Gran Turismo 6 – Sladký požitek s hořkými místy

Sponzorované odkazy:

Gran Turismo 6 – Sladký požitek s hořkými místy

1200 automobilů, 33 různorodých lokací a 71 layoutů. Tak zněla čísla, kterými představil Kazunori Yamauchi šestý díl závodního simulátoru Gran Turismo letos v květnu na závodním okruhu Silverstone ve Velké Británii. Gran Turismo 6 vychází pro PlayStation 3 a můžeme vydání tohoto dílu označit za důstojné rozloučení s touto letitou herní konzolí. Uchopme volant, zařaďme kvalt a rozhlídněme se, jak si šestý díl série Gran Turismo vede.

Šlápněte na plyn!

23. prosince 1997 si pro majitele herních konzolí PlayStation přichystalo studio Polyphony Digital první díl série Gran Turismo. Obsahovalo 140 automobilů a 11 tratí. Současná verze značně narostla na obsahu a nabízí 1200 automobilů. Jenže do těchto dvanácti stovek se započítávají i různá barevná provedení. V reálu je tedy aut mnohem méně, i přes to však jde o dostatečnou nabídku zajímavých aut. Stále existují standardní a prémiová vozidla, která se liší jak zpracováním vnějším, tak i zpracováním kokpitu. V současné době v řadě aut chybí hotový kokpit, který by dle informací Sony měl přijít v aktualizaci. Od vydání jich vyšlo již několik a postupné otevírání obsahu bude pokračovat. Bez internetové konektivity se hráči neobejdou.

Závodní okruh v Silverstone – dynamika tratí je mnohem lepší i díky počasíZávodní okruh v Silverstone – dynamika tratí je mnohem lepší i díky počasí

Gran Turismo bylo vždy velmi bohaté obsahem. Z vozového parku mohu jmenovat například BMW Z8, Chevrolet Corvette, Audi R18 či třeba lunární vozítko Lunar Rover, které budete moci řídit v jedné z vedlejších tratí na Měsíci. GT6 přináší nové závodní tratě Goodwood, Bathurst a řadu dalších. V průběhu hry se podíváte do měst a samozřejmě na závodní okruhy v Německu, Španělsku či třeba Francii. Jízda se však nebude odehrávat jen na asfaltu, své si odjezdíte i na sněhu a šotolině, kde se rapidně zhoršují jízdní vlastnosti. Pro ještě větší zpestření přibyla do hry Gran Turismo Arena, přinášející řadu vedlejších závodů včetně již zmiňované jízdy po Měsíci.

Hra nabízí několik klasicích módů. Od arkády, která slouží spíše pro rychlé odreagování, přes kariéru až po hru více hráčů. V kariéře musíte postupně získávat řidičské licence a z amatéra se postupem času dostáváte do národní skupiny A a B a později do mezinárodní skupiny A a B.

Na plný plyn!Na plný plyn!

Vychytaný jízdní model

Šestý díl vychází vstříc méně zkušeným hráčům jak ovládáním, tak i jízdními vlastnostmi. Pro nezkušené hráče se stane jízda v Gran Turismu zábavnější. Ostřílení řidiči si ale přijdou také na své. Stačí totiž vypnout jízdní asistenty a vzít si třeba pomalejší auto. Závody pak mají pořádnou šťávu a hráč dostává notnou dávku adrenalinu.

Jízdní model sám o sobě představuje to nejlepší, s čímž se můžete v současných závodních hrách setkat. Své chyby sice má, ale fyzikální model a ovládání je na špičkové úrovni a je opravdu reálné. Devízou Gran Turisma jsou bezesporu odlišné jízdní vlastnosti každého vozidla. Projevuje se také povrch a deštivé počasí, díky němuž začínáte vnímat delší brzdné dráhy, ztrátu přilnavosti pneumatik či třeba hmotnost vašeho vozidla. Na sněhu či šotolině se také jízdní vlastnosti diametrálně mění. Nově můžete jezdit v různých částech dne, díky čemuž se například při východu či západu slunce mohou stát určité úseky některých tratí podstatně těžšími.

Také umělá inteligence se dočkala dobrých vylepšení. Chová se více jako normální hráč, a tak ji čas od času nemine třeba chyba při průjezdu zatáčkou. Umělí protivníci za sebou již nejedou jako vláček a snaží se využívat nevýhod a chyb protihráčů. Ostřílenější šoféři si mohou zvýšit agresi umělých protivníků. Čím větší úroveň agrese, tím se protihráči více snaží a přemýšlejí.

