Far Cry 5 - Zklamání nečekejte! Velká recenze nového pokračování slavné série

Série Far Cry nám pravidelně nabízí požitek z nádherných otevřených světů, plných legrace, střílení, výbuchů a prozkoumávání. Není tomu ani jinak v posledním díle, který se tentokrát přestěhoval z exotických míst do venkovské, ale i tak slunečné Montany. S Far Cry toho hodně procestujeme, počínaje nehostinnou džunglí a písečnými pouštěmi, přes tropický ostrov po krásné Himálaje až k americkému Hope County ve státě Montana.

První dojmy

Je 27. 03. 2018, společnost Xzone.cz, která nám měla Far Cry 5 doručit, splnila vše naprosto s přehledem a my jsme tak ještě v den D mohli rozbalit Deluxe Edici s batohem.

Po instalaci nedočkavě čekáme na spuštění, přichází první ohromení. Už v menu nám hudba na pozadí dodává neuvěřitelný pocit klidu a pohody. Ta nás doprovázela celou hru. Další novinka přichází hned poté, kdy si spustíte hlavní kampaň. Můžete si totiž, v rámci nastavených možností, nastavit vlastní postavu.

Akce v kostele.Akce v kostele.

A teď už k samotnému začátku hry. Jsme ve vrtulníku, kde se postupně dozvídáme základní fakta, která jsou nezbytná pro hru. Letíme zatknout někoho pod jménem Joseph Seed, který se tváří jako kněz a odpůrci mu zobou z kříže. Samozřejmě se vše vymkne kontrole po jeho nasednutí zpět do vrtulníku a padáte na zpět na zem. Tady v podstatě vaše hra začíná. Utíkejte! Však to už znáte ne?

Druhá strana mince

Hope County je pravé americké maloměstečko s kvalitním barem, malým kostelem a lokály na hlavní třídě a okolím s nádhernými lesy, horami, vodopády, vodními toky či jezery. To vše podtrhuje prosluněné počasí, všudypřítomné pole, statky a ranče. Ale každý díl série Far Cry, počínaje od třetího dílu, nabízel opravdu okouzlující prostředí, jež bylo radost prozkoumávat. Tuto změnu vyzdvihuje i příjemný hudební podkres, přeci jen to nejsou žádné asijské uklidňující melodie, ale americký rock a pop. Stejně reálné jsou i okolní zvuky přírody, zvěře, ale i vozidel či letadel.

Příběh

Bohužel tento idylický poklidný venkovský život začala narušovat sekta s názvem Rajská brána. Ta se ze začátku jevila jako normální sekta, která je přítomna v každém bohem zapomenutém místě. Avšak Joseph Seed , což je vůdce skupiny, neboli otec je tak trochu pošahaným magorem, i když není zas tak impulsivní a zábavný jako byl třeba Vaas ze třetího dílu. Tentokrát se nejedná pouze o jednoho záporáka Josepha. Náš vůdce má hned dva bratry a sestru a každý z nich vyniká v něčem jiném.

A jde se zatýkat!A jde se zatýkat!

John Seed je vizionář jako jeho starší bratr a stejně tak se snaží každého spasit, tím že ho naverbuje do sekty. Na starost má jihozápadní část Hope County. Pak je tu nejstarší z bratrů, který věří pouze ve střelný prach a proto má v sektě na starost výcvik. V jeho severní části můžete očekávat tvrdý odpor v podobě vojenské techniky, drsného prostředí hor a vymývání mozku k plné agresi. Východní část má pod palcem sestřička Faith. Ta věří ve svůj šarm spojený s drogami, jenž sekta vyrábí. Díky tomu jsou i ti nejvzpurnější, jako beránci.

V tom do hry přicházíte vy v roli policisty či policistky. Jako zkušený profesionál umíte ovládat všechny možné zbraně, řídit jakékoliv vozidlo či plavidlo a pilotovat letadlo, nebo helikoptéru. Poprvé v sérii si můžete vybrat pohlaví, vzhled a oblečení. Joseph Seed zaujal i federální úřady a byl na něj vydán zatykač, a proto se společně s maršálem, šerifem Whitehorsem, policistkou Hudsonovou a dalšími policisty vydáte Seeda zatknout. Vše proběhne v pořádku až na to, že helikoptéra po vzletu kvůli útoku havaruje a většina policistů je buď mrtvá, nebo se dostane do rukou Rajské brány.

Jdeme na lov, nebo se jen budeme kochat?Jdeme na lov, nebo se jen budeme kochat?

