Nejlepší hry roku 2017 - Vybíráme ty nejlepší tituly uplynulého roku!

Sponzorované odkazy:

Nejlepší hry roku 2017 - Vybíráme ty nejlepší tituly uplynulého roku!

Rok 2017 je věcí minulosti. Ne, zandejte ten kapesník. I když pro vás uplynulý rok třeba i byl mimořádně úspěšný a je vám líto, že nás opustil, není třeba smutnit. Na všem, co končí, je přece nesmírně krásné, že něco nového začíná! O tom, co nás na herní scéně čeká v průběhu nového roku 2018, si popovídáme jindy. Dnes jsme tu proto, abychom se naposledy ohlédli za rokem, na jehož konci byla sedmnáctka. Připomeneme si totiž pět nejlepších her, co v loňském roce stihly vyjít.

Při sestavování letošního žebříčku jsme se snažili pokrýt co možná nejširší paletu žánrů. Vzhledem k tomu, že každému jednomu hráči se líbí něco jiného, bylo upuštěno od vyhlášení toho absolutně nejlepšího titulu. Ten si budete muset zvolit sami. Dává to smysl, ne? Hráči, kterému se nelíbí RPG a nenávidí Japonsko, jen těžko bude po chuti NieR: Automata. V závěru článku se pak stejně jako v loňském roce podíváme na hru, která se vůbec nepovedla a jíž byste se měli zdaleka vyhnout.

DiRT 4

Když byl čtvrtý díl série DiRT odhalen, mnoho lidí nabylo dojmu, že se jeho tvůrci pouze pokusí vytěžit nějaký ten peníz navíc z úspěchu, jehož dosáhla mimořádně realistická odbočka série, DiRT Rally. Tomuto pocitu nahrával také fakt, že na kompletní dokončení hry si mazáci z Codemasters vymezili pouhý půlrok. Nevíme, zda to bylo tím, že jsme od hry neměli závratná očekávání, ale její výsledná podoba nás mile překvapila a utopili jsme v ní hned několik desítek hodin.

Tou hlavní zbraní, kterou DiRT 4 bojuje, je především to, že na rozdíl od DiRT Rally je snadno přístupný hned od počátku opravdu každému. Jízdní model se tvůrcům podařilo doladit takřka k dokonalosti a nejednou jsme díky tomu museli zamáčknout nostalgickou slzu, protože nám hraní silně připomínalo sérii Colin McRae Rally, z níž ostatně celý DiRT vychází. Možnost projet se v historických i moderních rally vozech, divokých čtyřkolkách či offroadech nás bavila o to víc, že ačkoli se nejedná o žádnou simulaci, tak z jízdy máte vždy trochu jiný zážitek podle toho, jaké auto zrovna řídíte. Můžete vzít jed, že nezkrotná Lancia Stratos se chová úplně jinak, než moderní Subaru Impreza.

Překvapivě propracovaný je v novém DiRTu také simulátor vedení vlastního týmu. Každý nově získaný sponzor či schopnější technik vám udělá radost, stejně jako postupné odemykání nových a lepších součástek, kterými můžete upravovat vozy ve vaší stáji. Ačkoli se DiRT 4 může jevit jako obyčejná arkáda, která nemá s realistickým simulátorem rally nic společného, opak je pravdou. Ve hře si kdykoli můžete zapnout simulační režim jízdy, převzatý z DiRT Rally. V ten moment si začnete připadat, že hrajete úplně jinou hru.

Naše hodnocení: 94% – Celá recenze

Výrobce: Codemasters

Resident Evil 7: Biohazard

Jedna ze sérií, které položily základy žánru survival horroru takovému, jaký známe dnes, se po několika nepříliš výrazných dílech loni vrátila s plnou parádou. A její tvůrci se hned rozhodli provést otočku hnedle o sto osmdesát stupňů. Správně totiž pochopili, že nahlížet na herní dění z pohledu třetí osoby není v dnešní době tím pravým způsobem, jak hráče donutit ke strachu.

V tento moment se z nového Resident Evilu stal horror, který nám nedal spát.V tento moment se z nového Resident Evilu stal horror, který nám nedal spát.

