Lost: Via Domus

Tagy:  lost, lost via domus, lost video game, ztraceni, cesta domu, recenze hry, john locke, jack, kate, sawyer,

Sponzorované odkazy:

Lost: Via Domus

Lost?!

Snad každý člověk žijící v moderní době alespoň slyšel o seriálu Lost. Ano, je to ten seriál pocházející z USA, který si našel miliony diváků po celém světě včetně České republiky. Seriál lidi rozdělil na dva tábory – na fanoušky a odpůrce. Pro jedny je seriál fantastický, zajímavý, poutavý, … Pro druhé je však seriál nudný, nezajímavý, trapný, „o ničem“, zamotaný, kladoucí otázky bez odpovědí, atd.

Lost LOGOLost LOGO

Via Domus?!

Pro ty, kteří jsou zastánci seriálu je zde novinka. Jmenuje se Lost: Via Domus. V překladu to znamená Ztraceni: Cesta domů. Logickou dedukcí vám asi došlo, že se jedná o hru, protože co by zde asi jinak dělala její recenze, že? Jedná se tedy o hru podle seriálu. Hru podle veleúspěšného seriálu. Jak je na tom hra?

Lost Via Domus-screenLost Via Domus-screen

Hra vyšla na začátku března, lépe řečeno 12.3.2008. Ohlášená už byla pěknou řádku měsíců, celou dobu jí byl přikládán velký potenciál a naděje. Vývojáři slibovali hru kvalitní, dostupnou i pro naprosté zabedněnce co se seriálu Lost týče. Tyto sliby však vyšly na prázdno, jelikož pro toho, kdyby si hru chtěl zahrát bez znalostí seriálu, jeho děje, charakterů, atp., Lost: Via Domus je pro něj naprosto tabu. Maximálně by si tak zahrál ( pro něj) nudnou a nesmyslnou hru a tím by to pro něj asi skončilo. Naopak fanoušci seriálu by měli jásat. Alespoň trochu.

Lost Via Domus-screenLost Via Domus-screen

Je sice pravda, že hra není nijak extrémně technologicky na špici, přestože se tak její hardwarové nároky tváří, ale fanouškům seriálu určitě přijde vhod. Zejména nyní, v době, kdy i u nás v Čechách skončilo vysílání třetí řady seriálu a na čtvrtou řadu, která má v současnou chvíli pod deset natočených epizod.

Lost Via Domus-screenLost Via Domus-screen

Jako hráč začínáte v roli imaginárního trosečníka, který přežil havárii letu Oceanic 815 (Sydney – Los Angeles). Příběh hry, resp. její začátek odpovídá přesně jeho filmové předloze. Začíná překvapivě v letadle :) Jmenujete se Elliot, povoláním jste fotografem. V letadle pořizujete unikátní snímky jisté ženy, jejíž vidina vás bude v podstatě celou hru provázet (stejně jako například Jacka v prvních epizodách jeho otec, nebo třeba Pana Eka jeho zesnulý bratr). Ve hře zažijete mnohá dobrodružství a překvapení. Zázračným přežitím pádu letadla, které je stovky mil mimo kurz letu, vše jen začíná.

Lost Via Domus-screenLost Via Domus-screen

Celá hra je poměrně originálně pojata jako televizní seriál. Skládá se ze sedmi epizod a každá začíná známou znělkou seriálu a nápisem LOST. Jak již bylo řečeno, hru prožíváte v kůži trosečníka jmenujícího se Elliot Maslow, který byl za života v civilizaci, tedy života před havárií letadla, fotografem. Každá epizoda hry má stejně jako seriál v televizi svůj ústřední motiv a je proplétána s návraty do minulosti (alespoň do konce třetí řady seriálu tomu tak bylo, ve čtvrté řadě se tyto scény odehrávají spíše v budoucnosti, po zachránění. Ve hře se však stále jedná o střípky minulosti a jsou nazývány stejně jako v seriálu flashbacky. V každém máte pokaždé za úkol něco vyfotit. Kromě focení, které ve flashbacích provádíte, mladé a pohledné ženy Lisy, taktéž fotíte různé věci, která vám pomáhají objasňovat různá fakta, dávají otázky na různé odpovědi, atp. Po havárii letadla ztrácíte svou paměť a proto velkou část hry pátráte právě po své minulosti.

Lost Via Domus-screenLost Via Domus-screen

Elliot je postava v seriálu neznámá a stejně jako ostatní trosečníci i on má svůj příběh. Z toho vyplývá, že kromě „základní“ dějové linie, tedy děje známého ze seriálu, prožíváte i příběh neznámý, vázaný právě s Elliotem. V průběhu celé hry na ostrově (jak již bylo zmíněno) vidíte dívku Lisu. Ta se objevuje ve flashbacích. V nich je ale narozdíl od ostrova živá a skutečná. Zde se totiž jedná jen o Elliotovu vidinu. Celou hru jí sledujete, získáváte od ní informace a mnoho zajímavých věcí.

