Batman: Arkham Origins – příběhové Vánoce pro fanoušky DC Comics

Kdo sledoval uvolňované informace ohledně hry Batman: Arkham Origins, měl rozhodně důvody k obavám. Nové studio Warner Brothers Montreal, jež se pustilo do prequelového příběhu k fantastickým hrám Arkham Asylum a Arkham City od Rocksteady nebudilo příliš důvěru. Po uveřejněných ukázkách ze hry dále sílilo podezření, že hra vypadá až příliš podobně jako její předchůdkyně a ohlášení multiplayerové části zrovna nadšené ohlasy nesklidilo. Jak to celé dopadlo? Čtěte níže.

Nejlepší ztvárnění Batmana vůbec?Nejlepší ztvárnění Batmana vůbec?

Prequel, který má smysl

Pokud se řadíte mezi zaryté odpůrce prequelů, buďte připraveni, že Arkham Origins zacloumá vašimi předsudky. Hra se odehrává dva roky poté, co si Batman poprvé nasadil svou masku. Stále bojuje se silnými předsudky ze strany policie (včetně KAPITÁNA Jima Gordona) a řada kriminálníků ho považuje pouze za mýtus. To se nedá říci o jednom z hlavních záporáků hry Černé masce (Black Mask), jenž v čase Vánoc vypíše odměnu 50 milionů dolarů za zabití netopýřího muže. Za banální zápletkou se rozehrává skvěle napsané komiksové drama, kterému však jasně dominuje prvotní setkání dvou úhlavních nepřátel – Batmana a Jokera.

Joker je v AO opravdu démonickou postavou.Joker je v AO opravdu démonickou postavou.

Fantastické postavy

Toto „osudové“ střetnutí hra podává opravdu skvěle a vše jenom podtrhuje úžasný dabing obou protagonistů. Nejedná se přitom o klasickou dvojku Kevin Conroy (Batman) a Mark „Luke Skywalker“ Hamill (Joker). Hlavního protagonistu tentokrát namluvil Roger Craig Smith známý především svým nezapomenutelným hlasem Ezia ze série Assasins Creed. Za sebe mohu říct, že snad ještě nikdy mi žádný Batman nesedl tak, jako právě postava ztvárněná v Arkham Origins. Směsice perfektně drsného, výhružného hlasu a zároveň viditelných emocí se mu povedla prostě na výbornou. Jeho úhlavního nepřítele naopak namluvila hvězda videoherního dabingu Troy Baker (Joel z The Last of Us, Booker z Bioshock Infinite a mnoho dalších). Ten zní vcelku podobně jako jeho předchůdce Mark Hamill, tzn. i v jeho případě je opravdu o co stát. Joker je v tomto díle navíc opravdu démonická postava, která při svém řádění předvádí opravdu nečekanou brutalitu. Doteď si nejsem zcela jistý, zda to tvůrci s jeho „bodycountem“ nepřehnali, neboť v průběhu hry narazíte na úrovně, kde za sebou slavný záporák nechává mrtvé v groteskních pozicích na každém kroku. Příběh a postavy jsou hlavním důvodem, proč si tento prequel zahrát, neboť sledovat dějovou linku a střety Batmana s řadou skvělých postav ocení každý fanoušek DC Universe. Kromě Jokera mi nejvíce utkvěl Mad Hatter, Bane, Black Mask, Anarki nebo Enigma, zastoupeni jsou ale i další. Velmi přitom překvapí, že se tvůrcům podařilo do hry zapracovat i momenty, kdy někteří padouši působí podstatně lidštěji, než jsme u superhrdinovských her a filmů zvyklí. Další body sklízí příběh zase při scénách, z nichž je patrné, že se Batman ve své roli ochránce Gothamu teprve učí chodit. Dost ale o příběhu.

Další skvělá postava ze hry – Mad Hatter.Další skvělá postava ze hry – Mad Hatter.