Našemu hrdinovi či hrdince se ale podaří utéct a následně se dostane k odborářům, kteří bojují za svobodu své země. Vy se k nim jako správný policista přidáte a budete se snažit sektu zastavit, zachránit své kolegy a navrátit do Hope County klid.

Žádnou příběhovou hitparádu nečekejte. Prostě klasický koncept série Far Cry, který samozřejmě dostál několik vylepšení. Třeba vymizely stále otravně se opakující mise v podobě lezení na radiové stanice a odkrývání mapy. Zde máte mapu odkrytou hned od začátku a možnosti rychlého přesunu si odemykáte navštívením daného místa. Opět osvobozujete různá stanoviště, ale tentokrát je každé toto stanoviště jiné a po jeho osvobození na vás u některých čeká specifický úkol a ukázka, jak odboráři přebírají toto místo. Sice se jedná pouze o malé vylepšení, ale najednou nás každé stanoviště bavilo.

Druhá strana mince

Náplň hry se moc neliší od předchozích částí série. Zkrátka máte mapu rozdělenou na tři různé území, které ovládají tři různé postavy a tuto zvrácenou rodinku završuje již jmenovaný Joseph Seed.

Vaším cílem je tedy zneškodnit postupně všechny zástupce rodiny a poslat je do nejtemnějších koutů pekla.

Hratelnost

Pamatujete si sbírání otravných pokladů a truhel, abyste si mohli vydělat na lepší vybavení? Nyní tu jsou trapperské skrýše. Nejdříve musíte zjistit informace, kde obyvatelé ukryli své zásoby a pak se k nim dostat, což s sebou někdy nese trochu přemýšlení. Je to mnohem lepší, než jen hledat obyčejné truhly. Do konce hry se díky tomu nedostavil pocit stereotypu, kterým trpěli předchozí díly série.

Pak tu jsou ty opakující se činnosti, které bohužel ve hře musí být. Ke snížení vlivu jednoho ze záporáků je potřeba ničit majetek sekty v podobě destrukce vojenských konvojů, vykrádání náklaďáků se zásobami, osvobozování zajatců, demolice zátaras, nebo sil. Zachráněné obyvatelstvo vám poskytuje informace, jimiž jsou polohy stanovišť a významných postav, které poskytnou nějaký ten úkol, nebo lokaci další skrýše.

Oslava pořádného vítězství!Oslava pořádného vítězství!

Můžete se vydat chytat ryby, nebo si zalovit nějakou zvěř a trofeje výdělečně prodat. Za získané peníze vylepšujete zbraňový arzenál, nebo nakupujete nová vozidla, plavidla a letecké stroje. Každou zbraň či dopravní prostředek lze za finanční částku i upravit nějakým hezkým lakováním. Bohužel ze hry prakticky zmizel crafting systém. Vyrábět můžete pouze výbušniny, ale peněženky, nebo větší toulce už nevyrobíte. Na vylepšení vaší postavy musí stačit dovednostní body, které postupně získáváte a je zcela na vás do čeho je investujete jako první.

Celková mapa dostála také změny a velice se podobá té z Far Cry Primal, a to jak graficky, tak i funkcemi. Ze hry také zmizela minimapa, kterou nahradila pouze kompasová lišta v horní části obrazovky. Hra tak působí více reálně, ale osobně mi minimapa hodně chyběla v lepší orientaci a hledání vedlejších misí a aktivit.

Velkou novinkou jsou AI parťáci. Ze začátku hry máte k dispozici pouze jednoho, avšak postupem času si do svých řad můžete přibrat i druhého parťáka. Z řad řadových vojáků si do svého týmu můžete vybrat tři různé postavy, kterým za zabití několika nepřátel odemknete dvě speciální schopnosti. Časem ale získáte pěknou řádku speciálních postav. První touto postavou je pes Boomer, který se výborně hodí na tiché zabíjení, jelikož ve svém okolí dokáže detekovat nepřátele. Dále tu je Nick, který vám poskytne vzdušnou podporu nebo třeba medvěd Cheesburger, který strhává pozornost nepřátel a disponuje drtivou silou. Celkový počet postav je devět plus tři obyčejní, takže si každý vybere dle chuti a sympatií.

Jelikož umělá inteligence není nejchytřejší a třeba řízení ji moc nejde, tak si na pomoc můžete zavolat živého spoluhráče. Kooperace byla již při oznámení hojně propagována a opravdu funguje hezky. Parťák, který vám pomůže, z toho bohužel nic nemá, protože se mu postup hrou či splněné výzvy nepromítnou do jeho hry.

