League of Legends - Legendární Liga Legend

Tagy:  LoL, lol, DotA, Dota, dota, MOBA, moba, League of Legends

Sponzorované odkazy:

League of Legends - Legendární Liga Legend

Co vás napadne při slově DotA? Warcraft 3? Dlouhé hodiny hraní? A co takhle Liga…? Napadne? Skvěle, jste blízko. Jedná se o MOBA hru silně odvozenou od samotné DotY. A když říkám silnou, myslím tím, že je to vážně síla…

O hře

7. 10. 2008 se společnost Riot Games nechala slyšet, že rozjíždí nový projekt. Neuplynula nijak zvlášť dlouhá doba a dne 27. 3. 2009 spatřila světlo světa hra League of Legends (dále LoL). Jak jsem již řekl, jedná se o free MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) hru. Samotný princip LoLka je velmi podobný Dotě, vývojáři se tím ani netají. Sami uvedli, že ho vytvořili, aby si hráči mohli zahrát stejnou hru v přívětivějším prostředí. Zbavili se omezujícího enginu Warcraftu 3 a systém propracovali k větší dokonalosti.

League of Legends logoLeague of Legends logo

A tým vytvářející hru? Nu, je to pěkná sebranka, rozhodně žádní nováčci v oboru:

Tom “Zileas” Cadwell (Design Director) – Původně člen Blizzardu jako vedoucí týmu pro vyvážení hry Warcraft III: Frozen Throne, a hlavní designer World of Warcraft. Jeho zkušenosti jako jednoho z nejvíce uznávaných hráčů Starcraftu pomáhají k tomu, aby League of Legends mělo vyváženou hratelnost. Shawn “Babagahnoosh” Carnes (Lead Creative Designer) – Shawn strávil přes 15 let v herním průmyslu. Svou kariéru začal na hře Wizards of the Coast během prvních čtyř sezón Magic the Gathering, později začal pracovat pro Blizzard a pomáhal s vývojem World of Warcraft. Steve “Guinsoo” Feak – originální tvůrce DotA Allstars Steve “Pendragon” Mescon – který založil DotA-Allstars.com A mnoho dalších.

Riot Games logoRiot Games logo

Seznam změn oproti Dotě:

• Automatické vytváření her, aby jste lehce našli dobrou hru Hra zabrání, aby hráč s menším levelem hrál proti většímu. Součet levelů všech hráčů v týmu se tak vždy musí rovnat součtu levelů týmu protihráčů. • Možnost připojit se znovu do hry pokud jste byli odpojeni Dvousečná sekera, řekl bych. Pokud Vám hra vskutku spadne, například při výpadku internetu, můžete se po jeho naskočení připojit zpět do rozehrané hry. Pokud vás hra nebaví a odpojíte se naschvál – hráči i hra to pozná. Ve výsledku budete označeni za Leavera (je tu rezerva asi deseti minut – pokud se do deseti minut nepřipojíte a hra skončí, jste Leaver) a hráči vás mohou nahlásit (reportnout). • Kompletně nový hratelní hrdinové Vývojáři LoL nepřevzali hrdiny z Doty, vytváří si svoje, zbrusu nové. • Client-server network model bez výhod hosta Vytvořené hry hostí samotný herní klient, nemůže se tedy stát, že hostiteli spadne internet a hra se zruší. • Rozšířené statistiky Každá hra se zaznamenává, spolu s ní i vaše itemy, udělené poškození, atd. • Možnost vzdát hru Pokud rozhodne valná většina, můžete hru ukončit a vzdát se. Ovšem až po 15 (ve 3vs3) nebo 20 (v 5vs5) minutách. • In-game interface a ovládání uzpůsobené přímo tomuto typu her Warcraft nebyl přizpůsobený tomuto hernímu módu, LoL je. • Account-level postup, přidávající mimoherní strategie a úpravy známý jako summoner systém. Taková hra ve hře. Vy, jakožto Summoner, se expíte a vylepšujete i mimo jednotlivé zápasy. • Pravidelné updaty s novým obsahem! Minimálně každé dva týdny nový hrdina a průběžné updaty klienta i hry. • Vylepšená mini-mapa která Vám znázorní pohyb Vašeho hrdiny Nepatrné, ale také užitečné. Vlasová čára ukazuje na minimapě kam jste poslali svého hrdinu. • Vlastnosti, které hru dělají lehkou pro nováčky Game tutorial, boti, doporučené itemy

Průběh hry

Vy, hráči za monitorem, představujete takzvané Summonery – mocné mágy, které na bitevním poli zastupují hrdinové ze všech koutů světa. Hrdinové s mocnými schopnostmi, zajímavou minulostí a touhou po výhře vás poslouchají na slovo a vedou vaše jméno ke slávě. Vy rozhodujete o jejich osudu a o tom, v jakém z následujících módů budou bojovat:

