RETRO: Wolfenstein 3D – Základní kámen FPS stříleček

Sponzorované odkazy:

RETRO: Wolfenstein 3D – Základní kámen FPS stříleček

Wolfenstein 3D byl jedním z významných zářezů id Software, ve kterém tou dobou působili lidé, jež není třeba příliš představovat – John Romero a John Carmack. Série má na kontě pěknou řádku dílů pod různými vývojáři, přičemž v současnosti vývoj zastřešuje Bethesda Softworks a aktuálním dílem je Wolfenstein II: The New Colossus. A jakou měl FPS průkopník výhodu oproti současným dílům? Vešel se na několik disket.

Průkopnická série z jednaosmdesátého

Mnohým z nás bylo o téměř čtvrt století méně, mnozí z nás čerstvě poznali světlo světa a mnozí ještě dávno byli, jak se říká, na houbách. Všichni však mají jednu společnou věc – i dnes těžíme z řady významností, které vtiskl do herního průmyslu právě Wolfenstein 3D zasazený do dění druhé světové války. Jenže to byl rok 1993 a kořeny celé série sahají už do roku 1981, kde byl vydán vůbec první díl honosící se názvem Castle Wolfenstein od studia Muse Software pro Apple II. Při úvaze nad vůbec prvním dílem by se tak poměry zmíněných skupin značně změnily.

Dá se na tuto titulku vůbec zapomenout?Dá se na tuto titulku vůbec zapomenout?

Castle Wolfenstein přinesl také řadu klíčových prvků, v té době nevídaných, ale my v tomto článku zůstaneme v 3D světe. Tedy správně ve 2,5D světe, jehož existence vděčí vynalézavosti a šikovnosti programátora Johna Carmacka, který svůj um ještě důrazněji ukázal v pozdější sérii Doom.

TIP: Jaká byla první polovina 90. letech nejenom v herním kontextu? Čtěte náš článek Herní retro I.

I+L+M zásadně s úsměvem

Unavený mezerník a podivuhodně ohmataná trojice kláves I, L a M – jasná známka klávesnice, která zažila Wolfensteina 3D. Různých skrýší hra schovávala celou řadu a bylo o co stát. Na první hraní je bylo možné najít pouze stiskem mezerníku u jednotlivých bloků zdí. Nejenom že šlo najít příjemnou zásobárnu munice, kterou vrcholný rotační kulomet polykal po vagónech, a velmi příhodných lékárniček, skrýše nabízely i velkou část pokladů. Wolfenstein 3D totiž nebyl jen velkým průkopníkem, držel se i tehdy populárních prvků hratelnosti. Kdo má větší skóre, je prostě větší borec. Na závěru každé úrovně měl hráč komplexní statistiku uplynulé epizody – kolik nasbíral cenností, kolik objevil skrýší a jak dlouho mu trvala celá úroveň. Vskutku dobrý základ pro speedruny. Dalším odkazem na tehdejší zvyklosti je sbírání klíčů pro otevření nezbytných dveří pro postup. Mimochodem, po stisknutí kombinace kláves „ILM“ nedošlo jen k doplnění munice, klíčů a zdraví, ale k také vykouzlení úsměvu v obličeji hlavního hrdiny Williama „B.J.“ Blackowicze v liště.

Mein leben!Mein leben!

A proč je tedy Wolfenstein 3D tím průkopníkem, když se v mnoha případech držel tradice? Především jde o špičkový engine, jež přinesl na obrazovky vůbec poprvé pohled první osoby s takovou dynamikou. Chyběly sice stropy, které přinesl až Doom, ale i přes to šlo v té době o technický unikát. A původní plán pocházející z hlav Adriana Carmacka (shoda jmen s Johnem je pouze náhodou) a Johna Romera zněl jasně – frenetická a rychlá střílečka, která nešetří krví a nezdržuje se nijak složitou výpravou příběhu. Celé prostředí navíc fungovalo jako bludiště, což vycházelo především ze zkušeností vývojářů ze hry Catacomb 3-D z roku 1991, respektive ještě dříve z Hovertank 3D. Co se týče vlastního level designu, ten je později dalece předčen Doomem.

Jajx! Krásná to hláška, když člověk přijde o brnění se čtyřmi rotačáky.Jajx! Krásná to hláška, když člověk přijde o brnění se čtyřmi rotačáky.

Wolfenstein 3D přinesl i novinky do oblasti distribuce, neboť byla hra vydávána v rámci licence shareware. První epizoda byla zcela zdarma, zbytek bylo nutné dokoupit. Navíc se hra skládala z epizod, které se začaly prodávat až nějakou dobu po úvodní části hry. Wolfenstein 3D postupně vyšel na celé řadě platforem. Jmenovat můžeme například SNES, Mac OS, Atari Jaguar, Apple II a také MS-DOS. V současnosti je hra dostupná prostřednictvím xzone, Steamu a GOGu pro PC, OS X a linuxové distribuce. Zahrát si Wolfa můžeme od roku 2012 oficiálně i v prohlížeči.

Eva, auf wiedersehen!

Jak již bylo zmíněno, hra byla vydávána epizodicky, přičemž každá z epizod postaví hráče proti závěrečnému tuhému bossovi. Celý příběh se pak netočí pouze okolo útěku amerického agenta s polskými předky B.J. Blackowicze z hradu Wolfenstein, ale také okolo celé řady dalších misí, ve kterých dochází k likvidaci různorodých nacistických smyšlených generálů, které nemají daleko k okultismu, genetickým pokusům a vývoji chemických zbraní. A Áda také nechyběl, pokud tedy pomineme německou verzi hry. Celý příběh je odvyprávěn pouze prostřednictvím několika odstavců mezi epizodami. Důraz je za každých okolností kladen na akci a rychlost.

Get Psyched!

Williama „B.J.“ Blackowicz si možná v posledním díle zajezdí na invalidním vozíku a jeho tělo celkově zažije krušné časy, ve Wolfenstein 3D však má sil na rozdávání, což jasně ukazuje všem náckům, které v průběhu misí potká. Pomáhá mu k tomu i rotačák, kterému ani Führer v robotickém oděvu neodolá. Ale hratelností je na tom Wolfenstein 3D aktuálně již notně zastarale a při srovnání s jen o chlup mladším Doomem pro něj hraje jednoznačně pouze jen nostalgie. Na chvíli je ale příjemné nasadit si ty růžové brýle a pokosit pár nácků v čele s robotickým Adolfem. Ale chcete-li si užít starého Wolfensteina, aktuálně bude možná lepší sáhnout po trochu novější legendě – Return to Castle Wolfenstein.

Koupit Wolfenstein 3D PC Digital na Xzone.cz

Koupit Wolfenstein II: The New Colossus PC na Xzone.cz

Koupit Wolfenstein II: The New Colossus XONE na Xzone.cz

Koupit Wolfenstein II: The New Colossus PS4 na Xzone.cz

Koupit Wolfenstein: The New Order na Xzone.cz

Koupit Wolfenstein: The Old Blood na Xzone.cz

Koupit Return to Castle Wolfenstein na Xzone.cz

Článek RETRO: Wolfenstein 3D – Základní kámen FPS stříleček byl publikován 4. prosince 2017 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Ondřej Dostál. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...