Herní retro: Hurá do devadesátek!

Tagy:  Herní retro, retro, staré hry, 1990, 1995, DOS, Windows, Commander Keen, Red Baron, Civilization, Lemmings, Mortal Kombat, Alone in the Dark, Wolfenstein 3D, DOOM, SimCity, Warcraft, Orcs and Human, Heroes, Heroes of Might and Magic, A Strategic Quest, C&C, Command and Conquer, Facebook, Old games

Sponzorované odkazy:

Herní retro: Hurá do devadesátek!

Porevoluční devadesátá léta byla plná novinek, překvapení a barev. Vedle všeobecného rozvoje informačních technologií a celkově elektroniky přišel nový tržní segment, který každým rokem, každým vydaným titulem, nabíral na své důležitosti.

Přichází seriál ukazující, jak se hráči měli v různých obdobích let minulých. První díl Herního retra začíná!

Pentium začíná vládnout!

V prvním díle našeho nového seriálu Herní retro se podíváme do prvopočátků počítačových her, tedy do období 1990 až 1995. Mnozí jistě podotknou, že hry existovaly již od 70. let a pravdu dí. Nicméně, tyto hry byly velmi jednoduché a dostupnost počítačového hardwaru byla nulová, o východním bloku ani nemluvě. Počítače a hry všeobecně se k nám, běžným občanům, ve větší míře dostávaly právě až počátkem 90. let. Mluvím samozřejmě o Československu.

Hry neběží jen tak samy o sobě, potřebují kolem sebe slušné zázemí a využívají mnoho různých technologií. Není tedy od věci se podívat, na čem jsme si v tehdejší době mohli zahrát ty největší herní pecky.

Základem byl značně zastaralý DOS, jehož první verze se objevila již v 1981, bez podpory multitaskingu. Podíváme-li se dále, čekají na nás Windows 3.0 a 3.1×. S těmi už byla práce o poznání lepší. Mnoho standardů, které se víceméně drží do dnešních dob, však přinesl až revoluční Windows 95, jak jinak než v roce 1995. Průměrným železem byly počítače disponující procesory Intel 80386 či Intel 80486 tikající na frekvenci 25 až 100 MHz, s operační pamětí čítající průměrně 2 až 4 MB, 3,5“ pevným diskem s kapacitou 80 MB. Takový počítač bylo možné pořídit v cenách začínajících přibližně na 30.000 Kč s měsíční průměrnou mzdou 6.000,– Kč.

Zmíněné 80486 byly od roku 1993 nahrazovány žhavou novinkou – Intel Pentium. Jeho cena však dosahovala tehdy horentních sum. Průměrné rozlišení monitorů bylo VGA 640×480 pixelů na 14“ CRT monitoru. V době Full HD a monitorů s běžnou úhlopříčkou 24“ je to tak trochu úsměvné, nemyslíte?

Hry většinou běžely při rozlišení 320×240 pixelů. Všechny periferie se nepřipojovaly přes universální USB, ale přes porty COM a Gameport.

Jen tak mimochodem, v těchto letech vznikl projekt finského studenta Linuse Torvaldse Linux (1991) a tvůrci Facebooku bylo pouhých 6 let (1990).

Commander KeenCommander Keen

Hry začínají být byznysem

Ale teď se konečně pusťme do počítačových her. V roce 1990 přichází myšlenkou zajímavá a technologicky nijak zvlášť průkopnická hra skrývající se pod názvem Commander Keen, vydaná vývojáři z idSoftware. Klasická arkáda s velmi dobrým příběhem o malém klukovi s vesmírnou lodí a jasným úkolem – zabránit invazi mimozemšťanů na naší Zemi. Proč Commander Keen sklidil takové ohlasy? Poděkovat může především své chytlavé hratelnosti.

V témže roce také přichází letecký simulátor odehrávající se v prvoválečném období nesoucí honosný název Red Baron od tvůrcu z Dynamix. Red Baron získal v roce 1991 ocenění za nejlepší simulaci roku a v roce 1996 byla hra oceněna jako 4. nejlepší hra všech dob na PC.

LemmingsLemmings

Roku 1991 přišli na trh dva tituly, které sklidily obrovskou slávu a daly směr některým pozdějším hrám. Prvním z nich je tahová strategie Civilization od studia Microprose. Tak obrovské množství různých možností a strategických prvků dosud nebylo viděno. Zachycení celé historie lidstva a dlouhé dumání nad strategickými mapami – to byl ráj pravých stratégů.

Tou druhou hrou byly Lemmings. Spolu s malými lemíky řešíte různé logické úkoly s cílem projít alespoň s jedním lemíkem do konečných dveří. Velmi zvláštní hra, u které se dá strávit opravdu dlouhé hodiny. K tomu navíc v líbivém kabátku.