Resident Evil 7 si bere inspiraci po plných hrstech z her jako SOMA či Amnesia a prokládá je prvky, hojně využívanými ve filmech typu found footage. Může to znít jako bulharský guláš, ale věřte, že to funguje parádně. Atmosféra hry je skutečně skvělá a i když ke konci jí začne pomalu docházet dech, tak minimálně kvůli setkání s povedenou rodinkou Bakerových a interaktivním VHS záznamům by tento titul neměl v knihovničce žádného fandy strachu chybět.

Naše hodnocení: 86% – Celá recenze

Výrobce: Capcom

NieR: Automata

Tvůrci ze studia PlatinumGames se v minulosti zaměřovali především na vývoj konzolových titulů. NieR se v roce 2017 stal jejich vůbec prvním vážnějším pokusem o to prorazit také na trhu her určenými pro počítače. A výsledek všechny překvapil.

Tato hra jde tak trochu proti všem zažitým moderním trendům, o nichž jsme si mysleli, že se bez nich již nedokážeme obejít. Když pak celý titul podrobíte důkladné analýze, zjistíte, že je v podstatě dokonalým souhrnem všeho, kvůli čemu bývají japonské hry často označovány přívlastky jako divné či ujeté. V některých momentech je NieR dokonce natolik odlišný od toho, na co jsme dnes na herní scéně zvyklí, že si dovedeme představit, že pro nemalou část západního publika bude jen velmi těžko přístupný. Kde jinde se vám dnes stane, abyste si v případě smrti u prvního bosse museli celou úvodní hodinovou pasáž střihnout celou od začátku (nepočítáme indie záležitosti)? Absence automatického ukládání není jedinou věcí, která hru od zbytku současné produkce odlišuje. Příběh, odehrávající se v daleké budoucnosti, kde kyborgové bojují proti robotům, kteří vypadají smutně a dost možná vůbec nejsou zápornými postavami, je vyprávěn formou vysokého množství náznaků a je jen na hráči samotném, jak si jej vyloží. Jelikož se jedná o hru japonskou, jak jsme se již zmínili, připravte se na to, že vás ve hře čeká celá řada momentů, na něž budete hledět s otevřenou pusou v zoufalé snaze je pochopit. Robotická variace na Romea a Julii patří mezi ty méně netradiční.

Naše hodnocení: Nerecenzováno :(

Výrobce: PlatinumGames

South Park: The Fractured But Whole

Ačkoli (pravděpodobně) první pokračování úspěšné hry podle kultovního stejnojmenného seriálu nesklidilo takové ovace jako díl první, což způsobila především změna vývojářského týmu, i tak se jedná o povinnost nejen pro všechny příznivce Městečka South Park ale i příležitostné hráče, kteří se při hraní chtějí odreagovat a také se dobře pobavit. Pokud vám nevadí kanálový humor dávkovaný v doslova koňských dávkách, zakoupením The Fractured But Whole neuděláte žádnou chybu. Ba přímo naopak. Oba dva díly herního South Parku naznačují, že temné časy, kdy hry podle filmů a seriálů musejí být už zpravidla nesmírně špatné, jsou již snad definitivně u konce.

Tato hra si ze slova korektnost vůbec nic nedělá.Tato hra si ze slova korektnost vůbec nic nedělá.

Tou hlavní změnou, kterou si vývojáři pro hráče připravili, je kompletně přepracovaný soubojový systém. Některé lidi odradil, nám se však líbil a oceňujeme především způsob, jakým je možné v jeho průběhu využívat okolí bojiště. Co se nám naopak nelíbilo, byla výrazně snížená obtížnost, nevýrazné adventurní prvky či po hříchu nedotažené souboje s bossy a osekaný vývoj postavy. Navzdory těmto výtkám si však South Park místo v našem seznamu určitě zaslouží, minimálně proto, že zážitek z jeho hraní ve vás zůstane i po doběhnutí závěrečných titulek a některé hlášky z něj začnete využívat i v běžné konverzaci.

Naše hodnocení: 70% – Celá recenze

Výrobce: Ubisoft San Francisco

Prey

Na pokračování úspěšné a netradičně pojaté FPS z roku 2006 se čekalo opravdu dlouho. Vývoj druhého dílu byl sledován několik dlouhých let s nesmírnými očekáváními, která však nakonec nebyla naplněna, jelikož duchovní otcové série přecenili své možnosti a titul byl uložen k ledu.