Lost Via Domus-screenLost Via Domus-screen

Jeden z důvodů, kvůli kterému by hráči měli sáhnout právě po této hře, je možnost podívat se na různá místa známá ze seriálu, mezi které patří i stanice Perla, o které se v seriálu stále jen mluvilo. Můžete se tak procházet po pláži, po džungli, navštívit například stanici Labuť, ve které budete mít tu čest zadat magické součíslí 4 – 8 – 15 – 16 – 23 – 42 do počítače, či mnoho dalších míst. Právě díky hře může hráč objevit odpovědi na mnohé nejasné otázky, které seriál stále vydává. Další možností, kterou vám hra přináší je možnost diskuze s trosečníky. Hráč si tak může „pokecat“ s Johnem Lockem, Jackem Shepardem, Hurleym, Kate Austenovou, Sayidem, Sawyerem a mnoha dalšími. Právě díky „tlachání“ s ostatními přeživšími letu Oceanic 815 získává hráč mnoho zajímavých informací a i díky nim může zjišťovat mnoho odpovědí na nejasné otázky. Mimo to však můžete zjistit i například to, jak kdo koho vidí, co si o něm myslí, atp.

Lost Via Domus-screenLost Via Domus-screen

Jak již bylo řečeno, máte možnost chodit po džungli, po pláži, či v jiných exteriérech či interiérech, mezi které (po již zmíněných) patří například poměrně zajímavě zpracované jeskyně, jejichž komplex je opravdu hezky zpracován a může chvilku trvat, než se zorientujete a vymotáte ven. Navíc, pakliže přijdete o poslední louč, kterou (většinou) můžete jedině koupit od ostatních trosečníku díky propracovanému obchodnímu systému který mezi trosečníky panuje, máte celkem problém, jelikož zapalovač má taktéž jen omezené možnost a navíc svítí opravdu málo. Stejně tak se podíváte do trosek letadla které naleznete v džungli, … Slyšel jsem mnoho ohlasů o tom, že v podstatě celou hru jen běháte z místa na místo, stále něco hledáte, zjišťujete, … toto tvrzení není (bohužel) daleko od pravdy, avšak i běhání po džungli či pláží, či kdekoli jinde má něco do sebe, přeci jen je to unikátní možnost prokouknout místa které jsem měli jen možnost „zkouknout“ v televizní obrazovce. Ve hře na vás číhá mnoho hrozeb – Ti druzí (v originálně „The Orders), či třeba neznámý černý kouř, postavami ze seriálu označován jako „monstrum“. Před hrozbami můžete utíkat, avšak riziko nebezpečí je zde velké. Ti druzí jsou většinou jen na jakých si stanovištích na stromech, odkud po vás střílejí. Ovšem černý kouř může být kdykoli kdekoli. V džungli se sice orientujete podle různých šipek, vlaječek či jiných aspektů, avšak když se vám za zády objeví černý kouř, rázem je orientace pryč. Jediné co vás před kouřem může ochránit jsou velké stromy, mezi jejichž kmeny se můžete schovat – stejně jako v televizi.

Lost Via Domus-screenLost Via Domus-screen

Hra sice staví na grafickém enginu použitém ve hře Ghost Recon Advanced Warfighter 2, avšak kvůli optimalizaci a dalším změnám není výsledek takový jaký by mohl engine nabídnout. Postavy a další textury jsou sice hezky, detailně zpracované, avšak když se procházíte po džungli, máte přesně vytyčené cesty po kterých můžete chodit, málo kdy můžete například vejít nijak dál od cesty … Hra je rozčleněna do mnoha lokací, mezi kterými při každém přechodu musíte dlouze načítat, přestože lokace nejsou nikterak rozsáhlé. Hra má sice poměrně zajímavý příběh, který je však dosti silně nalinkován a zdrojový kód hry obstarávající úkoly obsahuje hodně výrazů if, tedy jestliže. Například aby jste dostali od Locka baterii do notebooku, musíte si napřed pokecat s ním, zjistíte že on žádnou nemá a že Sayid by mohl vědět… Vydáte se tedy za Sayidem, který vám sdělí že John nějakou baterii do notebooku našel. Pak se tedy teprve můžete vydat za Johnem a baterii získat. Dokud by jste neabsolvovali dialog se Sayidem, nedostali by jste ji. To je to co mne na hře zklamalo, tato lineárnost… Další věc která mne, jako příznivce seriálu zklamala je fakt, že snad všechno důležité a podstatné jde mimo vás. Všechno se dozvídáte jen z doslechu a všechno podstatné se děje když jste pryč. To jsou věci, které fanoušky seriálu asi zklamou a ti, co seriál nesledují asi přejdou bez jakýchkoli poznámek.

Závěr

Hra Lost: Via Domus je zajímavým počinem, který jistě přiláká velké množství hráčů, ať už těch s počítačem, Xboxem 360 či PlayStationem 3. Ano, právě na tyto tři platformy hra vyšla. Hra z dílny světoznámého herního studia UbiSoft Montreal, které má na svém kontě opravdu pěkně dlouhý seznam kvalitních her, však s těží splňuje to, co se od hry čekalo a co bylo slibováno. Hra přesto má velký potenciál a přestože asi neudělá díru do světa, jistě si jí zahraje rádo mnoho lidí. Škoda jen, že hra není více propojena se seriálem, vývojáři více nespolupracovali s tvůrci seriálu. Hra mohla být o mnoho zajímavější a přitažlivější. Možná (snad) se dočkáme dalšího pokračování, které už na tom snad bude lépe než Cesta Domů. Přeci je seriál má být natáčen až do roku 2010, takže času je ještě poměrně dost. Čistá hrací doba čítá jen něco kolem pěti hodin, ale i tak je pro fanoušky seriálu jistě příjemným zpestřením. Pro ty, co seriál nesledují hra opravdu nemá moc co nabídnout.

Hodnocení: 70%

Článek Lost: Via Domus byl publikován 23. března 2008 v 16.49 v rubrice Hry. Autorem článku je Petr Hartl. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...