DiRT Rally - Konečně opravdové závody!

DiRT Rally - Konečně opravdové závody!

Kdyby mé první pokusy o dokončení závodu ve hře DiRT Rally viděli profesionální závodníci, nebo i běžní smrtelníci, kteří mají řidičák, tak ještě před tím, než by mi začali lát do neschopných imbecilů a nepřátel flóry, decentně obklopující okolí „erzetek“, tak by se nejspíš plácli do čela v gestu člověka, který právě dostal ten nejlepší nápad na světě, v jejich případě by se však jednalo o gesto čirého zoufalství. Ano, takové ta má představení byla hrůza a nebýt ochotných diváků, již mi v každé druhé zatáčce pomohli v mých zoufalých snahách o vyhrabání se s polomrtvým vozítkem ze škarpy, nejspíš by na mě organizátoři v cíli čekali ještě teď.

Série DiRT se zformulovala již před pěknou řádkou let, aby navázala na úspěchy klasické série Colin McRae Rally poté, co jezdec, jenž jí propůjčil své jméno, tragicky zahynul. Zvláštní arkádový jízdní model, odklon od závodů seriálu WRC a celková nedomrlost čišící z každého řádku zdrojového kódu však způsobila, že série po čtvrtém díle s pohledem sklopeným do země odešla do věčných lovišť a v Codemasters se začali naplno věnovat sérii her podle Formule 1.

Když nám bude přát štěstí a skill, tak tuhle zatáčku ještě vybereme.Když nám bude přát štěstí a skill, tak tuhle zatáčku ještě vybereme.

Proč se DiRT po několikaleté pauze vrátil a to ve značně modifikované podobě, nevíme. Dost možná za to může fakt, že skutečně dobrou rally hru s vozy ze seriálu WRC jsme tu neměli už minimálně deset let. Pokusům, které na nás každoročně hrnuli vývojáři z italského studia Millestone by se kvalitní rally hra neodvážil říct ani největší nepřítel tohoto motorsportu a stejně tak o různé experimenty polského Techlandu, vytvořené na domácím enginu Chrome, by si ani Martin Prokop zadní pravou pneumatiku svého vozu neopřel.

Veni Vidi Vici

DiRT Rally tak zničehonic přišel, aby zlikvidoval prakticky neexistující konkurenci a těm několika málo virtuálním závodníkům, kteří dají volantu vždy přednost před naháněním úrovní a lepší megaepické výbavy, dal to, po čem tolik let volali – tvrdou a nekompromisní hratelnost, motivující režim kariéry a pestrou škálu nových i historických vozů, při jejichž prohlížení musí každý, kdo se alespoň trochu zajímá o automobilové závody, mlaskat blahem. V nabídce, rozdělené do několika kategorií podle různých časových epoch, najdete jak moderní vozy, s nimiž se čas od času setkáte i na našich silnicích, tak i bestie z legendární skupiny B se zadním náhonem, které s vámi hned po startu udělají, pokud si nedáte velký pozor, dva přemety, elegantně zakončené přistáním v hloučku nevinných přihlížejících.

Zasněžené tratě nesmějí v žádném rally simulátoru chybět.Zasněžené tratě nesmějí v žádném rally simulátoru chybět.

DiRT Rally je po opravdu dlouhé době simulátor, který si na nic nehraje a je na hráči, aby se mu přizpůsobil. Pokud tak neučiní, je to jeho smůla a ve hře se neposune dál ani o příslovečnou píď. Po prvním zapnutí hry a vytvoření profilu sice dostanete možnost nastavení různých asistencí, ale ani pokud si je všechny zapnete na maximum, tak vás nečeká žádné pohodlné poježdění. Hra sice trochu sleví, co se obtížnosti týče, ale stále bude potřeba, abyste se naučili odhadnout sílu svého vozu, našli jeho slabé a silné stránky a naučili se jednotlivé trati prakticky nazpaměť. Jedině tak budete schopni své časy stále zlepšovat a nakonec, ačkoli se to po prvních hodinách bude zdát zhola nemožné, získáte šanci bojovat i o umístění na stupních vítězů, za což se vám následně dostane možnosti postupu do některé z profesionál­nějších soutěží, než je ta úvodní, v níž se budete prohánět v nádherných, ale méně výkonných vozech z let šedesátých.

Já jsem tvá hra, já mám tě ráda

Co je na hře nesmírně sympatické je způsob, jakým se k hráči chová. Jedná se sice, jak už bylo řečeno, o hru těžkou, která je občas tuhá až takovým tím neslavným „devadesátkovým“ způsobem, na druhou stranu však její tvůrci moc dobře věděli, že v dnešní době se hráče nevyplatí frustrovat, pokud tedy nechtějí, aby jim jejich dílo bylo otlučeno o hlavy. Hned od začátku hry, od jejího prvního spuštění, máte tedy k dispozici v rámci volné jízdy všechny vozy, všechny země i všechny tratě, po kterých se můžete volně prohánět a nemusíte si je odemykat postupným hraním, jako tomu bylo ve starších dílech série DiRT a nakonec i v původním Colin McRae Rally. Má to dvě výhody. Tou první je skutečnost, že hra je snadno dostupná i pro ty, kteří jí nemůžou obětovat hodiny a hodiny svého volného času a chtějí si jen tak bezstarostně zajezdit, tu druhou pak představuje možnost si jednotlivé trati natrénovat dopředu, což se vám zejména v počáteční fázi kariérního módu bude setsakra hodit.

Divoké Audi Quattro, v němž právě jedeme, nám nic nedaruje a každou naší chybu ztrestá pádem z toho srázu nalevo. Uf.Divoké Audi Quattro, v němž právě jedeme, nám nic nedaruje a každou naší chybu ztrestá pádem z toho srázu nalevo. Uf.

O tratích už toho bylo hodně řečeno, pojďme se na ně podívat blíže. Ve hře se celkem nachází přibližně padesátka tratí, které jsou rozděleny do šesti zemí světa. Jednotlivé „erzety“ se dále dělí na klasický sprint z bodu A do bodu B, dále pak na vytrvalostní trati, kde se čas potřebný na jejich úspěšné zdolání pohybuje často kolem hranice deseti minut a nakonec tu máme také samozřejmě speciální uzavřené okruhy, na nichž se dosyta vyblbnete v rámci rallycrossu. Třešničku na dortu pak představuje hrstka tratí určených pro náročné závody do kopce. U těch nás trochu zamrzelo, že se jich můžeme zúčastnit jen ve velmi omezeném množství vozidel, což je však jen nepatrná piha na kráse.

DiRT Rally je tím, co hráči závodních her chtěli už delší dobu. Je to hra, která je bez pokusů o příběh, nesnažící se o revoluci a dávající těm, co si ji koupí, přesně to, co se od ní očekává. Je jedno, že je na dnešní poměry možná až přehnaně tuhá, čert sper i to, že svým způsobem pouze opakuje to, co bylo v sérii Colin McRae Rally hlavním tahákem před bezmála patnácti lety. Herdek fenek, je to zatraceně chytlavá a návyková záležitost a věřte, že pokaždé, co se vám v ní podaří dojet nějaký ten závod bez kolize, bez chyby nebo prostě jen když se vám podaří zlepšit si čas o pár sekund, prožijete nemalé pocity euforie. A to je u závodní hry, notabene u závodního simulátoru, to hlavní, ne?

Hodnocení redakce:  89 %

• Optimalizace
  • Audiovizuální zpracování