GameDev Tycoon: Vyvíjejte hry ve vlastním studiu!

Snem nejednoho hráče je obohatit herní průmysl svou vlastní hrou. Ve skutečnosti to ale není žádná sranda. Proč si ale nevytvořit vlastní studio produkující jen špičkové hry, které od recenzentů dostávají ta nejvyšší hodnocení, alespoň ve hře? GameDev Tycoon vás hravě provádí historií herního průmyslu a umožňuje vytvořit to nejlepší studio všech dob. EA, Ubi, Blizzarde a další… Třeste se!

Vývojář z garáže

V garážích začínala celá řada současných počítačových velikánů a do stejné situace se na počátku 80. let dostává také vaše nově vzniklé vývojářské studio. Za zády dílna, na zemi několik olejových skvrn a pod plachtou se skrývající auto. Krásná idylka vývojáře z tehdejší doby, který se pilně snaží prosadit v herním průmyslu. Chybí technologie, rozpočet je napjatý, ale cíl je jednoznačný – zaujmout hráče i kritiku a vybudovat jedinečné herní studio.

Dřevní doba herního studia HerniMag.cz.Dřevní doba herního studia HerniMag.cz.

První tituly sice nejsou kdovíjak velké, ale dají dobrý základ dalšímu rozvoji vaší společnosti. Celý vývoj her v GameDev Tycoon je příjemně zkomprimován do několika fází, ve kterých přiřazujete čas jednotlivým prvkům hry za pomoci barevných posuvníků. Kombinací je celá řada a je jen na vás, kolik času věnujete enginu, příběhu, umělé inteligenci či třeba grafice a zvukům. Správná kombinace je potom klíčem k úspěchu.

Sci-Fi akce a důraz na příběh a úkoly? No, uvidíme.Sci-Fi akce a důraz na příběh a úkoly? No, uvidíme.

Kritici si neberou servítky

S vydáním první hry netrpělivě očekáváte první hodnocení herních kritiků z různých magazínů. Chvíle napětí a poté jen několik čísel udávajících, zda-li právě vydaná hra přinese kýžený zisk a rozšíří základnu fanoušku vašeho vývojářského studia. Věřte, že kritici jsou nekompromisní a není výjimkou získat hodnocení hluboko pod 5/10. Úplně stejné napětí pak můžete očekávat při vydání kteréhokoli dalšího titulu. Na internetu se sice již objevil popis algoritmu, na němž je hodnocení recenzí založeno, každopádně jde o velmi příjemný mechanismus. Jedinou chybou je snad neúplná zpětná vazba, která by hráči ukázala správnou cestu, jak zapůsobit na kritiku i hráče.

Hodnocení, která potěší. Asi byl ten strom opravdu smyslný.Hodnocení, která potěší. Asi byl ten strom opravdu smyslný.

Opakovaný neúspěch může dostat studio do bankrotu, a proto se ne vždy vyplácí příliš riskovat. Pokud ale je dostatek financí, může vám zajímavý experiment přinést jednak nadprůměrná hodnocení, jednak slušné zisky. S rostoucími zisky totiž přichází možnost expanze do větších prostor, které vedle čistšího a kreativnějšího prostředí nabízejí možnost zaměstnat nové kolegy. Rostou také měsíční náklady a každý z kolegů čas od času potřebuje nějaké školení a především výplatu. Větší prostor navíc logicky stojí více nákladů.

Větší studio, lepší obzory. Ale také vyšší náklady.Větší studio, lepší obzory. Ale také vyšší náklady.

Již od začátku hry je dobré vkládat nějaké finance a čas do výzkumu herních technologií. Vedle nových témat umožňuje výzkum přinášet do her různé technologické a designové vymoženosti a již v brzkých začátcích hry také možnost tvorby vlastního enginu. Je dobré nabídnou svým zaměstnancům dostatek školení, které jim posílí například rychlost, technologie a nebo design. Každá zkušenost je s přibývajícími léty čím dál tím cennější a opomíjení výzkumu a školení svého avatara i zaměstnanců se vám v dalších fázích hry může pěkně vymstít.

Novinky z herního průmyslu aneb Máme první úspěchy.Novinky z herního průmyslu aneb Máme první úspěchy.

Postupem let se na trhu objevuje celá řada nových konzolí a herních zařízení společně s možností tvorby větších her a projektů. S tím je však spojená nutnost větších investic, ale i větších zisků. V rámci expanze vašeho studia posléze zřizujete výzkumné centrum pro vývoj hardwaru a vlastních konzolí, jejichž vývoj a následná podpora může vyšplhat na opravdu horentní sumy. Co bychom ale pro hráče neudělali, že?

2D grafika 2. generace jako nejmodernější výstřelek.2D grafika 2. generace jako nejmodernější výstřelek.

Pirátství umí zamávat se zisky

Pirátství je velmi často omílaným tématem, které hráče i vývojáře staví do nepříjemných situací. Může jít o různé DRM ochrany či třeba nutnost být při hraní neustále on-line. Vývojáři GameDev Tycoon tuto situaci vyřešili s grácií. Nasadil pro pirátům jejich vlastní zbraně. Pirátská verze totiž obsahuje kód, který hráči GameDev Tycoon v pokročilejší fázi hry ukáže zprávu, že váš úspěšný titul si hráči mnohem raději stáhnou, aniž by za něj zaplatili. Postupně tak vaše studio přichází o zisky až se dostane do bankrotu. Napříč internetem se vyskytlo i několik zpráv, v nichž se hráči pirátské verze dožadovali zavedení protipirátských ochran, které by bylo možné aplikovat při vývoji her v GameDev Tycoon.

Vývoj vlastní konzole vyžaduje dostatečné investice. V pirátské verzi mohou finance chybět.Vývoj vlastní konzole vyžaduje dostatečné investice. V pirátské verzi mohou finance chybět.

Vskutku skvělá. …Star Games

Indie scéna začíná v posledních letech vystrkovat růžky a hráčům nabízí neotřelé herní kombinace. Jinak tomu není ani v případě australského studia Greenheart Games, které stojí právě za hrou GameDev Tycoon. Ve svém žánru ovšem GameDev Tycoon nedrží úplné prvenství. Zpracování celé hry je dobré úrovni a samotný vývoj hry je zábava, byť může po desítkách vydaných her neustálé nastavování posuvníků zavánět jistým stereotypem. Možností je však nespočet a opakované hraní GameDev Tycoon je stále náležitá zábava. Herní doba se tak může protáhnout i na desítky hodin. A cena? Na Steamu je hra k dispozici ani ne za 9 euro.

Hodnocení HerniMag.cz:  80 %

• Obrovské množství kombinací
  • Výborné zpracování