Gran Turismo 5: Na plný plyn!

Tagy:  Gran Turismo 5, GT5, Polyphony Digital, PlayStation 3, simulátor, závodění, okruh, Sony, B-Spec, Gran Turismo 5 Prologue, závod

Sponzorované odkazy:

Gran Turismo 5: Na plný plyn!

Nadšenci a milovníci velmi rychlých a luxusních aut mohou slavit předčasné Vánoce, na scénu totiž přichází pátý díl závodního simulátoru Gran Turismo z dílen japonských autorů z Polyphony Digital. Nadupané káry, ostřílení protihráči, nepřeberné množství různých okruhů a mnoho dalšího na vás čeká v novém Gran Turismu. Uvidíme, jak jsou tvůrci z Dálného východu blízko k dokonalosti…

BMW M3 v akciBMW M3 v akci

Tak jedem!

Gran Turismo vždy bylo fenoménem v oblasti závodních simulátorů na herní konzole PlayStation. Na nic jiného totiž hra bohužel není portována. To je hned na začátek menší nevýhoda pro uživatele jiných platforem. Autoři pravidelně zásobovali nenasytné fanoušky závodních simulátorů stále novými a novými informacemi, videy a v neposlední řadě také screenshoty. Jakousi třešničkou na dortu informační smršti před vydáním plné hry bylo i placené demo nazvané Gran Turismo 5 Prologue. Toto demo ještě více rozbouřilo vlnu očekávání. Byla tak velká, že mnozí lidé, ať už kritici nebo běžní hráči, finální hru velmi rychle odsoudili. A čím že je to Gran Turismo tak unikátní? Na to je velmi jednoduchá odpověď. Tvůrci mají obrovský smysl pro detail, alespoň tedy v případě prémiových aut, a ze hry čiší obrovské nadšení autorů v oblasti automobilů a závodění. Typickou vlastností Gran Turisma 5 jsou například odlišné vlastnosti každého automobilu, nespočetné množství licencovaných automobilů a nebo třeba vynikající jízdní vlastnosti, které jsou velmi blízko realitě. Úplnou novinkou série Gran Turismo je také tvorba vlastních tratí, o té ale později. Zvažujete-li instalaci Gran Turismo na pevný disk, mohu vám ji jedině doporučit, razantně vám to totiž zkrátí dobu všech načítání. Nesmím také opomenout první patch hry zpřístupňující mnohé on-line funkce, mezi kterými nechybí ani možnost hry více hráčů, kde se jich proti sobě může postavit až 16.

Já vám ujedu!Já vám ujedu!

Tisícovka aut

Nespočetné portfolio automobilů – to je jedno z největších lákadel Gran Turisma. K tomu všemu jsou všechna auta licencovaná, a tak žádné auto od neznámé, lépe řečeno neexistující značky, nepotkáte. Druhým faktorem jsou prémiové vozy čítající necelých dvě stě kusů. Prémiové káry nabízí nejen propracované kokpity, do kterých se můžete v průběhu závodu bez problémů přepnout, ale i dokonalé zpracování karoserie a všech detailů exteriéru. Tyto auta jsou opravdu oku lahodící. Možnost pohledu z kokpitu je mimochodem úplnou novinkou v sérii Gran Turismo. Druhý břeh však zabírají automobily portované ze starších dílů Gran Turisma. U těch se zdá, jakoby tvůrci vypotřebovali všechen smysl pro detail na výše zmíněných prémiových vozech a na ty zbylé jim už nezbylo. Nejen že na ně není z venku tak hezký pohled, ale s tím přichází i nemožnost pohledu z kokpitu. Je to sice hezké, že tvůrci nově přidali možnost pohledu z kokpitu, ale proč jen u prémiových vozů?

Jedno z prémiových automobilů – Mercedes-Benz SLS AMGJedno z prémiových automobilů – Mercedes-Benz SLS AMG

Obrovským kladem je bezpochyby odlišnost jízdních vlastností jednotlivých aut. Naučíte-li se tedy s jedním autem, neznamená to, že umíte s jiným. Neustále si tedy budete zvykat na stále nové chování vozidel, což značně oddálí pocit stereotypu. Další novinkou je i poškozování vozidel při bourání, které však zdaleka nedosahuje kvality fyzikálních vlivů při jízdě a občas se reakce na bourání může zdát lehce podivná. Zmínit se musím i o jakémsi tuningu aut. Velmi pěkně si můžete vyladit motor jakéhokoliv automobilu. Vše je pěkně vyobrazeno v grafech a proti předchozím dílům značně zjednodušeno. Začínající hráče toto zjednodušení určitě potěší, veterány naopak rozhořčí. Obrovské možnosti se nabízí opravdu jen v ladění podvozku, motoru… prostě věcí, které nejsou navenek úplně zřetelné. V případě vzhledu počítejte jen se změnou barvy.