Teprve v roce 2016, takřka přesně deset let po vydání původní hry, se fanoušci značky dočkali. Vývoj pokračování se dočkal restartu a pod taktovkou nových vývojářů ze studia Arcane Studios se v rámci konference E3 konečně představil světu.

V Prey budete umírat a to i na nejnižší obtížnost. To je věc, která v posledních letech z her prakticky vymizela.V Prey budete umírat a to i na nejnižší obtížnost. To je věc, která v posledních letech z her prakticky vymizela.

Nový Prey nemá s mnoho let odkládaným Prey 2 vůbec nic společného. Změna kolektivu tvůrců se na hře notně projevila. Autoři vzali to nejlepší, díky čemu se stala úspěšnou jejich série Dishonored, přidali sci-fi prostředí, zranitelného hrdinu a naopak nesmírně odolné a zákeřné nepřátele, kterým je zejména v počáteční fázi hry lepší se vyhnout. Zatímco původní hra byla v podstatě obyčejná střílečka, její pokračování lze vnímat jako vzdání pocty těm nejlepším science fiction projektům napříč všemi myslitelnými žánry. Při hraní si vzpomenete jak na Vetřelce, když se budete snažit nepozorovaně proklouznout kolem zrůdného enemáka, tak na literární díla od autorů jako je Frank Derbert, Andy Weir, Stephen King či z českých například Ondřej Neff.

Co je na Prey nesmírně sympatické je způsob, jakým hra hráči umožní vytvořit si z ní pomocí šikovného rozdělování zkušenostních bodů individuální zážitek. Chcete být drsný bijec? Není problém! Dáváte přednost tichému postupu? Jasně, užijte si ho! Toužíte po tom prolézt každou ventilační šachtu a odhalit všechny zapomenuté spisy? Směle do toho.

Naše hodnocení: 85% – Celá recenze

Výrobce: Arcane Studios

Zlatá malina 2017: Inner Chains

Jistě, touto cenou bychom klidně mohli ověnčit hru Soldiers of Universe, kterou jsme recenzovali pouhý týden zpátky, ale to by nebylo fér. Přec jen se jednalo o na první pohled nízkorozpočtový titul, který z principu ani nemohl mít výraznější šanci na úspěch.

Za to Inner Chains. Hra byla s napětím očekávána. Když se v seznamu jejích tvůrců dají najít ta samá jména, která jsou nesmazatelně spojena se sérií Zaklínač, tak se ani není čemu divit. Její vývoj se však táhl neúměrně dlouho. Vydání bylo několikrát posunuto a celý projekt se podařilo dotáhnout do konce jen díky crowdfundingové kampani.

I když se dnes dá Inner Chains koupit za budgetovou cenu, v době vydání se prodávala za cenu stejnou, jako ty nejočekávanější AAA tituly roku. Nedovedeme si ani představit reakci člověka, jenž si jí za původní přemrštěnou částku zakoupil. Čert sper kratičkou příběhovou kampaň. Ty hlavní problémy, které Inner Chains sužují, vycházejí ze samotného game designu. Můžete při sobě nosit pouhé tři zbraně, mapy jsou většinou temné a je takřka nemožné se v nich orientovat. Nepřátelé se v jednom ze tří pokusů zaseknou o neviditelný objekt a vy budete mít vážné problémy s překračováním na zemi se válejících větviček, ačkoli takovým zápalným sudem projdete naskrz bez újmy na zdraví.

Tak a jsme u konce. Zaujala vás některá her v našem seznamu? Máte již s některou z nich osobní zkušenost? Jistě, není v našich silách pokrýt vše. V minulém roce vyšlo více kvalitních titulů, než jen pět a letos tomu podle všeho nebude jinak. Čeká nás například nový Mechwarrior, BattleTech, Kingdom Come, Skull and Bones, Red Dead Redemption 2, Vampyr…zkrátka bude z čeho vybírat.

Článek Nejlepší hry roku 2017 - Vybíráme ty nejlepší tituly uplynulého roku! byl publikován 22. ledna 2018 v 05.00 v rubrice Hry a Novinky. Autorem článku je Jaroslav Choun. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...