Custom

Mód Custom je taková vlastní hra. Zde vše dirigujete Vy – osazenstvo, počet hráčů (3 nebo 5), zda budou hrát boti (počítačem řízení hráči), v jakém týmu kdo bude atd. O připojujících se hráčích máte veškeré informace (level, runy, výhry a prohry), takže můžete usoudit, jestli ho v týmu chcete nebo ne. Jakmile ale stisknete tlačítko „Start Game“, vaše zakladatelské pravomoci padají a hru dále řídí počítač.

PVP

Další mód je PVP, neboli Player versus Player. V tomto módu je na vás jediné rozhodnutí – 3vs3 nebo 5vs5 a jestli máte Premade (předem vytvořený tým, založíte hru s tím, že si do svého týmu vyberete vlastní spoluhráče a hra vás postaví proti dalšímu Premade) nebo Solo, kde vás hra hodí k dalším sólistům.

Ranked

Stejně jako PVP s tím, že se tyto hry zaznamenávají v žebříčku. Ranked je přístupný od 30 (maximálního) Summonerského levelu a před hrou je přidána možnost takzvaného banování hrdinů. Kapitán každého týmu má možnost bannout (zakázat) určitý počet hrdinů a znemožnit tak jejich hraní v tomto zápase.

Co-op vs. AI

Podobně jako u Customu – složíte tým a hra Vás postaví proti botům. Je možné hrát ve dvou obtížnostech.

Úvodní obrazovka hryÚvodní obrazovka hry

Hrdinové

Po těžkém výběru, kde, co a jak budete hrát, nastává výběr hrdinů. Každý týden vám Riot Games poskytnou 10 hrdinů, které můžete po celý týden volně zkoušet. K tomu se přičtou hrdinové, které jste si už koupili – ty Vám už nikdo nevezme. Za další týden (rotace hrdinů se mění většinou v úterý) přijde jiných 10 hrdinů, a tak pořád dokola. Samozřejmě se hrdinové opakují, k dnešnímu dni celá hra obsahuje 76 hratelných šampionů, pro každého několik skinů a tvoří se další! Každé dva týdny nám Riot Games snesou z nebes nového hrdinu, kterého si boháči a nadšenci mohou okamžitě koupit. Ti ostatní si týden počkají – pak se objeví v rotaci.

Výběr hrdinůVýběr hrdinů
Výběr skinuVýběr skinu

Jsme ve hře…

Screenshot ze hryScreenshot ze hry

…a začíná legrace. Hra se ovládá úplně standardně – myší. Ability pak pomocí kláves, které jsou viditelně napsané pod každou z nich. Každá postava má tyto ability čtyři, z toho jedna je ultimátní plus jedna pasivní, která Vás provází celou hrou, zpravidla přináší pouze nějaký bonus. Nebyla by to samozřejmě DotA, kdyby neobsahovala itemy (předměty). Obchod je přehledně rozdělený do kategorií vlastností, které itemy v nich zlepšují.

Obchod v zápaseObchod v zápase

Cíl hry

Cíl hry je, samozřejmě, zničit nepřátelskou základnu, kterou brání několik vrstev věží. Tento cíl je stejný pro všechny módy a počty hráčů, ve 3vs3 je ale mapa menší, jsou na ní dvě cesty a na každé stráží dvě věže od každého týmu – vnější a vnitřní. Kolem cest je takzvaná džungle, kde jsou neutrální monstra s podporujícími buffy. V 5vs5 jsou cesty tři, mapa je větší, džungle také a přibude i jedna strážní věž pro každý tým. Po zápase se otevře statistika hry s chatovacím oknem. Ano, zde je to poslední místo, kde si můžou hráči naposledy zanadávat a naurážet se. A když se nadávání přežene, hned vedle jména dotyčného svítí tlačítko „ignore“, které zajistí, že se s hráčem nikdy víc ve hře nepotkáte. Kromě něj je tu i možnost „Report“, která slouží k nahlášení spolu/protihráčů za širokou škálu prohřešků.

The Tribunal

Když jsme u toho hlášení, Riot Games nedávno vypustili novou aplikaci – The Tribunal. Pokud jste dosáhli maximálního Summonerského levelu, přihlásíte se pod svým herním účtem a do ruky Vám bude vsazeno kladívko soudce. Každý den máte možnost rozsoudit tři nahlášené hříšníky. K dispozici vám bude záznam chatu z celé hry a veškeré statistiky obžalovaného v daném zápase a důvody reportu. Všichni hráči na něm můžou vyjádřit svůj názor a ovlivnit Riot Games ve verdiktu. Ale zpět ke hře samotné.