Druhá strana mince

Jak již tradičně, můžete si zde vybírat, jestli hrát hlavní kampaň anebo i mise mimo hlavní dějovou linii. Vždy je samozřejmě nejlepší to propojit, protože za vedlejší mise sbíráte další peníze, talenty a získáváte svoje specialisty.

V předchozích dílech jsme byli zvyklí, že pro jakékoliv rozšiřování naší výstroje potřebujeme craftovat ze zvířecí kůže. To se v tomto díle mění. Zde si vše zvětšujete za talenty, které obdržíte za splněné mise. Zmizeli nám také tradiční věže, které otevíraly zbraně a odkrávaly mapu. Nyní si zbraně musíte nejprve zpřístupnit pomocí misí a poté zakoupit za peníze. A tady přichází první velká změna. Peníze? Obchodování? Ano! Za peníze si totiž můžete nebo musíte koupit vlastně cokoliv. Zbraň, oblečení, munici anebo třeba letadlo. Peníze získáte opět za plnění misí, vybírání skrýší anebo rybaření. Opravdu, rybaření. Dojet si s hlavní postavou k vodě, zapnout si soundtrack a lovit ryby je naprosto dokonalou zástěnou celé hry.

Nesmíme ani opomenout, že nyní si můžete na pomoc při plnění misí přizvat pomocníky. Každý z nich má specializaci na něco jiného a opět se vám otevírají při progresu hrou.

Far Cry Arcade

Hra nabízí úžasný editor, v němž si můžete vytvářet vlastní mise, které sdílíte s komunitou. Vlastně vám tímto vzniká nekonečné množství možností misí a typů bitev, které plníte. Velkou výhodou, na kterou vývojáři mysleli je, že peníze vydělané v modu Arcade se vám přenáší i do kampaně.

Druhá strana mince

Far Cry 5 nabízí nový režim Arcade, jenž kromě klasického mulitplayeru nabízí i něco úplně nového. Hlavně si jí užijí hráči, kteří mají rádi kooperaci a tvorbu vlastního obsahu. Arcade mód umožňuje tvorbu vlastních map a již v tuto chvíli jich je k dispozici velké množství. Komunita se nebojí napodobovat mapy z jiných her a jsme zvědaví, co vše dokáží vytvořit. Dále nás také čekají placená DLC, která vypadají velice zajímavě, na ty si ale budeme muset ještě chvilku počkat.

Verdikt – Matěj Pejsar

Far Cry 5 určitě splnil očekávání. Máme tu velice povedený akční titul, jenž zabaví na dlouhé desítky hodin. Pokud máte rádi kooperaci a multiplayer, tak se může i tato hodinová cifra hezky navýšit. Škoda jen že vývojáři nezachovali lepší crafting systém, minimapu, nebo se nesnažili udělat pořádný příběh, který vás chytne, jako tomu bylo třeba ve Far Cry 3. Ale hry jsou proto, aby bavili a Far Cry 5 rozhodně bavit bude a navíc se budete neustále kochat krásnou přírodou.

Hodnocení:  89 %

Verdikt – Klára Janstová

Jak už to u velkých her bývá, u hodnocení Far Cry 5 se komunita rozdělila na dva tábory. Jedna je nadšená a druhá tvrdí, že je to pouze „přeskinovaná čtyřka“. Vzhledem k tomu, že Far Cry pokračuje už pátým dílem, nedokážu si představit, že by se v něm dělo něco jiného, než co jsme chtěli a očekávali.

Hodnocení:  80 %

• Nádherné prostředí amerického venkova
  • Arcade mód
  • Soundtrack
  • Akční a zábavné
  • Žádný pocit stereotypu v průběhu hraní
  • Rybaření

• Osekaný crafting systém
  • Umělá inteligence
  • Příběh by snesl více péče
  • Vydělat peníze na lepší zbraň zabere dlouho

Ghost Recon Wildlands

Na vývoji zatím posledního dílu populární série Ghost Recon se kromě tvůrců jejích předchozích částí podíleli také lidé, kteří stojí za novějšími díly série Assassin's Creed. Díky jejich přispění tak hra nabízí obrovský otevřený svět, mnoho možností, jak hrát a podobně jako Far Cry 5 také kooperativní režim, v němž titul zkrátka musíte procházet, jinak se připravíte o polovinu zážitku. Pokud máte kamaráda, který bude ochotný s vámi rozsáhlý příběh této hry prožít, směle do toho!

Článek Far Cry 5 - Zklamání nečekejte! Velká recenze nového pokračování slavné série byl publikován 30. dubna 2018 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Matěj Pejsar, Klára Janstová. Pro diskusi slouží komentáře (0).