Dawguardu Isran nemá upíry v lásce

Logika naruby

Po instalaci přídavku se hráč ve hře dozvídá o náboru nováčků do frakce Dawnguard – skupiny upírobijců, kteří se rozhodli vypořádat se s náhlými zesílenými útoky čím dál troufalejších vampírů. Během vašeho prvního úkolu otevřete sarkofág s upírkou Seranou, jež má u sebe artefakt nezměrné moci – jeden z legendárních prastarých svitků (to jsou ony Elder Scrolls). A co že tedy v této situaci učiníte vy, jakožto správný lovec upírů? Uctivě se nabídnete, že ji i s tímto potencionálně nebezpečným artefaktem eskortujete do hradu jejího vampířího tatínka – lorda Harkona. COŽE? Bethesda nikdy nebyla známá pro vyprávění působivých příběhů či vytváření zajímavých postav, ovšem (ne)logika příběhu v tomto DLC je opravdu šokující. Z velké části za to může smutný fakt, že ačkoliv si můžete vybrat, zda se přidáte k upírům či upírobijcům, questy jsou až na jednu výjimku prakticky stejné.

Lokace v Dawnguardu jsou nádhernéLokace v Dawnguardu jsou nádherné

S ústy dokořán

Kde Dawnguard ztrácí na příběhu či znovuhratelnosti, tam to vynahrazuje lokacemi, do nichž vás zavede. Skyrim mám prošlý opravdu důkladně a považuji za zázrak, že se Bethesdě podařilo vytvořit takové lokace, jež mě donutily zastavit, oddálit kameru od mojí postavy a rozhlížet se po okolí. Asi nejpůsobivější je nově zpřístupněné severní údolí se zamrzlým jezerem a vodopády, těšit se ale můžete také na dva nové hrady a nádherné, obrovsky rozlehlé jeskyně. Bohužel zklamáním je tzv. Soul Cairn – fialově osvětlený svět duší, jenž až na občasnou ruinu působí prázdným, plochým dojmem.

Upíří hrádeček lorda HarkonaUpíří hrádeček lorda Harkona

Úkoly pro vašeho hrdinu

Již jsem zmínil, že výběr frakce na dostupné questy nemá velký vliv. Nečekejte ani mnoho nových vedlejších questů – většina dostupných úkolů je generovaných náhodně (tedy nikdy je nevyčerpáte), avšak stále platí, že vás úkolující postavy posílají často i na místa, která jste již vyčistili a která se opět zalidní. To by samozřejmě nebylo na škodu, ovšem zdaleka lepší by bylo, kdyby k tomu docházelo, až pokud navštívíte každý dungeon ve hře. Nově (pokud přijmete nabídku) se můžete proměňovat do vampire lorda, který disponuje některými zajímavými dovednostmi jako teleportací z místa na místo v podobě hejna netopýrů, telekinezí, za niž by se nemusel stydět ani Darth Vader, vysáváním životní síly atd. Opět platí, že tuto schopnost můžete získat i jako lovec upírů (logické, že?), či kdykoliv po dohrání dawnguardí linie questů.

Jako upír můžete nepřátelům zatopitJako upír můžete nepřátelům zatopit

Perky pro vlkodlaka a upíra

Co se nové upíří formy týče, pokud se během ní dostatečně činíte, získáváte perky (dovednostní body), které můžete investovat do speciálního stromu dovedností. To samé tvůrci nově přidali pro vlkodlačí formu, jež byla přítomna již v základní hře. Má to velmi dobrý důvod – pokud totiž v této formě bojujete, nezlepšujete si žádnou z vlastností potřebných pro dosažení nového levelu, avšak zlepšujete si alespoň možnosti, jež vám daná forma (vlkodlak či vampire lord) nabízí. Přesto mě upír příliš nenadchnul – nejen, že animace jeho poněkud strnulého plachtění pouze mírně nad zemí se mi prostě nelíbila, ale transformace během boje zabere nějaký čas a především – váš chudák upírek se vám neprocpe lecjakou chodbou a to včetně těch nově vytvořených v tomto DLC!

Kuši si dost možná zamilujeteKuši si dost možná zamilujete

Nejen linie questů

Již jsem naznačil, že Dawnguard nenabízí pouze nové úkoly. Nově přibyla i nová kouzla orientovaná především na boj s nemrtvými, tři nové dračí shouty (křiky), brnění, zbraně a kuše. Ty jsem si opravdu oblíbil – jsou daleko přesnější než luk a střelba z nich je prostě zábava – a ten drnčivý zvuk, ohó! Zastoupeny jsou i nové potvory – různé typy upířích bojovníků a kouzelníků, pekelní psi a další. Na výbornou zapracovali tvůrci do hry chrliče, kteří mohou (ale nemusí) obživnout ze své kamenné formy a nezřídka se mi stalo, že jsem opatrně procházel kolem kamenné sochy očekávaje její náhlé probuzení, k němuž nakonec vůbec nedošlo. Serana (ona upíří pomocnice, co ji nemůžete zabít) se nakonec ukázala jako výborná pomocnice, která při boji vyvolává mrtvé a jiné pomocníky, navíc není prostou, tichou společnicí, ale ledacos vám poví a vůbec se jedná o jednu z mála postav v celé hře, jež nepůsobí tak nějak „vygenerovaně.“ Fanoušek světa Elder Scolls a Skyrimu vůbec se také dozví leccos nového o jeho historii, především co se týká tzv. sněžných elfů a jejich osudu.

Soul Cairn může vypadat zpočátku zajímavě, je v něm ale nudaSoul Cairn může vypadat zpočátku zajímavě, je v něm ale nuda

Shrnutí

Sečteno a podtrženo, Dawnguard je i přes opravdu HODNĚ nelogický příběh a bugy (týkající se hlavně upíří formy) povedené DLC , jenž nabízí podstatně více, než je v dnešní době obvyklé (tomu odpovídá i trošku vyšší cena, než u jednotlivých, čistě příběhových DLC od Bioware). Při porovnání s ostatními vedlejšími liniemi questů v základní hře (Dawnguard včetně smysluplných vedlejších questů zabere asi 7 hodin) se mi Dawnguard jevil dokonce jako nejpovedenější a to ne kvůli činnostem (prakticky vždy jde o úkoly typu „najdi, dones, zabij“) a rozhodně ne kvůli příběhu, ale především kvůli nádherným lokacím a jejich variabilitě a některým bitvám. Přesto doufám, že další DLC bude ještě kvalitnější a přinese i nějaké výraznější systémové změny týkající se náhodně generovaných questů, nebo které mi umožní levelování postavy i pokud používám schopnosti, u nichž jsem již dosáhl maximální úrovně.

Hodnocení:  70 %

Výhody:

  • Nádherné lokace
  • Perky pro upíří a vlkodlačí formu
  • Nová kouzla, zbraně a shouty
  • Serana
  • Kuše
  • Nepřátelé

Nevýhody:

  • Nelogický příběh
  • Stejné questy pro obě frakce
  • Bugy svázané s vampíří formou

Koupit PC hru TES V:Skyrim PC na xzone.cz
Koupit PC hru TES V:Skyrim XBOX 360 na xzone.cz
Koupit PC hru TES V:Skyrim PS3 na xzone.cz

Článek The Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard - upíří přídavek od Bethesdy byl publikován 21. srpna 2012 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Jakub Žežule . Pro diskusi slouží komentáře (2).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...