DIRT 5 – návrat velké automobilové show

Sponzorované odkazy:

DIRT 5 – návrat velké automobilové show

Přichází mezigenerační závodní hra, která by mohla být trošku next-gen. Vývojáři se v pátém DIRTu opět výrazně odklání od toho čtvrtého, a i od DIRT Rally 2.0, oba tyto díly se více blížily k věrohodnému zážitku, na což DIRT 5 jde cestou větší arkádovosti, celkového vyblbnutí a více komunitního zapojení, ale je to krok správným směrem?

Brána do světa závodůBrána do světa závodů

Vášeň k závodům

Jako velký fanoušek závodních her se těším na každou další hru, ať už se jedná o simulace, nebo arkádu, ať se jezdí po okruzích, šotolině, sněhu, prostě všude hlavně že se tam dá jezdit s vozidlem, které má čtyři kola a motor.

Musím uznat, že jsem se u většiny her s názvem DIRT bavil a strávil v některých z nich desítky hodin zábavy. Snad jediný díl, který mě téměř nebavil, byl právě arkádovější a šílenější DIRT: Showdown. Z prvních pohledů a informací k pátému dílu, jsem měl pocit, že vývojáři tímto dílem chtějí právě zamířit zpět k mému neoblíbenému dílu a mé obavy byly vysoké.

Trocha vody závodu neuškodíTrocha vody závodu neuškodí

Barevné a nastavitelné

Při prvním spuštění na mě vyskočilo docela barevné rozhraní, což mé obavy nikterak nezahnalo. Následně došlo na nastavení, zda preferuji vzhled, nebo plynulost. Tedy pokud vám stačí aby minimální hodnota FPS byla na 30, za to hezčí a ostřejší grafické zpracování, nebo radši oželíte krásu, ale hra se vám nedostane pod 60 FPS.

Zkoušel jsem oba režimy a na výkonový mi přišla hra docela ošklivá a nastával podobný problém jako u hry Project CARS 3. Takže jsem nakonec zůstal u grafického nastavení a hra mi přišla téměř stejně plynulá. Pokud ale hru plánujete až na novou generaci konzolí, tak vás tyto nastavení asi trápit nemusí.

Pohled z vozidlaPohled z vozidla

Od simulace k arkádě

Tím se dostáváme k dalšímu kroku, což je testovací jízda, která vám nabídne první pohled a dojmy z celé hry. Co mě potěšilo hned na začátku je to, že usednete do Škoda Fabia a proženete se s ní po první bahnité trati. Testovací jízdou bylo hned jasné, že se o žádnou simulaci nejedná a DIRT 5 se opravdu zaměřuje na větší masu hráčů, kteří chtějí jen sednou a pořádně se vyblbnout u zábavného jízdního režimu, kde si nemusí dávat pozor na každou zatáčku. Což tohle hra splňuje.

Jízdní režim si užijete jak na volantu, tak gamepadu a díky volantu si příliš velkou výhodu neuděláte, ale je to o něco zábavnější než na gamepadu. Takže pokud jste ještě neměli tu čest s žádnou hrou od Codemasters, tak se nemusíte bát to napravit u pátého dílu, jelikož jízdní režim sedne každému. Velké nadšence do závodění mohou trošku zklamat menší rozdíly mezi jednotlivými vozidly. Jediný trošku citelný rozdíl je mezi kategoriemi vozidel.

Na sněhu a ledu je zábava samo o soběNa sněhu a ledu je zábava samo o sobě

Kariéra jako festival zábavy

U závodních her je po hratelnosti, nejdůležitější obsah. Co se týče herních módů, tak samozřejmě nemůže chybět kariéra. Ta je složena z takového pavouka, kdy si postupně odemykáte nové závody a následně máte větší a větší výběr. Každý ze závodů nabízí kromě odlišných režimů i různé výzvy, za jejich splnění získáte extra odměny. Celou kariéru můžete hrát i ve split-screen s třemi dalšími hráči, což je snad poprvé v nějaké hře.

Celkem na vás čeká osm závodních disciplín Ultra Cross, Rally Raid, Land Rush, Stampede, Ice Breaker, Sprint, Path Finder a Gymkhana. Největší zábavu jsem si užil s Ice Breaker, kde se na malých okruzích projedete na ledu a sněhu, což je samo o sobě zábavné. V Path Finder musíte hledat tu nejlepší cestu, a přitom překonávat ty nejhorší překážky. Ale i ostatní disciplíny jsou velice zábavné. Nejméně atraktivní mi přišla Gymkhana, která mě nenadchla ani v předchozích dílech, ale rozhodně má spoustu fanoušků a je i vylepšená oproti předchozím dílům, kde tento režim byl.