Mortal KombatMortal Kombat

Roku 1992 přichází hned čtyři zlomové tituly různých žánrů. Začněme bojovkou Mortal Kombat, která nebyla originální ani tak svým ovládáním nebo myšlenkou, ale nevídaným a dost brutálním zpracováním. Pánové z Mindway si vyhráli s fyzikou postav a poprvé použili technologii, kdy nasnímali živé herce a jejich pohyby poté převedli do virtuální světa. Třešničkou na dortu byl systém Fatality, nebo-li speciální animace při dorážení protivníků.

Wolfenstein 3DWolfenstein 3D

V témže roce se na pulty obchodů dostává vůbec první survival horror, Alone in the Dark, ukazující v tehdejší době vynikající grafiku. Z prvků Alone in the Dark vychází také pozdější série Resident Evil a vlastně všechny pozdější survival horory.

První FPS střílečkou na počítačích byl Wolfenstein 3D od tvůrců z idSoftware. První střílečka z první osoby na počítačích, na jejíchž základech staví nejen DOOM. Použité herní principy daly směr žánru FPS a dodnes se víceméně nezměnily.

Rok 1992 nám přichystal ještě jednu přelomovou strategii, kterou je real-timová strategie Dune II, jejíž rozhraní slouží jako předloha všem dnešním strategiím.

Dune IIDune II

Vývojáři z idSoftware udělali v roce 1993 obrovský skok v jejich herním enginu a vydali graficky dech beroucí titul DOOM. Oproti Wolfensteinovi byl pokrok jak v hratelnosti, tak především v grafice. A že se tehdejší počítače slušně zapotily, o tom snad ani nemusím mluvit.

Druhý díl série SimCity vydaný studiem Maxis přinesl líbivou grafiku a propracované řízení neustále krachujícího města. Možností bylo mnoho, a tak se většinou na začátku hry pohybovala čísla často v minusových hodnotách.

DOOMDOOM

1994 byl rokem, kdy Blizzard prorazil do světa se sérií, která mu dodnes vynáší obrovské marže. Tím průlomem byl totiž první díl Warcraftu, Warcraft: Orcs and Human nepřinášel prakticky nic nového, ale jeho úspěch byl obrovský. Vývojáři studia Blizzard Entertaiment ukázali světu, co umí, jejich sláva trvá do dnešní let. Když jste si v tehdejší době chtěli Warcraft koupit v kamenném obchodě, mohli jste sáhnout buď po verzi na CD anebo po verzi na čtyřech disketách.

Rok po prvním pokračování vychází druhý DOOM, který měl totožnou grafiku, stejného hlavního hrdinu, ale také větší počet úrovní a zbraní. A to nejdůležitější – byl konečně k dostání v klasické krabicové verzi. I proto sklidil větší ohlas než první díl.

Warcraft: Orcs and HumanWarcraft: Orcs and Human

V roce 1995 jsme si mohli zahrát první díly strategií Heroes of Might & Magic a Command & Conquer. Titul Heroes of Might & Magic: A Strategic Quest byl výbornou tahovou strategií, v níž jste s hrdiny procházeli magický svět, obsazovali jste opevněné bašty či třeba různé doly.

Command & Conquer pocházející z dílen Westwood Studia zakládal na strategických prvcích Duny 2 a i když neposunul žánr příliš dál, otevřel novou sérii se silným příběhem. Konflikt mezi Ruskem a USA už sice v reálu dávno skončil, v Command & Conquer se však vyhrotil až do atomové války. Hráči také oceňovali povedený multiplayer.

Heroes of Might & Magic: A Strategic QuestHeroes of Might & Magic: A Strategic Quest

Zlaté devadesátky

Rozmezí let 1990–1995 je velmi široké, díky čemuž jsem vzal v potaz jen hry s vysokou úspěšností a průlomovými prvky. Výhodou téměř všech titulů v našem výběru je jejich současná licence abandonware, která nám umožňuje tyto hry zdarma a zcela legálně stáhnout a hrát.

Současné železo není pro tyto hry příliš ideální a jejich hraní nám umožňuje například dosový emulátor Dosbox, který si můžete stáhnout třeba z eDownload.cz.

Na závěr mi nezbývá, než vás pozvat na další pokračování Herního retra, které se bude zabývat léty 1996 až 2000. Těšit se můžete například na první díl sci-fi strategie StarCraft, Duke Nukem 3D a Diablo. Nebude chybět ani strategie Age of Empires, Grand Thef Auto a mnoho dalších počinů…

Článek Herní retro: Hurá do devadesátek! byl publikován 5. ledna 2012 v 00.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Ondřej Dostál. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...