Masteries

Kromě expení hrdinů v samotné hře, expíte i Vy, neboli Váš profil. Za každý level obdržíte nový Masteries bod, které se přidávají do tří odvětví: Damage, Defense, Utility. Tyto Masteries vás provázejí každou hrou, dávají vašemu hrdinovi bonusy a před startem každé hry je můžete měnit.

MasteriesMasteries

Runy

Runy jsou už dražší záležitostí. U těch Vám level zvyšuje pouze jejich možný počet, samotné runy si pak hráč musí zakoupit v obchodě, určitě se ale vyplatí, bonusy jsou mnohem znatelnější než u Masteries.

RunyRuny

Summonerská kouzla

Každý Summoner má na výběr z několika kouzel s tím, že si do hry může vzít pouze dvě z nich. Ve hře pak nestojí žádnou manu. Jejich re-use time je však notně delší.

Summonerská kouzlaSummonerská kouzla

Platidla

V celé hře jsou dvě měny. Zaprvé IP (Influence Points). Tyto body obdrží každý a to za odehrané hry. Jejich množství závisí na výsledku (za prohru méně než za výhru), délce a módu hry (za Custmo méně než za PVP). Za tyto body se nakupují hrdinové a runy. Zadruhé RP (Riot Points). Tyto bodíky hru živí – nedají se získat jinak než za reálné peníze. Jsou podstatně cennější než IPčka, krom hrdinů se s nimi platí za speciální Skiny. Ve hře pak hrdina se Skinem na první pohled vybočuje a budí i takový menší respekt. Jinak než za RP se totiž skin sehnat nedá. Dále jsou za RP body k mání tzv. Boosty. IP Boost (po určitou dobu 200% příjem IP) a XP Boost (po určitou dobu 200% příjem zkušeností na Summonerský level). Doby jsou různé – den, týden, dva týdny, atd. Dá se tedy říct, že hráči podporující Riot Games penězi nejsou nijak zvlášť zvýhodněni. Maximálně všeho můžou dosáhnout rychleji a jejich hrdinové vypadají jinak, ve výsledku jsou ale na stejné úrovni jako všichni ostatní. Pro nás, Čechy, je asi nejjednodušší přispívat pomocí „Pay Safe Card“, kterou vydávají na libovolnou částku na každé druhé benzinové pumpě (i u nás v malém městečku jsem jí sehnal).

Obchod pro SummoneryObchod pro Summonery

Závěr

Autoři doufají, že LoLko bude průkopnickou hrou tohoto žánru. Samozřejmě má konkurenty, napadá mě hra Heroes of Newerth. Oproti té má velkou výhodu v tom, že je zdarma. Někoho možná odrazuje grafika, když přemýšlím nad řečmi adresovanými na kreslený World of Warcraft, co teprve LoLko. Ve hře tohoto typu ale vůbec nejde o grafiku, a když se člověk podívá zblízka, postavy jsou propracované a pěkně udělané. Samozřejmě by se na to koukalo lépe, kdyby ability měly nějaké pořádné superefekty, ale ve výsledku každý stejně sleduje jenom čáru se svým životem. A pro fanoušky her s příběhem? Hrdinové zde nejsou jen náhodné výtvory. Každý má svůj příběh a minulost, vztahy mezi postavami jsou propletené – narazíte na sourozence, rivaly a strážce zákona… Rozhodně to je dobrou inspirací pro fan-fiction. Už vyšlo mnoho povídek, to nepochybně, zajímavé ale je, jak se zapojuje česká komunita. Moderátoři české fan stránky se domluvili se samotnými vůdci z Riot Games a pod jejich záštitou dávají dohromady fan-fiction knihu s názvem The Book of Legends. Ukončím tento sáhodlouhý závěr a místo toho vás pozvu ke hře. Jen si vedle klávesnice položte slovník nadávek v angličtině, hráči tam bývají někdy trochu nervní.

Výhody:

  • Známý mód v novém kabátě
  • Prvky RPG v podobě masteries, run,...
  • Free
  • Skvěle zabezpečené proti leaverům/nechtěným pádům
  • Možnost ranked, turnajů
  • Pravidelné údržby hry

Nevýhody:

  • Někdy nevyvážené postavy (vývojáři se to snaží napravit)
  • Grafika (jak pro koho)

Článek League of Legends - Legendární Liga Legend byl publikován 6. června 2011 v 00.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Martin Štěpánek. Pro diskusi slouží komentáře (2).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...