Chuchel - Interaktivní groteska, která vás zaručeně pobaví

Hry od tuzemského studia Amanita Design je možné vnímat jako takové ostrůvky klidu a radosti v dnešním světě, který je povětšinou šedý a depresivní, což se bohužel projevuje i na stylu většiny aktuálně vydávaných her. Jejich novinka Chuchel není v tomto směru výjimkou. Znalci již jistě tuší, co si pro ně tvůrci připravili, pro neznalé pouze vyjmenujeme trojici hlavních taháků, díky nimž jsou tituly tohoto studia populární po celém světě: detailní ručně kreslená grafika, příběh vyprávěny výhradně obrazovou formou a veskrze logické hádanky, jež mohou v některých momentech značně zamotat hlavu.

Když se podíváte na libovolný obrázek z Chuchla a porovnáte jeho grafické zpracování s ostatními produkty Amanity, pravděpodobně si všimnete, že ze všech z nich má jeho podoba nejblíže adventuře Botanicula z roku 2012. To samozřejmě není náhoda, za grafickou stránku dnes recenzované hry je zodpovědný stejný člověk, Jaromír Plachý. Pokud vám tedy šest let starý výlet do říše hmyzu nesedl právě kvůli vizuálu, budete mít s Chuchlem pravděpodobně naprosto identický problém. Tento fakt nicméně pouze dokazuje to, co každou chvíli tvrdíme při nejrůznějších pivních seancích, a sice že hry se již skutečně dostaly do fáze, kdy je můžeme vnímat jako regulérní formu umění. Vezměte si třeba takové obrazy od Muchy – někomu se líbí, někomu ne. Umění v nejrůznějších formách vždy vyvolávalo v lidech emoce nejrůznějších forem a pokud hry dnes dokáží to samé, není důvod, proč je nezařadit do jedné fronty s obrazy, hudbou či filmy.

Nové vody

Chuchel je v rámci tvorby studia Amanita Design dosti ojedinělým případem, který s dřívějšími projekty tvůrců nemá mnoho společného. Řekneme to narovinu – pokud od této hry očekáváte, že si při jejím hraní budete namáhat mozkové závity stejně, jako u poměrně tuhého Machinaria či posledního Samorosta, budete zklamáni.

Grafické zpracování nás okouzlilo.Grafické zpracování nás okouzlilo.

Tato novinka je očividně zaměřena na mladší publikum a ty hráče, kteří berou do ruky myš spíše sporadicky. Hádanky jsou jednoduché a vždy je na první pohled jasné, co je potřeba dělat. Obtížnosti nikterak nepřidává ani to, že tentokrát nemáte možnost se po herním světě volně pohybovat a pátrat po objektech, které by vám umožnily postup dál. Každá z celkem třiceti úrovní, co se ve hře nacházejí, se odehrává na jedné jediné obrazovce, kde většinou hned od začátku máte k dispozici vše, co pro zdárné vyřešení problému potřebujete. No, a pokud se vám delší dobu nebude dařit přijít na to, jak zadaný úkol rozlousknout, přistane poblíž hlavní postavy značka s otazníkem, na níž stačí kliknout a hra vám ochotně prozradí, co se po vás vlastně chce.

Chucehl obsahuje několik odkazů na jiné populární hry. Zde přišla řada na Flappy Bird.Chucehl obsahuje několik odkazů na jiné populární hry. Zde přišla řada na Flappy Bird.

Celkový styl hraní má mnohem blíže k sérii Gobliiins než k libovolné point and click adventuře. Tomuto pocitu nahrává také fakt, že do vývojářského koše se odporoučel klasický inventář a s ním spjaté sbírání a kombinování klíčových předmětů. Všechny akce jsou prováděny přímo na herní scéně. Stačí kliknout na libovolný předmět či postavu a hra vám dá na výběr z několika kontextových možností. Pokud zvolíte správnou, děj hry se posune dále, pokud naopak špatnou, přehraje se humorná animace. Právě tyto scénky jsou na titulu tím vůbec nejlepším a skutečně vám doporučujeme zkoušet všechny možnosti, i když už znáte správné řešení. Chuchel je po dlouhé době hra, u jejíhož hraní jsme se několikrát museli nahlas zasmát.

Resumé

Jak jsme napsali výše, hra je rozdělena do několika úrovní. Vaším hlavním cílem v každé z nich je získat třešeň, oblíbenou to pochutinu hlavní postavy. Honba za ní v mnoha směrech připomíná krátké scénky s legendární veverkou Scrat z filmu Doba ledová. Klasické „velké“ úrovně, v nichž řešíte adventurní problémy, jsou prokládány kratičkými levely, k jejichž dohrání mnohdy stačí jedno jediné kliknutí, takže vás pravděpodobně nepřekvapí, když prozradíme, že hrací doba nepřesahuje hranici dvou hodin. To se sice může zdát jako nedostačující, na druhou stranu titul se prodává za sympatickou cenu tří stovek a je možné jej hrát opětovně. Spíše než o adventuru se jedná o příjemný interaktivní seriál a na celou řadu klasických kreslených grotesek se také dá koukat stále dokola zkrátka proto, že nás baví, ne? Chuchel je ten samý případ, protože nabízí koňskou dávku situačního humoru, o němž jsme si mysleli, že již definitivně vymřel. A za to mu děkujeme!

Hodnocení redakce:  80 %

• Příjemné grafické zpracování
  • Šílený soundtrack
  • Spousta vtipných momentů
  • Snadno přístupné pro každého
  • Cena

• Nenabízí solidnější výzvu
  • Krátké
  • Grafický styl nemusí sednout každému

Samorost 3

Třetího Samorosta jsme v naší recenzi před dvěma lety pochválili a zmínili jsme se také o tom, že jej lze vnímat jako tu vůbec nejlepší českou adventuru od dob původního Posla smrti. Narozdíl od Chuchla je delší, obtížnější a nabízí nespočet originálních puzzlů. Pokud vás tedy nejnovější počin šikulů z Amanity nepotěší nebo si jen chcete doplnit herní vzdělání, koupí tohoto kousku neuděláte chybu.

Článek Chuchel - Interaktivní groteska, která vás zaručeně pobaví byl publikován 19. března 2018 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Jaroslav Choun. Pro diskusi slouží komentáře (0).