Počítačové hry z ČR - Nejen Kingdom Come v roce 2017

Sponzorované odkazy:

Počítačové hry z ČR - Nejen Kingdom Come v roce 2017

Ačkoli to na první pohled tak nemusí vypadat, česká herní scéna stále žije a rozhodně má co nabídnout. Doby, kdy každoročně vycházelo několik tuzemských titulů, které byly povětšinou pokračováními již zavedených sérií, jsou již sice nenávratně pryč, to však v žádném případě neznamená, že by se v našich luzích a hájích i dnes nerodily hry, jejichž kvality jsou srovnatelné i se zahraniční produkcí. Důkazem tohoto tvrzení může být uplynulý rok 2016. Loni vyšlo hned několik kousků, které sice na první a možná i druhý pohled vypadají jako nízkorozpočtové indie záležitosti, ale v jádru se jedná o věci, jež si v ničem nezadají s úspěšnými trojáčkovými tituly. Vzpomeňme například na netradiční adventuru Dark Train od studia Paperash či na třetího Samorosta od veteránů z Amanita Design, který dokonce získal ocenění nejlepší česká hra roku 2016 a i v zahraničních žebříčcích, pojednávajících o tom nejlepším, co se minulý rok na herní scéně urodilo, obsadil nad veškerá očekávání vysoké pozice. Koneckonců i my jsme jej v našem seznamu bez ostychu zařadili po bok takových her jako DOOM, Overwatch či Dark Souls 3.

Ani letošní rok nebude v žádném případě na vydání zajímavých a ve výsledku bezpochyby i kvalitních her, za jejichž vývojem stojí naši rodáci, vůbec chudý. Z pohledu laika se může zdát, že se letos chystá pouze jeden domácí titul, a sice několik let připravované středověké RPG Kingdom Come od týmu Warhorse, ale opak je pravdou. Pokud máte trochu času, neváhejte je věnovat přečtení následujících odstavců a my vám to dokážeme.

Ti velcí

Pojďme začít pěkně zostra a hned v úvodu se zaměřme na zmiňované Kingdom Come. Začátkem loňského roku jsme jej zařadili na seznam nejočekávanějších her, které si budeme chtít v každém případě zahrát v roce 2016. Z vydání však nakonec sešlo a upřímně řečeno, jsme za to rádi. Dostali jsme šanci vyzkoušet beta verzi, která dosti solidně prezentovala základní herní mechaniky, na něž se ve hře můžeme těšit a ačkoli to nebylo vůbec špatné a dokonce jsme náš test zakončili krátkým dovětkem, že kdyby hra vyšla v té podobě, v níž se tehdy nacházela, vůbec by nám to nevadilo a jako celek bychom jí hodnotili celkem kladně, stále obsahovala spoustu věcí, jež by zasloužily opravit. Především ne zcela doladěné animace nám zážitek z pátrání po záhadném koželuhovi, přezdívanému Smraďoch, dokázaly pokazit. Vzhledem k tomu, o jak očekávaný titul, za kterým navíc stojí jeden z guru české herní scény, Dan Vávra, se jedná, je rozhodně lepší, když si na první opravdový výlet do doby Husitů ještě nějaký ten měsíc počkáme a vše bude ve výsledku fungovat jako dobře promazaný stroj. Koncem minulého roku došlo k vyškrtávání některých částí herního obsahu a to především z důvodu, že v praxi nefungovaly tak, jak to vývojáři zamýšleli. Nakonec se tak v Kingdom Come nedočkáme například psího společníka či kovařiny, jejíž implementace by vývojářům zabrala neúměrné množství času navíc. Na druhou stranu došlo k upuštění od myšlenky, podle níž měla hra být rozdělena na celkem tři samostatné části, což pro většinu lidí znamená nezanedbatelné plus.