Starších závodních klasik je v GT6 dostatekStarších závodních klasik je v GT6 dostatek

Mikrotransakce?! No to snad ne!

V Gran Turismo 6 přichází trend současné doby – mikrotransakce. Ve hře s tak vysokou startovní cenou to není příliš příjemná věc. Naštěstí jsou mikrotransakce nastavené dobře, a tak si jich vůbec nemusíte všímat. Není za ně žádný prémiový obsah, který by zvýhodňoval některé hráče v multiplayeru. Mohou vám pomoci k rychlejšímu dosažení kreditů a posléze i nových automobilů. V průběhu hry totiž získáváte za vítězství kredity, které bohužel naskakují velmi pomalu i při dosažení zlaté příčky.

Je libo BMW Z8? Licencované vozy jsou základem celé série GT.Je libo BMW Z8? Licencované vozy jsou základem celé série GT.

Řádně nastavené auto je základ

V šestém Gran Turismu nechybí možnosti individualizace automobilu. Je možné měnit lak, spoilery, přidávat nitro či třeba kombinézu závodníka. Především ve hře více hráčů se projevuje nastavení vašeho závodního vozidla. Upravovat můžete nastavení tlumičů, motor a řadu dalších maličkostí, které ve výsledku mohou rozhodnout o vašem umístnění. Multiplayer je velmi povedený a již se nesetkáte s občasnými výpadky konektivity. Pro vstup do hry více hráčů musíte bezpodmínečně splnit několik úspěchů v základní kariéře. Důkladné nastavení a testování vlastností se vyplatí. Lze je pak snadno zúročit v určitých částech tratě či na určitém povrchu.

Kontroverzní technické zpracování

Technické zpracování je bohužel lehce kontroverzní. Grafické zpracování je velmi dobré, u některých automobilů a na některých tratích je bohužel odfláknuté. Skoro to vypadá, jako by tvůrci přenesli tratě ze čtvrtého dílu a s úpravami si nelámali příliš hlavu. Pokud šetříte na nějaké vysněné auto, koupíte si jej za těžce vydělané kredity a zjistíte, že jsou textury a celé zpracování auta špatné, zamrzí to. Mnoho aut je však zpracováno na jedničku a je radost na ně pohledět. Optimalizace je jinak dobře zvládnutá, neboť se framerate stabilně drží nad 60 snímky za sekundu. Občas sice spadne pod hranici 60 snímků, nejde však o příliš častý úkaz. Zlepšení se dočkalo také hlavní menu, které je přehlednější a očividně si bere vzor v Metru z Windows 8.

Hudební doprovod je také povedený, to samé se však nedá říci o zvuku některých aut. Spojení čtyřtaktní sekačky s fénem prostě není dobře a ani po tolika letech tvůrci nezapracovali na lepším ozvučení. Škoda.

Nepotěšil mě ani téměř nulový systém poškození. Když se rozjedete na třísetkilometrovou rychlost o zastavíte na místě o zábranu, auto má jen několik malých šrámů a promáčklin. Doufám, že se toho zlepšení dočkáme alespoň v sedmém dílu. Nyní však dávám palec dolů.

Má to šťávu, ale…

Šestý díl série Gran Turismo 6 má velmi sladkou a povedenou šťávu. Kazí ji však hořké příměsi různých chyb a nedodělků. Ani po patnáctiletém vývoji si Polyphony Digital neodpustili několik často vytýkaných chyb. Jako celek je hra bezesporu povedená a hodin u ní strávených bude opravdu hodně. Na zadek si dle mého sedneme až s příchodem Gran Turismo 7 na PlayStation 4. Do té doby vám ale jistě šestka bohatě postačí.

Hodnocení HerniMag.cz:  70 %

Výhody:

  • Jízdní model
  • Multiplayer
  • Množství licencovaných automobilů
  • Umělá inteligence

Nevýhody:

  • Mikrotransakce
  • Kontroverzní technické zpracování
  • Malý posun dále od 5. dílu
  • Postupné zpřístupňování obsahu

Koupit Gran Turismo 6 pro PS3 na xzone.cz

Článek Gran Turismo 6 – Sladký požitek s hořkými místy byl publikován 7. ledna 2014 v 05.00 v rubrice Hry. Autorem článku je Ondřej Dostál. Pro diskusi slouží komentáře (1).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...