Pohled na lokality, kam se v rámci závodů podívátePohled na lokality, kam se v rámci závodů podíváte

Nedílnou součástí je systém sponzorů. Aktivní mohou být vždy dva sponzoři z celkových dvaceti a za úspěchy v závodech vám platí. Když stále používáte ty samé sponzory, tak si u nich zvyšujete reputaci a získáváte pak od nich odměny navíc. Nalezneme zde například Codemasters, Michelin, Lavazza, AMD, Monster Energy, takže si můžete vybírat i dle sympatií. Jednou za čas získáte pozvánku do Throwdowns, což je souhrn náročnějších výzev.

Svoje auto je možné si vyšperkovat dle svéhoSvoje auto je možné si vyšperkovat dle svého

Jedeme dál

Kromě kariéry se můžete vyřádit v Arcade módu, kde si můžete ve Free Play jezdit dle libosti na jakékoliv trati v jakýmkoliv módu. Nebo se můžete pustit do časovek a snažit se překonávat časy závodů, ať už přátel, nebo ostatních hráčů. Online multiplayer jsem neměl možnost tolik otestovat, jelikož jsem měl hru k dispozici před samotným vydáním, aby recenze mohla vyjít před samotným launchem, ale nabídne klasické závodění v online prostředí, nebo různé trošku potrhlé režimy pro zpestření a pobavení.

Nakonec jsem si nechal mód Playgrounds, což jsou různé menší tratě v arénách, které nabízejí mnoho výzev. Každý hráč si může tvořit své vlastní a následně je nabídnout i ostatním hráčům, kteří se překonávají v času zajetí dané tratě. Zábava je tyto tratě, jak projíždět a získávat lepší umístění, tak je i tvořit, jelikož možností je opravdu hodně a tím získáte klidně i desítky hodin další zábavy, pokud tomuto režimu propadnete.

Pokoříte čas svých kamarádů?Pokoříte čas svých kamarádů?

Slunečné prérie, zasněžené hory a burácející motor

V poslední řadě je potřeba říct, kde všude a s čím si zajezdíte. Je libo třeba zasněžené Norsko či Nepál, nebo raději dáváte přednost písčitému Maroku, Itálii či Jižní Africe? Pokud si přejete bahenní lázně, tak zavítejte do USA, nebo Řecka. Ve všech těchto zemích si zajezdíte a každá země nabízí hned několik různorodých tratí.

Tratí mi přišlo tak akorát, ale co se týče vozidel, tak i když číslovka 65 licencovaných vozidel vypadá hezky, tak ve skutečnosti mi přišel výběr dost malý. Každá závodní disciplína využívá jiná vozidla, takže na každý druh závodu si můžete vybrat jen z několika vozidel. Na druhou stranu vývojáři dali do rukou hráčů i zajímavý editor tvorby vzhledu vašeho vozidla, pro každé vozidlo si můžete vytvořit hned několik různých vzhledů. Ať se jedná o různé barvy, laky, znaky, obrázky, nápisy sponzorů. Musím uznat, že váš unikátní vzhled lze vytvořit celkem snadno a rychle.

Verdikt

DIRT 5 je velice povedenou závodní hrou, která potěší všechny fanoušky arkádového závodění v horším terénu, driftování a nejrůznějších šílených kousků. Graficky hra vypadá na nastavení preferování obrazu velice pěkně a už se těším, jak bude vypadat na PS5, kdy při koupi PS4 verze máte upgrade zdarma. Zvuky vozidel jsou, jak je u Codemasters známé také na velice dobré úrovni, a i výběr hudebního podkresu hře sedne. Škoda jen že hra neobsahuje ještě více obsahu, hlavně u vozidel a menšího rozdílu v řízení jednotlivých vozidel.

Hodnocení redakce:  84 %

Výhody:

  • Split-screen pro čtyři hráče
  • Zábavná hratelnost
  • Různorodé lokace a závodní disciplíny
  • Hezký vizuál
  • Pěkné ozvučení
  • Režim sponzorů

Nevýhody:

  • V technickém nastavení je to s grafikou horší
  • Menší rozdíly v hratelnosti jednotlivých vozidel
  • Umělá inteligence má nevyváženou obtížnost

Článek DIRT 5 – návrat velké automobilové show byl publikován 9. listopadu 2020 v 00.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Matěj Pejsar. Pro diskusi slouží komentáře (2).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...