Recenze – Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka

Šílený král Ludvík k sobě svolává všechny architekty a stavaře, jelikož jeho posedlostí je stavba zámků a jako jeden z největších králů chce mít ten nejokázalejší zámek na celém světě. Jeden architekt nedokáže splnit všechny požadavky šíleného krále, proto i ti nejschopnější stavaři musí spolupracovat na více zámcích, aby přežili tuto výzvu a získali kupu zlata.

Náhled pod víkoNáhled pod víko

Spojení dvou deskových her

V dnešní recenzi se podíváme na deskovou hru s trošku delším názvem Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka. Ono se totiž jedná o spojení dvou velice zábavných deskových her, které před časem vyšli a někoho prostě napadlo tyto dvě deskové hry spojit a z každé si vzít to nejlepší. Pokud jste někdy hráli deskovou hru Between Two Cities, nebo Zámky šíleného krále Ludvíka budete i v této hře trošku jako ryba ve vodě. Z každé deskové hry si bere něco.

Z Between Two Cities základní principy hry a to, že žádný hráč nehraje sám za sebe, ale pracuje se stavbou na dvojici zámků se spoluhráčem vlevo a vpravo, tudíž se jedná o silně kooperační hru s notnou dávkou vyjednávání. Ze zámků šíleného krále Ludvíka si tato deskovka bere určitou volnost, jelikož můžete stavět všemožné tvary, dobu zasazení a pěkné vizuální zpracování.

Vše, co ve větší krabici najdeteVše, co ve větší krabici najdete

Náhled pod pokličku

Obsahově je hra slušně nabytá. Vzhledem k tomu, že se jedná o hru až pro sedm hráčů, tak kartiček s nejrůznějšími místnostmi a stavbami je opravdu požehnaně. Přesněji ve hře najdete sedm trůnních sálů, přeci jen každý pořádný zámek musí mít místo pro králův zad…, tedy pro místo, kde bude vydávat nejvyšší rozhodnutí a verdikty. Jaké další místnosti hráči využijí je pouze na nich. Celkově najdeme 147 dílků běžných karet (jídelny, obytné místnosti, venkovní místnosti, chodby, ložnice, sklepní místnosti atd..), 48 dílků speciálních staveb, jako jsou studny, kašny a hlavní foyer. Dále tu máme přehledové karty, 20 bonusových karet, mini kartičky, nebo spíše 28 žetonů služebníků, bloček na snazší zapisování a počítání bodů.

Pár věcí jsem si nechal zvlášť, jelikož dávají hře něco extra a to je 7 žetonů zámků, jedná se o dřevěné mini makety skutečných zámků, aby se hráči mohli inspirovat při svých stavbách. Skvělý je i plastový pořadač, tedy pořadače neboli inserty. Díky nim naskládáte všechny karty, tak, že jste okamžitě připraveni kdykoliv začít hru bez jakéhokoliv připravování, tudíž nikdy nezažijete dlouhé a nudné chvíle s připravováním hry. Jako třešničku na dortu jsem si nechal pravidla, která jsou opět skvěle přeložena a vysvětlena, jak je u společnosti Mindok známé, ale dostal mě povrch papíru, který vás svým vzhledem zavede do dob minulých s pocitem luxusu králů.

Připraveno ke hřePřipraveno ke hře

Jdeme budovat

Základní princip hry je opravdu jednoduchý, každý hráč před sebe nejdříve postaví trůnní sál, jako středobod svého zámku. Hraje se na dvě kola a ty se liší jen v pořadí hráčů. V první fázi se z pořadače vezme prvních devět karet a postupně si hráči vybírají po jednom dílku, které dle domluvy umisťují na svůj a sousedův zámek. Ono to není zas tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Sice základní princip je triviální, ale do všeho zasahuje hned několik faktorů.

Ve stavbě jsou nějaká omezení, třeba na venkovní stavby již nic nepostavíte, nebo sklepní místnosti mohou jen pod trůnní sál. Dále každý druh místnosti má jiné bodování a při různých kombinací se můžete dostat na extra body a speciální karty. V poslední řadě jste vždy hodnocen za dva zámky a konečné bodování se počítá z toho, který je na tom hůře, proto je složka domlouvání mezi jednotlivými hráči velice důležitá, a i když jeden zámek bude mít 80 bodů a druhý jen 30, tak se vám počítá ten za těch třicet, takže se nesmíte zaměřovat pouze na jeden, jelikož každý zámek se sdílí s dvěma hráči.

Náhled na pěkně zpracované kartyNáhled na pěkně zpracované karty

Hra ve dvou hráčích

Oproti standartním pravidlům, je tu možnost hrát hru i ve dvou hráčích, samozřejmě se v této variantě vytrácí složka komunikace, ale ne úplně. Hra se připraví stejně jako pro tři hráče, ale za virtuálního hráče budou hrát oba hráči. Jen virtuálnímu hráči se karty vyberou náhodně, ale do sdílených zámků s jednotlivými hráči si umístění vyberou sami. Sice tato varianta naplno nevyužívá celkový potenciál hry, ale i tak se můžete královsky bavit.

Hra v plném prouduHra v plném proudu

Verdikt

Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka je kvalitní a zábavnou hrou, není to nikterak složitá deskovka pro nejnáročnější hráče, ale hru snadno pochopí i příležitostní hráči a mohou se rychle zapojit bez předešlých zkušeností. Hodně bych vypíchl grafické zpracování karet, které vypadají velice pěkně a každá skupina má rozdílné karty, třeba karty jídelny, nejsou jenom jídelny, ale snídaňový kout, pekárna, umývárna nádobí, sklad koření, kuchyně, čokoládovna a mnoho dalšího. Každá kartička má pěkně ilustrovaný obrázek a díky tomu máte stále pocit, že stavíte něco nového a jiného. Upřímně této deskové hře nemám co vytknout, to, co od ní očekáváte, dostanete, rychlá, jednoduchá záležitost s vysokou mírou zábavnosti. Pokud máte rádi hry tohoto typu a nejste příznivci nejnáročnějších her, tak je tohle hra pro vás.

Hodnocení redakce:  91 %

• Parádně ilustrované kartičky
  • Skvělé vysvětlená a vypadající pravidla