HoS, Dota a další akční strategie - Začátky sahají daleko před Lolko

Sponzorované odkazy:

HoS, Dota a další akční strategie - Začátky sahají daleko před Lolko

MOBA hry jsou nakažlivé potvůrky, které leckterého hráče připravily o hromadu času. Ale víte, co dalo za vznik hrám jako je League of Legends, Dota 2 nebo Heroes of the Storm?

Strategie s esencí akce

Na začátek je třeba trocha nudné teorie. MOBA (Multiplayer online battle arena), kterou lze jinak nazvat ARTS (action real-time strategy), spadá pod RTS (real-time strategy). Narozdíl od RTS se zde hraje pouze za jediného hrdinu v týmu obvykle pěti hráčů, se kterými se snažíte dobýt a zničit nepřátelskou bázi/trůn, prostě to místo odkud se ti protivové spawnují. Jakmile je váš či nepřátelský trůn zničen, skončí hra a vy můžete opět začít s čistým štítem.

Aeon of Strife

Úplně první nástřel byl od Aeon64, který vytvořil custom mapu Aeon of strife do hry Starcraft. Tým hráčů, jenž každý ovládal jediného hrdinu, soupeřil proti počítači na třech linkách. Jejich cílem bylo zničit nepřátelskou bázi. Měla ale spoustu odlišných znaků od novodobé MOBA hry (hráči byli pouze 4, hráli proti počítači, hrdinové nezískávali zkušenosti a úrovně, atd.).

Defense of Ancients

Když v roce 2002 vyšla hra Warcraft III, tak se editor map Eul inspiroval Aeon of Strife a vytvořil mód nesoucí název Defense of Ancients. Na rozdíl od Aeon of Strife se v DotA už dalo “junglit” (ve vzniklém prostoru mezi třemi linkami se rozprostírala džungle, ve které byly kempy), dva týmy hráčů po pěti hráli proti sobě a hrdinové získávali zkušenosti a úrovně.

Dota Allstars

Později Steve Feak (známý pod přezdívkou Guinsoo) vytvořil Dota Allstars. Tento mód se brzy stal velmi oblíbeným. Stále to však byl mód do Warcraft a tím pádem nebylo možné tvořit úplně nové postavy, či z toho něco majetného vytěžit. Možná i proto Steve Feak z tohoto projektu odešel a zanechal jej osobě známé jako Ice Frog. Ten mód vyvážil, dopiloval a tím se stala Dota Allstars ještě známější (viz. písnička: Basshunter – Dota).

DotA dala za vznik novodobým MOBA hrám.DotA dala za vznik novodobým MOBA hrám.

Demigod

Takovou slepou větví se v roce 2009 stala hra Demigod. Snažila se vytěžit z popularity Doty, ovšem bohužel se jí to nepodařilo. Píši bohužel, jelikož mimo jiné nabízí možnosti vylepšování budov a pěšáků. Není proto nutnost v této hře vylepšovat svůj charakter, ale lze za utržený peníz zdokonalit budovy, přidat schopnosti řádovým pěšákům či pomoci ostatním hrdinům.

V Demigodu se dá hrát za jednoho z osmi hrdinů.V Demigodu se dá hrát za jednoho z osmi hrdinů.

League of Legends

Téhož roku se objevila hra League of Legends od Riot Games. Jedním z vývojářů byl Steve Feak. Na rozdíl od Warcraft III je League of Legend více líbivá a jednoduší na pochopení. League of Legend se stala nejhranější MOBA hrou a momentálně je i nejhranější hrou vůbec. Bezpochyby za to může nejen skvělý free to play mód, který je založený na systému postupného kupování hrdinů a dalších doplňků. Po vydání hry si Riot Games nechal na pojem MOBA registrovat ochranou známku.

Vhled do League of Legends.Vhled do League of Legends.

Heroes of Newerth

O rok později – to jest v roce 2010 – se na herní scéně objevila další MOBA: Heroes of Newerth, kterou vyvíjí společnost S2 Games. Je silně inspirovaná Defense of Ancients. Ze začátku to byl placený titul, jenž o rok později přešel do free to play režimu.

Interface Heroes of Newerth.Interface Heroes of Newerth.

Dota 2

V roce 2009, ano v tom stejném roce co vyšlo League of Legends, Valve najal Ice Froga. On i Valve spolupracovali na nástupci Doty. Dota 2 je věrnou kopií Warcraft 3 módu, které Valve propůjčil okouzlující kabátek díky Source Enginu.

9. září 2015 Dota 2 přešla na nový režim tzv. Dota Reborn, jedná se o tutéž hru, ale běžící na Source 2 Enginu. To dává Dotě pěknější grafiku a lepší plynulost.

Nová Dota Reborn a její interface.Nová Dota Reborn a její interface.

Dnes máme nespočet slušných MOBA, které jsou nástupci módů velkých strategických her. Jsou možná pěknější, stabilnější a nabízejí více možností, ale podle mě je důležité myslet i na předchůdce. Na to, jaké to asi bylo stát u zrodu těchto titánů a hrát ve svém pokojíku před několika lety mód do Starcraftu či Warcraft III a netušit, že z této fanouškovské mapy se jednou stane nejhranější žánr doby.

Článek HoS, Dota a další akční strategie - Začátky sahají daleko před Lolko byl publikován 15. října 2015 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Eva Gálová. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...