Vše při starém

Pokud se totiž začneme bavit o tom, jak se Arkham Origins vlastně hraje, narážíme na hlavní kámen úrazu – vše je až neuvěřitelně povědomé. Od animací po grafiku jako takovou, Batmanovy pomůcky a způsoby, jak jsou využity pro postup hrou, challenge roomy s tabulkami (nyní propojené se samotnou hrou, takže v nich sbíráte zkušenosti do kampaně) – až na pár výjimek jsme tohle všechno viděli v Arkham City. Pravda – mapa je nyní dvakrát tak velká (s možností rychlého cestování), avšak právě město je další z věcí, které bychom zde mohli právem kritizovat. Ulice jsou totiž obývané pouze kriminálníky (pro civilisty platí zákaz vycházení) a po architektonicky-designové stránce působí poměrně nezáživně. Rozhodně se nejedná o mrazivou, bizardní verzi srovnatelnou s filmem Batman se vrací.

Batman a elektrické rukavice v akci.Batman a elektrické rukavice v akci.

Pár novinek

Nějaké novinky se však přece jen najdou. Zmínit musím velmi pěkně provedené mise, kdy skenujete místo činu a pomocí (snad až příliš jednoduchého) hledání stop rekonstruujete, jak se zločin udál. Kupodivu, pokud se na místě nachází tělo zakryté policejní plachtou, Batman pro ohledání mrtvoly plachtu neodhrne, což působí směšně, zvlášť pokud uvážíme zmíněnou všudypřítomnost mrtvých těl v jiných částech hry. Nový je také systém challengí (neplést s challenge-roomy), za jejichž splnění Batman dostane předevšm zkušenostní body (po dosažení nového levelu si jako v předešlých hrách vybíráte nové dovednosti), někdy však také specifické schopnosti provázané se specifickým úkolem. Bohužel, challenge (tj. úkoly) se odemykají ve čtyřech kategoriích/žeb­říčcích postupně, tj. jeden za druhým, což je dosti nepraktické. Co se nových vychytávek týče, zaujme především „remote batclaw“ využitelná především při tichém odstraňování nepřátel (na dálku lze gangstera přichytit na chrliče nebo k plynové lahvi) či elektrické rukavice, které po nabití v průběhu souboje činí vaše údery na čas podstatně ničivější. Zde ale musím poznamenat, že ty se mi příliš však k Batmanovi nehodily.

Batman vs. DeathstrokeBatman vs. Deathstroke

Multiplayer a shrnutí

Velmi krátce také zmíním multiplayer, který však tentokrát za pozornost příliš nestojí. Bojuje v něm Jokerův gang proti Baneovu (oba padouši jsou v módu hratelní) a do těchto bojů se míchá ještě třetí tým tvořený Batmanem a Robinem. Na papíře to možná zní zajímavě, avšak ve výsledku to prostě příliš nefunguje a těžko si představit, že budete trávit čas hraním tohoto MP, když máte tolik jiných možností a samotné Arkham Origins nabízí navíc velmi dlouho hrací dobu, skvělou Game Plus (pro hardcore hráče i vražedný mód s jedním životem a nemožností ukládání) a výborné challenge roomy s tabulkami výsledků. Je také pravda, že na rozdíl od předešlých her, jsem se v Arkham Origins setkal s podstatně více bugy, avšak stále se nejednalo o nic hrozného – většinou se postava, jíž jsem měl vyslechnout, prostě někde zasekla a já musel restartovat blízký checkpoint.
Arkham Origins je i přes zmíněné výhrady jedním z mála prequelů, které nabízejí opravdu výborný příběh, který se vyplatí si zahrát. To, že máte při hraní stálý pocit déja vu, není až taková tragédie, přihlédneme-li ke kvalitám série. Možná se však v tuto chvíli ještě vyplatí počkat si na rozšířenou verzi s chystanými DLCčky, vychytáním bugů a sníženou cenou.

Hodnocení HerniMag.cz:  82 %

• Skvěle ztvárněný Batman
  • Démonický Joker