South Park: The Fractured But Whole - Slabší a krotší pokračování úspěšné hry

Všechny postavy a události jsou vymyšlené. V recenzi padají sprostá slova, takže by jí nikdo neměl číst.

Hovno! Prdel! Mrdat! Jebat! Barbara Streisandová!

Uf. Odpusťte ten úvod. Ale musíte pochopit jednu zásadní věc – psát recenzi na hru z univerza South Parku skýtá pisálkovi jedinečnou šanci hodit na papír výrazy, které běžně pronáší pouze pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek při ranních návratech domů.

Hra South Park: The Stick of Truth působila v roce 2014 tak trochu jako zjevení. Jistě, početná základna fanoušků, která se kolem seriálu, pojednávajícím o totálně ujetých příbězích čtveřice školáků z jednoho zaplivaného coloradského městečka, dávala tušit, že se bude jednat o prodejní trhák. Nikdo však příliš nevěřil tomu, že by se mohlo jednat o nějak závratně kvalitní záležitost. Pokusů o převedení známých filmových či seriálových licencí na obrazovky počítačů jsme tu ostatně již měli mnoho a téměř pokaždé stál výsledek za starou bačkoru. Ostatně na zrůdnosti typu Enter The Matrix, CSI či Avatar se jen tak zapomenout nedá a vzpomínky na ně nás stále pronásledují v těch nejhorších nočních můrách.

Soubojů si ve hře užijete skutečně požehnaně.Soubojů si ve hře užijete skutečně požehnaně.

Herní South Park se tak stal dlouho očekávaným svatým grálem. Nejen že se tvůrcům podařilo dokonale vystihnout atmosféru seriálové předlohy, ale ještě se jim jí podařilo okořenit chytlavou a svižnou hratelnost. Hodnocení, která „Klacek Pravdy“ sklidil v recenzích, se pohybovala vysoko nad průměrem a některé magazíny jej dokonce zařadily do svých každoročních žebříčků, pojednávajících o tom nejlepším, co se v daném roce na herní scéně urodilo. Bylo tedy otázkou času, kdy se objeví informace o jeho volném pokračování. Nakonec to netrvalo příliš dlouho. Již na Gamescomu roku 2015 došlo k oznámení zbrusu nového titulu, tentokrát nesoucím dvousmyslný a patřičně vtipný podtitul The Fractured But Whole. Již úvodní prezentace, do níž se zapojili i tvůrci seriálové předlohy Trey Parker a Matt Stone, dávala tušit, že nás opět čeká jízda, která nám zaručeně pocuchá bránice a jež si nebude brát servítky, co se kritizování současných poměrů týče.

Nový pohled na starou věc

Nové herní dobrodružství ze světa South Parku bylo nakonec ve vývoji podstatně déle, než se očekávalo. Prvotní datum vydání bylo stanoveno již na podzim roku 2016, ale jen pár dní před ním bylo odsunuto na první čtvrtletí letošního roku a následně definitivně změněno na podzim.

Proti tomuto rozhodnutí se nedá nic namítat. Nemá cenu vydávat hru v nedokončeném stavu a riskovat tak, že si rozhněváte řady fanoušků, které zrovna v případě South Parku nejsou zrovna zanedbatelné. I tak ovšem po dohrání máme smíšené pocity. Ne, že by The Fractured But Whole byl zabugovaný, nebo nudný. To určitě ne. Vtipy, které se v něm nacházejí, se vyznačují perfektním načasováním a stejně jako v předloze jsou vyháněny do těch nejabsurdnějších rozměrů – je poznat, že scénář měli v ruce otcové seriálu. Na chyby rovněž až na čestné výjimky, kdy vám například některý z vašich spolubojovníků v nově přidaných adventurních pasážích zablokuje cestu a vy jej následně musíte „posouvat“ na jiné, vhodnější místo, nenarazíte. Mluvíme především o tom, že během hraní jsme neustále měli pocit, že to všechno už jsme jednou někde viděli a nutno podotknout, že lépe zpracované. Mluvíme samozřejmě o prvním díle, The Stick of Truth, vedle nějž působí nové pokračování tak trochu jako chudý bráška.

Ve hře potkáte všechny staré známé postavy ze seriálu.Ve hře potkáte všechny staré známé postavy ze seriálu.

Potenciál, který hra měla, je přitom znatelný na každém kroku a zejména v druhé polovině hry jsme jen nevěřícně kroutili hlavou nad tím, jak jen je možné, že se jej tvůrcům tak důkladně podařilo zadupat do země. Přitom některé nové prvky jsou v porovnání s prvním dílem vyloženě vynikající. Mluvíme především o kompletně přepracovaném soubojovém systému. Ne zcela fungující quicktime eventy byly buď zcela odebrány, nebo podstatně zjednodušeny. Během soubojů se nově dostává ke slovu okolní prostředí bojiště, kdy můžete vašim soupeřům způsobit dodatečné poškození třeba tím, že je odstrčíte na zaparkované auto. Ve vaší družině navíc nyní máte prakticky vždy více než jen jednoho spolubojovníka, což je jedině dobře, protože variabilita jejich schopností je překvapivě vysoká a byla by škoda, kdybyste celé dobrodružství prožili pouze s jedním z nich, jako se to mohlo stát v prvním díle. Ten jsme prakticky celý prošli bez větších potíží s Buttersem.

