Fenomén Valve - Steam a Half-Life jako základní stavební kameny

Sponzorované odkazy:

Fenomén Valve - Steam a Half-Life jako základní stavební kameny

Valve stačila jedna jediná hra k vytvoření skvělého renomé. Tou hrou byl Half-Life a po jeho dalším pokračování touží už nějaký čas miliony fanoušků. Vývojářské studio z Washingtonu se postupně stalo jednou z nejvlivnějších společností herního průmyslu.

Společnost Valve, kterou v roce 1996 založili bývalí zaměstnanci Microsoftu Gabe Newell a Mike Harrington, má dobrou image, k čemuž přispívá několik faktorů. Nejdůležitějším z nich jsou samotné hry. Studio nechrlí jednu hru za druhou, ale ty, které vydá, jsou vždy přijaty příznivě jak kritikou, tak hráči.

Řadě her od Valve se navíc podařilo získat status „kultovní“. Trvale vysoký standard pak pochopitelně vede k netrpělivému očekávání nejen sequelů, ale čehokoli se značkou Valve. K takovéto pozici a image studia pomáhá také dojem, který se některým hrám od Valve daří vyvolávat. Je to mimo jiné směsice chytrosti, inovativnosti a stylovosti. V žebříčcích popularity herních studií se Valve vyskytuje na předních místech.

Valve: Všichni jsou si rovni

Valve se daří sama sebe prodávat jako do určité míry nezávislé (nejdříve se zbavili Sierry a potom se odmítli prodat EA) a vizionářské kreativní studio. Známá je dnes absence hierarchických vztahů mezi jednotlivými vývojáři. Jinými slovy práce ve studiu Valve je údajně založena na principu rovnocennosti všech členů, kde nikdo nikomu nešéfuje, protože každý je chytrý dost, a každý je sám sobě šéfem (vedoucím) a ostatním členům týmu (družstva) pomocníkem – říkají tomu Flatland. Ať už je praxe jakákoli, navenek tato koncepce spoluvytváří jakousi mytologii kreativního studia.

S tím souvisí i deklarovaná priorita Valve kterou je kvalita nejen na úkor kvantity, ale také na úkor času. Vznikl tak specifický termín „Valve Time“, který hovoří o typických odkladech ve vydávání titulů. Tyto prodlevy se však studiu odpouštějí a „Valve Time“ je označení vlastně laskavé. Hráči věří, že výsledek bude stát za to.

Half-Life a čekání na další díl

Pro tuto důvěru položil základ už první Half-Life, který měl také roční zpoždění a vyšel v roce 1998. Popisovat nebo vychvalovat tuto hru, ale i její pokračování, by zavánělo grafomanií. Můžeme však připomenout několik rysů, které jsou důležité pro oba díly Half-Life a jejich rozšíření.

Mezi plusy Half-Life patří, mimo hratelnost a AI, především „chytrost“ hry a nároku na inteligenci hráče. Ačkoli je Half-Life především akce, vyskytují se v ní i sporadické rébusy. Ne, že by se jednalo o kdovíjak náročné hádanky, ale už samotný fakt, že hráč musí občas používat mozek, hru povyšuje nad průměr. K celkovému dojmu „chytrosti“ přispívá i herní prostředí a doktorát z fyziky herní postavy. Jak málo má postava Gordona Freemana společného třeba s Dukem (i když i v Duke Nukem 3D musel hráč řešit rébusy)

Dalším výrazným znakem série je její filmová atmosféra, kterou podporují typické naskriptované situace způsobující, že se hráč cítí být pouze malou částečkou „dějů“ herního světa. Ve druhém díle navíc přibyl komplexněji propracovaný příběh a vedlejší postavy, se kterými se Gordon Freeman kontinuálně setkává.

Valve se podařilo vytvořit celé univerzum, do kterého spadá i série Portal a zdá se, že toto univerzum bude dále bobtnat. Jednání s filmaři (těmi z Hollywoodu) probíhají údajně už delší dobu.

Nás však může zajímat především další díl Half-Life. Dlouho nebylo jisté, jestli vůbec vyjde. Nějaké informace však už prosakují – například o antarktickém prostředí, otevřeném světě a propojení s Portalem – a dnes je spíše otázkou, kdy vyjde. Brzy to zřejmě nebude, ale věřme, že to bude stát za to.

Budoucnost Valve

Half-Life je samozřejmě jen jedním z produktů společnosti Valve, ale zůstane tím zásadním (ostatně melodie z Half-Life je součástí znělky studia). Valve má v portfoliu výrazně zastoupené také multiplayerové hry, a bude jich zřejmě přibývat, ovšem historie poloviny z nich začíná zase u Half-Life (viz Team Fortress a Counter Strike).

Valve už dávno není jen oním kreativním studiem, ale také silným ekonomickým hráčem. Jakkoli zrovna tohle popularitě společnosti jistě neprospěje, distribuční síť Steam je dnes největší na internetu obsluhuje většinu on-line prodejů všech her. Nebohatne jen zakladatel Gabe Newell, jehož majetek Forbes odhaduje na 1,3 miliardy dolarů, ale také Valve Corporation. Valve díky tomu může plánovat mimo jiné i vlastní herní konzoli, ale udržet si „sex-appeal“, bude možná čím dál tím těžší.

Článek Fenomén Valve - Steam a Half-Life jako základní stavební kameny byl publikován 21. října 2014 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Lukáš Malý. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...