Na té trati je ale pořádně narváno…Na té trati je ale pořádně narváno…

Na trati…

Páté Gran Turismo sice kraluje v oblasti automobilů, to samé se bohužel nedá říct v případě závodních okruhů. Těch je totiž jen necelá třicítka. Kdybychom do tohoto počtu započítali různé varianty jednotlivých okruhů, došli bychom k číslu lehce přesahujícímu 70 tratí, což už není tak hrozné. Tak i tak je okruhů méně než v předchozích dílech. Trati jsou z části smyšlené a z části vytvořené podle reální předlohy. Zazávodíte si tedy například v Monte Carlu či třeba v Le Manch. Vedle toho hra nabízí relativně velké množství různých závodních módů. Hlavním módem je GT Live, který se dále rozděluje na A-Spec a B-Spec. Mód A-Spec je standardním závoděním v mnoha různých soutěžích a šampionátech, takže vlastně to, co jsme viděli v minulých dílech.

Krásný asfalt občas vystřídá klasická polní cesta necesta.Krásný asfalt občas vystřídá klasická polní cesta necesta.

Novinkou je ale B-Spec, kde se stavíte na pozici manažera závodního týmu a tím pádem neusedáte do kokpitů automobilů. Pronajímáte závodníka, který za vás závodní. Ovládat ho můžete jen několika příkazy, jinak si závodník jezdí po svém. Na začátku to způsobuje nemalé problémy. Než se závodník trošku vyjezdí a dostane do krve nějaký ten um, může vás tento mód velmi rychle odradit. Proto doporučuji mít trpělivost a proplout prvotními úrovněmi co nejrychleji. Předchozím verzím Gran Turisma byly často vytýkány velmi přísné penalizace, které jsou v „Pětce“ naštěstí razantně zmírněny. Nebudete tedy dostávat žádné postihy, případně diskvalifikaci při způsobení menších přestupků. Slíbil jsem také zmínku o editoru tratí, který je v této sérii úplnou novinkou. V editoru si můžete poskládat trať z přednastavených parametrů a poté jednotlivým prvkům trati přidat určitou obtížnost. Tvorba je tedy velmi jednoduchá, i přesto docela rozsáhlá.

Tak kdo z koho pánové?Tak kdo z koho pánové?

Verdikt

Pánové Polyphony Digital si opravdu vyhráli. I když hra doznala značného zjednodušení, je Gran Turismo neustále králem na poli závodních her. Tvůrci se snaží zjednodušením zpřístupnit hru větší základně hráčů. Ne každému se totiž chce na začátku podstupovat zdlouhavý tutoriál. Více než tisícovka aut na vás čekají ve vaší virtuální garáži, musíte si je samozřejmě vybojovat. Zamrzí fakt, že pohled z kokpitu je pouze u prémiových vozidel. Grafické zpracování ostatních aut a všech prostor je také velmi dobře provedeno. Určité mouchy se sem tam také vyskytnou. Při jízdě ve vyšších rychlostech jistě oceníte i volant. Jemnější manévrování je totiž s klasickým ovladačem relativně obtížné. Nakonec musím zopakovat asi největší nevýhodu hry. Nemáte-li PlayStation 3, Gran Turismo si prostě nezahrajete. Na druhou stranu se díky specializaci na PS 3 mohou tvůrci více zaměřit na lepší optimalizaci a nemusí řešit problémy s portem na jiné platformy. Nezbývá mi nic jiného, než vám popřát hodně zdaru při závodění a také, aby váš motor šel do otáček tak dobře , jako jde čepel do másla.

Moje hodnocení:  85 %

Výhody:

  • Přes tisíc automobilů
  • Zpracování prémiových vozidel
  • Pohled z kokpitu
  • Editor tratí
  • Jízdní vlastnosti
  • Multiplayer

Nevýhody:

  • Jen pro PlayStation 3
  • Málo tratí
  • Podivný systém destrukce
  • Lehké zjednodušení hry

Koupit Gran Turismo 5 za 1599 Kč

Článek Gran Turismo 5: Na plný plyn! byl publikován 14. února 2011 v 00.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Ondřej Dostál. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...