Vylepšené souboje a humorný příběh jsou těmi hlavními taháky, které by vás na novém South Parku měly zajímat. Ostatní aspekty hry jsou ve všech ohledech krokem zpět. Město je v podstatě identické s tím, po němž jsme se potulovali v prvním díle, akorát obohacené o nové prvky, které se v seriálu za ty tři roky objevily (například o ruiny Sodosopy). Navíc jsou některé jeho části do určitých částí hry zcela nepochopitelně uzamčeny. Proč? Vždyť ve Stick of Truth jsme se mohli pohybovat dle libosti a hrozně nás to bavilo. Prakticky jsme nevyužívali travel pointy. Zde tomu bylo jinak a přesuny po městě jsme vnímali jako nutné zlo, nezbytné pro spuštění dalšího příběhového úkolu, zejména díky přidání výše zmíněných překážek.

Sbíráním selfie můžete získávat další zkušenostní body. Tento úkon se však poměrně rychle omrzí.Sbíráním selfie můžete získávat další zkušenostní body. Tento úkon se však poměrně rychle omrzí.

Za The Fractured But Whole stojí jiný vývojářský tým, než za prvním dílem. Zatímco The Stick of Truth připravilo známé studio Obsidian (Fallout: New Vegas, Neverwinter, Pillars of Eternity), vývoj pokračování byl svěřen Ubisoftu San Francisco. Ten na svém kontě měl dosud pouze dva díly série Rocksmith a možná právě to je důvod, proč jejich dítko nevypadá tak k světu, jako jeho starší sourozenec. Obsidiani jsou, co se vývoje her týče, veteráni a mají s vývojem RPG všeho druhu bohaté zkušenosti. Ty nicméně lidi z pobočky Ubisoftu postrádají a je to bohužel místy dost znát. Jejich hra obsahuje samozřejmě opět možnosti vývoje vaší postavy, ty jsou nicméně do hry tentokrát zakomponovány neskutečně násilně a vy je po pár hodinách hraní začnete zcela ignorovat.** Hra se vás sice formou různých tutoriálů a tipů snaží nabádat k tomu, abyste průběžné vylepšování vašeho hrdiny nepodceňovali a věnovali mu zvýšenou pozornost, ale můžeme vás ujistit, že jsou to jen plané řeči.**

Tvůrci dost možná tušili, že RPG prvky nebudou nejsilnější částí jejich titulu a tak se do hry rozhodli zakomponovat nově také jednoduché logické hádanky. Ty mají většinou podobu posouvání krabic a ani cvičené opici jejich vyluštění nezabere déle než pár desítek vteřin. Další novinkou je takzvaný „vyšetřovací mód“, kdy si můžete pomocí speciálního pohledu prohlédnout důležité předměty v místnostech a zjistit tak, jestli vám nemohou být nějak prospěšné. Pro postup hrou však jeho používání není nikterak důležité. Mnohdy úplně zapomenete na to, že jej vůbec máte, a když už jednou za hodinu přijde čas na to, abyste jej použili, hra vás na to ochotně upozorní a ještě vám označí místo, na které se máte zaměřit. Nálepka „kretén compatible“ by novému South Parku slušela.

Škoda. South Park: The Fractured But Whole nesplňuje ani zdaleka naděje, které do něj byly vkládány. Jistě, je to stále zábavná hra, nabízející příběh v duchu těch nejlepších epizod známého seriálu a věříme, že možnost navštívit známé lokace a potkat slavné postavy fanoušky potěší, i když tuhle možnost už před třemi lety lépe zpracoval první díl. Výsledný dojem však sráží k zemi nedoladěné uživatelské rozhraní, minimum novinek a řada špatných game designérských rozhodnutí. Proč není třeba možné přeskočit animace ultimátních schopností? Sledovat jeden a ten samý filmeček dvakrát do minuty není zábavné. Navzdory všem výtkám vám nicméně můžeme koupi této hry doporučit a to i proto, že společně s ní získáte zdarma slavný první díl. Pokud by vám tedy aktuální dobrodružství nějak nesedlo, můžete si spravit chuť.

Hodnocení redakce:  70 %

• Zachování atmosféry seriálu
  • Nový soubojový systém
  • Soundtrack
  • Scénář plný vtipných narážek
  • Zakoupením získáte první díl zdarma

• Potlačení RPG prvků
  • Nudné hádanky
  • Opakující se animace, které není možné přeskočit
  • Uživatelské rozhraní
  • Omezené možnosti pohybu po městě

Koupit South Park: The Fractured But Whole ve verzi pro PC na Xzone.cz

Koupit South Park: The Fractured But Whole ve verzi pro PC v digitální podobě na Xzone.cz

Koupit South Park: The Fractured But Whole ve verzi pro PC v digitální podobě se Season Passem na Xzone.cz

Koupit South Park: The Fractured But Whole Season Pass ve verzi pro PC v digitální podobě na Xzone.cz

Koupit South Park: The Fractured But Whole ve verzi pro PS4 na Xzone.cz

Koupit South Park: The Fractured But Whole ve verzi pro XOne na Xzone.cz

Koupit sběratelskou edici South Park: The Fractured But Whole ve verzi pro PC na Xzone.cz

Koupit sběratelskou edici South Park: The Fractured But Whole ve verzi pro PS4 na Xzone.cz

Koupit sběratelskou edici South Park: The Fractured But Whole ve verzi pro XOne na Xzone.cz

Článek South Park: The Fractured But Whole - Slabší a krotší pokračování úspěšné hry byl publikován 6. listopadu 2017 v 05.00 v rubrice Hry, Novinky a Novinky. Autorem článku je Jaroslav Choun. Pro diskusi slouží komentáře (0).