Předobjednat Kingdom Come: Deliverance na Xzone.cz

Nedávno jsme pro vás připravili článek, v němž jsme se zabývali tematikou zombie her. Je poměrně zarážející, že již několik dlouhých let trvající módní vlna, podle níž musí každé herní studio vytvořit alespoň jednu hru, v níž hráče ohrožují oživlé mrtvolky, prahnoucí po jeho mozku, se českým vývojářům více méně vyhnula, když tedy pomineme již notně vousatý survival horror Bloodline či Shade. Letos by mělo dojít k zalepení této díry a to díky nejnovějšímu projektu celosvětově uznávaného studia Bohemia Interactive, přičemž to nejnovější by si zasloužilo zapsat do pořádně velkých uvozovek, protože vývoj DayZ se táhne již pěknou řádku let. V podstatě od roku 2012, kdy Novozélanďan Dean Hall představil svůj stejnojmenný mod pro Armu 2. Ten se nakonec zalíbil nejen lidem v Bohemii, kteří se z něj rozhodli udělat plnohodnotnou hru, ale také několika dalším nadšencům, kteří se na jeho úspěchu pokusili svézt. Asi nejznámějším pokusem o napodobení DayZ se stalo The War Z, z něhož se nakonec vyklubal obrovský průšvih, když se ukázalo, že jeho tvůrci nejsou schopni přijímat kritiku, nutno říct, že v případě tohoto titulu zcela oprávněnou. DayZ mělo po mnoha letech opustit brány betaverze již v prosinci, nakonec se tak ale nestalo. Začátek letošního roku se však v jeho případě nese ve znamení častého vydávání drobných záplat, jež zlepšují především optimalizaci, a podle zatím oficiálně nepotvrzených spekulací bychom se vydání plné verze měli dočkat na konci druhého čtvrtletí tohoto roku. Zhruba ve stejné době by mělo dojít také k vydání Kingdom Come, díky čemuž nám na mysli vyvstává poměrně divoký obrázek Jana Žižky, jenž se snaží palcátem umlátit prohnilou zombii. Vzhledem k tomu, o jak rozsáhlý projekt se jedná, je pochopitelné, že vývojáři budou i po vydání finální verze pracovat na opravách chyb a přidávání nového obsahu. Poté, co se podoba hry ustálí, mají v plánu věnovat část svých sil také vývoji verzí pro konzole Playstation 4 a Xbox One. PC verze však i nadále zůstane prioritou.

Něco do kapsy

Prakticky každý dnes vlastní některý z chytrých telefonů s dotykovým displejem. Právě nástup této éry mobilních zařízení svým způsobem přispěl k prakticky úplnému vymezení handheldů, jakými byly například PSP, Nintendo DS či zapomenutá Nokia nGage(zkuste se o ní zmínit třeba večer v hospodě u piva a garantujeme vám, že na vás většina osazenstva stolu bude jen nechápavě hledět). Hraní na mobilech je vítanou kratochvílí například při dlouhých cestách vlakem, či při čekání na důležitou schůzku. Vývojáři si toho jsou vědomi a tak se v posledních letech rozjel trend předělávat starší hry z počítačů či jiných „velkých“ platforem do verzí pro mobilní zařízení. Ne vždy se vše ale povede tak, jak by si fanoušci originálních titulů představovali. Někdy za to může nešťastně vyřešený způsob ovládání (Transport Tycoon), jindy zase nevhodně nastavená hratelnost, založená na nutnosti platit reálnými penězi za to, že hra bude fungovat tak, jak má (Dungeon Keeper).

Jedním ze žánrů, kterému to na dotykových obrazovkách sluší, jsou klasické point and click adventury z devadesátých let. Již jsme se dočkali předělávek prvních dvou Broken Swordů i zoufale nedoceněného The Last Express od Jordana Mechnera.

Polda 4 je nejvážnějším a nejméně humorným dílem celé série. I tak jej však mnoho fanoušků považuje za nejlepší.Polda 4 je nejvážnějším a nejméně humorným dílem celé série. I tak jej však mnoho fanoušků považuje za nejlepší.

Adventury byly ještě před pár leta společně s plzeňským pivem tím hlavním artiklem, jímž se Češi pokoušeli prorazit na zahraničním trhu. Není tedy divu, že tento žánr má u nás ze všech nejširší zastoupení a nikoho tudíž nemůže překvapit, že tomu jinak není ani na mobilních zařízeních. Stále ve skrytu duše doufáme, že jednou dostaneme šanci připomenout si legendárního Posla Smrti od berounského týmu Uknown Identity právě na displejích našich mobilů. Vzhledem k zákulisním čachrům se však této události nejspíš nikdy nedočkáme. O něco lépe to dopadlo se sérií Polda, jejíž druhý, třetí a čtvrtý díl vyšel ve verzi pro Android a iOS v průběhu minulých let. V lednu pak řady konvertovaných dílů rozšířil nejnovější, šestý díl, jenž nečekaně vyšel pro PC v prosinci roku 2014. Ještě letos bychom se na mobilech mohli dočkat i pátého dílu, který je sice všeobecně považován za ten nejslabší, ale i tak si jej rádi po letech zahrajeme. Koneckonců předělávky ostatních částí se povedli na výbornou a legendárnímu Pankrácovi s hlasem Luďka Soboty to na mobilech opravdu jde.

Jednou z dalších českých her pro mobilní telefony, jejíhož vydání bychom se letos mohli dočkat, je Blackhole: Last Mission od FiolaSoftu. Pokud jste s prvním dílem této hardcore plošinovky přišli do styku na PC, tak nám jistě dáte za pravdu v tom, že se jednalo o pekelnost, která nemá obdoby a jež dokáže i z klidných a vyrovnaných lidí udělat k nepříčetnosti vytočené jedince. Upřímně řečeno, hrát Blackhole na mobilu třeba v autobusu nám nepřijde jako nejlepší nápad, pokud tedy nechcete, aby vás svalnatý Fahrer razantně vyhodil na ulici kvůli tomu, že vaše nadávky obtěžují spolucestující a kazí mládež.

Koupit Blackhole na Xzone.cz

Dávám Bolševikovi rok, maximálně dva

Hry již dospěly do fáze, kdy jsou schopny bez problémů v hráčích vyvolávat emoce téměř jakéhokoli druhu. I z tohoto důvodu můžeme na některé herní počiny nahlížet jako na umění, plně srovnatelné se zástupci jiných médií. Vzpomeňme například na loňskou plošinovku Seasons After Fall. Ta se nejen skvěle hrála, ale také dokázala vykreslit tak malebná zákoutí, že se člověku až tajil dech. Podobným způsobem se ke svému prvnímu projektu rozhodli přistoupit i vývojáři z československého studia Svoloch Arts.

Legion 1917: Rise of the Bolsheviks na první pohled připomíná historickou akční plošinovku Valiant Hearts, která hráčům s lehkou dávkou nadsázky popisovala hrůzy první světové války. Právě tomuto titulu bude Legion 1917 tematikou velmi blízko. V případě samotného vizuálního zpracování pak autoři otevřeně přiznávají, že se nechali inspirovat ilustracemi Josefa Lady. Pro vytvoření hry se rozhodli využít nejnovější Unreal Engine a počítají s tím, že ji vydají ve verzích pro PC a Mac. Hratelnostně se bude jednat o klasickou tahovou strategii ve stylu titulů jako The Banner Saga či Night Watch. Našince určitě potěší, že hra bude obsahovat také český dabing. Tvůrci se totiž rozhodli, že atmosféru doby, v níž se hra odehrává, zpracují co možná nejvěrohodněji, takže každá z postav, na níž narazíte, bude nadabována podle toho, jaké bude národnosti. Hrací doba je zatím odhadována zhruba na deset hodin, přičemž tvůrci by rádi nabídli hráčům co možná nejlepší zážitek, kvůli čemuž spustili před nedávnem novou kampaň na Kickstarteru, kde chtějí vybrat 65 tisíc euro pro dotažení hry do zdárného konce. Hra by ve své finální podobě dle veškerých plánů měla spatřit světlo světa 7. listopadu tohoto roku.

Mezi jednu ze stálic české herní scény patří studio Rake In Grass. To nás již od roku 2003 se železnou pravidelností zásobuje hrami, které sice na první pohled vypadají velice jednoduše, a však v jádru skrývají téměř vždy hratelnost, jež bychom se nebáli nazvat slovem geniální. Mezi jeden z titulů, díky němuž je jméno tohoto týmu známo i v zahraničí, rozhodně patří vesmírná 2D střílečka Jets ´n´ Guns z roku 2004 a to zejména díky své rychlosti a prvotřídnímu humoru. Již v listopadu minulého roku se provalilo, že přípravy druhého dílu jsou v plném proudu a my jsme za to upřímně rádi. Her, které si na nic nehrají a dávají člověku možnost jen tak vypnout, vskutku mnoho nevychází.

Jak vidno, česká herní scéna stále žije a má rozhodně co nabídnout, i když ani zdaleka nemá takovou formu, jakou měla ještě před několika málo lety. V žádném případě se nedá říct, že by se v naší domovině momentálně kuchtilo málo titulů. Kromě těch opravdu velkých, jako například Kingdom Come, se v letošním roce chystá vydání i několika menších, jež jsou ale rovněž nesmírně zajímavé a jistě budou mít co nabídnout – a to nejen patriotům.

Článek Počítačové hry z ČR - Nejen Kingdom Come v roce 2017 byl publikován 18. dubna 2017 v 05.00 v rubrice Herní software, Hry a Novinky. Autorem článku je Jaroslav Choun. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...